جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

21 تیر 1401

رازهای موسسات موفق در آموزش مجازی؛ چالش و راهکارها

چگونه آموزشگاه زبان موفق داشته باشیم؟

آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که موسسات موفق در آموزش مجازی چه راهکارهایی را در پیش گرفته‌اند؟ چطور آن‌ها توانسته‌اند مخاطبین زیادی به خود جلب کنند و تعداد ثبت‌نامی‌های خود را افزایش دهند؟ چه سرّی در کار آن‌ها وجود دارد که شما از آن آگاه نیستید؟ برای این که یک آموزشگاه زبان موفق شوید و همزمان با کلاس‌های حضوری کلاس‌های آنلاین خود را هم به‌خوبی پیش ببرید، باید چه عواملی را در نظر بگیرید؟

بهتر است قبل از هر چیز بدانید که فقط انتخاب یک پلتفرم ساده و داشتن اینترنت باعث نمی‌شود افراد جذب موسسه شما شوند. باید نکات مهم‌تری را نیز در نظر بگیرید. با این مقاله همراه باشید تا با رازهای موسسات موفق در آموزش مجازی آشنا شوید. این شما و این هم راز های آموزش مجازی!

بیشتر بخوانید: آموزش مجازی (Virtual Learning) چیست؟

 

فهرست مطالب:

چرا به آموزش مجازی نیاز داریم؟

چالش ها در آموزش مجازی

رازهای موسسات موفق در آموزش مجازی

با لیمس، برندگان آموزش مجازی باشید!

راز های آموزش مجازی در یک نگاه

چرا به آموزش مجازی نیاز داریم؟

این روزها زمزمه‌های زیادی از کمترشدن آمار مبتلایان به کرونا شنیده می‌شود و بسیاری از کلاس‌های آنلاین دوباره حضوری شده‌اند؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا اصلا لازم است با وجود این مسئله یک کلاس مجازی جدید راه انداخت و از فوت‌وفن‌های تبدیل‌شدن به یکی از موسسات موفق در آموزش مجازی آگاه شد؟

درست است که با کمترشدن کرونا التهابی که در بین موسسات برای برگزاری کلاس‌های مجازی ایجاد شده بود، کمتر شده است؛ ولی کلاس‌هاس مجازی به‌اندازه‌ای مزیت دارند که نمی‌توان از خیر برگزاری آن‌ها گذشت. برای همین قصد داریم قبل از این که به بحث راز های آموزش مجازی بپردازیم، به این سوال پاسخ دهیم که اساسا آموزش مجازی چه فایده‌ای دارد و چرا حتی این روزها نیز به موسسات موفق در آموزش مجازی نیاز است؟ در این بخش به 3 مورد از مهم‌ترین مزیت‌هایی که یک کلاس مجازی دارد، اشاره می‌کنیم.

مزیت آموزش مجازی

1- یک روش کارآمد

کلاس مجازی یک روش کارآمد برای ارائه درس است. برای مثال استفاده از فیلم‌های آموزشی، اشتراک‌گذاری لینک‌های منابع و... همه فقط با یک کلیک ساده انجام می‌شود. شما همچنین می‌توانید فقط با یک بار ضبط‌کردن محتوای درسی بارها و بارها آن را به مخاطب‌های خیلی زیادی عرضه کنید. موسسات موفق در آموزش مجازی از پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند که بتوان به کمک آن‌ها در کنار برگزاری کلاس‌های آنلاین، کلاس‌های آفلاین نیز تشکیل داد.

2- مقرون‌به‌صرفه ‌بودن

آموزش مجازی بسیاری از هزینه‌های آموزش حضوری را ندارد. شما لازم نیست حتما مکان به‌خصوصی را اجاره کنید یا بخرید. همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی نیز نخواهید داشت.

3- دسترسی بیشتر

برای شرکت در یک کلاس حضوری افراد مجبورند حتما به یک مکان خاصی مراجعه کنند؛ در حالی که با کمک آموزش مجازی می‌توانند تنها با داشتن یک گوشی در دست از هر نقطه دنیا در کلاس حاضر شوند.

چالش ها در آموزش مجازی

با تمام ویژگی‌های مثبتی که یک آموزش مجازی دارد، نمی‌توان از چالش‌های آن چشم‌پوشی کرد. موسسات موفق در آموزش مجازی، با این چالش‌ها آشنا هستند و سعی می‌کنند همواره آن‌ها را در نظر بگیرند. در ادامه با برخی از این چالش‌ها آشنا می‌شوید.

1- عدم مشارکت کافی زبان‌آموزان

اگر می‌خواهید به یکی از موسسات موفق در آموزش مجازی تبدیل شوید باید بدانید که زبان‌آموزان در طول کلاس درس آنلاین،  ممکن است حواس‌شان پرت شود و مشغول کار دیگری شوند. برای همین به اندازه‌ای که در یک کلاس حضوری تعامل دارند، در یک کلاس آنلاین مشارکت نخواهند داشت. موسسات موفق در آموزش مجازی از امکانات زیر استفاده می‌کنند:

  • پاورپوینت
  • ویدئوهای کوتاه
  • آزمون‌ها
  • گیمیفیکشن (بازی‌وارسازی)

تعامل در کلاس مجازی

یکی از راز های آموزش مجازی این است که به زبان‌آموزان کمک کنید هرچه بیشتر در فرایند کلاس دخیل باشند و تعامل ایجاد کنند. استفاده از ابزارهایی که در بالا معرفی کردیم باعث می‌شود تعامل زبان‌آموزان بیشتر شود و شما را در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از موسسات موفق در آموزش مجازی قرار دهد.

2- از دست‌دادن انگیزه

وقتی زبان‌آموزان در یک کلاس درس حضوری هستند، می‌توانند انگیزه خود را از طریق ارتباط با معلم‌ها و همکلاسی‌های خود افزایش دهند؛ اما این کار در یک کلاس مجازی سخت‌تر است.

 یک کلاس مجازی برای زبان‌آموزان باانگیزه می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد؛ چراکه می‌توانند از مزایای آموزش مجازی بهره ببرند. اما زبان‌آموزانی که به‌طور معمول نیاز بیشتری برای دریافت انگیزه دارند، ممکن است با شرکت در کلاس‌های مجازی دچار انزوا شوند. موسسات موفق در آموزش مجازی از این مسئله به‌راحتی عبور نمی‌کنند و به فکر راه‌حلی برای آن هستند. برای مثال استفاده از بازی در حین درس می‌تواند به انگیزه زبان‌آموزان کمک زیادی کند.

3- مشکلات مربوط به اینترنت

بسیاری از افراد از اینترنت پرسرعت بهره نمی‌برند. این دسته از افراد احتمالا با مشکلاتی نظیر تأخیر در صدا، کیفیت پایین تصویر و حتی عقب‌ماندن از برخی مباحث اصلی کلاس مواجه باشند. موسسات موفق در آموزش مجازی به این مسئله آگاه هستند و با استفاده از امکاناتی که تهیه می‌کنند تا حد زیادی از این مشکل پیشگیری می‌کنند.

4- عدم اعتماد به موسسه

در یک دوره حضوری افراد شخصا وارد یک موسسه می‌شوند و اطلاعات لازم را رودرو از مسئولین دریافت می‌کنند. این ارتباط چهره‌به‌چهره می‌تواند اعتماد آن‌ها را به خود جلب کند. همچنین افراد ممکن است از نتیجه نهایی دوره آموزشی شما مطمئن نباشند.

یکی از کارهایی که موسسات موفق در آموزش مجازی انجام می‌دهند این است که اطلاعات خود را به‌درستی در وب‌سایت‌شان قرار می‌دهند. شما نیز سعی کنید یک نگاهی به صفحه اصلی سایت خود داشته باشید و از خود بپرسید، آیا به‌اندازه کافی معتبر به نظر می‌رسد؟ آیا افراد می‌توانند به‌راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند؟ سوالات این چنینی باعث می‌شود از دید مخاطب به موضوع نگاه کنید و اگر سایت‌تان به‌اندازه کافی خوب نیست، رویه جدیدی را در پیش بگیرید.

رازهای موسسات موفق در آموزش مجازی

بالاخره به بحث جذاب و اصلی مقاله خود یعنی راز های آموزش مجازی رسیدیم. موسسات موفق در آموزش مجازی برای این که بتوانند رضایت مخاطب‌های خود را کسب کنند، باید عوامل زیادی را در نظر داشته باشند.

شاید نکته‌هایی که در ادامه می‌خوانید، در نگاه اول خیلی شبیه به رازهایی عجیب و غریب نباشند، اما آنقدر مهم هستند که  بهتر است آن‌ها را در برنامه کاری خود در نظر داشته باشید؛ پس اگر می‌خواهید یک آموزشگاه زبان موفق باشید، بد نیست با برخی از این رازها آشنا شوید.

رازهای موسسات موفق در آموزش مجازی

راز اول موسسات موفق در آموزش مجازی: معلم‌ها

موسسات موفق در آموزش مجازی از اهمیت انتخاب یک معلم خوب غافل نیستند. آن ها می‌دانند که یک معلم خوب می‌تواند تأثیر خیلی زیادی بر کیفیت کلاس درس داشته باشد؛ حال اگر این کلاس به‌صورت آنلاین برگزار شود، اهمیت این موضوع بیشتر از قبل می‌شود. از آنجایی که در کلاس‌های آنلاین، افراد حاضر در کلاس از ارتباطات نزدیکی برخوردار نیستند و تعاملات کمتری وجود دارد، معلم‌های آنلاین باید بیشتر تلاش کنند تا ارتباط معناداری با زبان‌آموزان ایجاد کنند.

همچنین معلم‌های دوره‌های آنلاین باید آموزش باکیفیتی ارائه دهند؛ بنابراین یک آموزشگاه زبان موفق یا به‌طور کلی  موسسات موفق در آموزش مجازی باید معلم‌هایی را استخدام کنند که در تدریس، مهارت بالا و تجربه کافی دارند.

معلم‌هایی که برای کار خود ذوق و شوق زیادی دارند و این کار را با عشق و علاقه انجام می‌دهند، تعهد بالایی به کار خود دارند و در نتیجه تدریس باکیفیت‌تری ارائه می‌دهند. این معلم‌ها معمولا به دلیل آن که به کار خود علاقه‌مند هستند، حتی فراتر از آنچیزی که به عهده آن‌هاست، کار می‌کنند و از این کار لذت نیز می‌برند. موسسات موفق در آموزش مجازی چنین معلم‌هایی را استخدام می‌کنند و برای این مسئله ارزش زیادی قائل هستند.

راز دوم موسسات موفق در آموزش مجازی: توجه به زبان‌آموز

شاید در کلاس‌های آنلاین خیلی مرسوم نباشد که معلم‌ها به‌صورت شخصی به یک زبان‌آموز بازخورد نشان دهند. بازخوردهای شخصی به‌صورت هفتگی می‌تواند یکی از کارهایی باشد که یک معلم وظیفه‌شناس برای بهتر برگزارشدن یک کلاس آنلاین انجام می‌دهد.

همچنین ایجاد پیوندهای نزدیک بین معلم‌ها و زبان‌آموزان، چه به‌صورت یک گفتگوی صمیمی و حمایتگرایانه و چه به‌صورت کمک در مسائل و چالش‌های درسی، می‌تواند یکی دیگر از رازهای موسسات موفق در آموزش مجازی باشد.

راز سوم موسسات موفق در آموزش مجازی: خدمات پشتیبانی

ضروری است زبان‌آموزان در یک موسسه آنلاین نیز به همان خدمات پشتیبانی که در موسسات حضوری وجود دارد، دسترسی داشته باشند. برای مثال برای موسسات موفق در آموزش مجازی حضور یک مشاور در کنار زبان‌آموز از روز اولی که قرار است در موسسه ثبت‌نام کند تا روزی که قرار است فارغ‌التحصیل شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.

این فرد می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد و سوال‌های او را پاسخ دهد. همچنین وجود پشتیبان‌های فنی برای کلاس‌های آنلاین یکی دیگر از ضروریاتی است که موسسات موفق در آموزش مجازی در نظر می‌گیرند.

راز چهارم موسسات موفق در آموزش مجازی: برنامه درسی

واضح است که اگر یک برنامه درسی قوی و باکیفیت نداشته باشید، بازخورد خوبی نیز از زبان‌آموزان دریافت نخواهید کرد و نمی‌توانید به یکی از موسسات موفق در آموزش مجازی تبدیل شوید. اما به‌طور کلی فرقی نمی‌کند یک موسسه آنلاین هستید یا حضوری؛ در هر صورت باید مباحثی را ارائه کنید که در کنار کیفیت خوب، جامع نیز باشد تا نیاز زبان‌آموزان را برطرف کند.

راز پنجم موسسات موفق در آموزش مجازی: پلتفرم

موسسات موفق در آموزش مجازی حتما به این نکته توجه دارند که باید از یک پلتفرم مناسب برای ارائه کلاس مجازی استفاده کنند. زبان‌آموزان با استفاده از همین پلتفرم‌ها به مطالب درسی دسترسی دارند؛ در بحث‌ها شرکت می‌کنند؛ با اساتید و همکلاسی‌های خود تعامل می‌کنند و تکالیف خود را ارسال می‌کنند. برای همین لازم است که استفاده از این پلتفرم ساده باشد و آن‌ها را درگیر کارهای پیچیده نکند.

از طرف دیگر موسسات موفق در آموزش مجازی از پلتفرمی استفاده می‌کنند که همیشه در دسترس است؛ به این معنی که می‌توان از طریق آن با هر دستگاهی اعم از گوشی، لپ‌تاپ یا تبلت وارد کلاس شد. به این ترتیب زبان‌آموزان می‌توانند در هر جایی که هستند در کلاس حضور پیدا کنند.

همچنین موسسات موفق در آموزش مجازی از یک پلتفرم ایستا و خسته‌کننده استفاده نمی‌کنند. این پلتفرم باید دارای ابزارهای تعاملی فراوانی باشد تا زبان‌آموزان را درگیر نگه دارد و به تعامل بیشتر آن‌ها کمک کند. برای مثال وجود تالارهای گفتگو در یک پلتفرم می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. در این تالارها زبان‌آموزان می‌توانند علاوه‌بر تعامل با معلم‌ها، با همسالان خود نیز ارتباط برقرار کنند.

پلتفرم آموزش مجازی

یکی دیگر از نکاتی که موسسات موفق در آموزش مجازی آن را در نظر دارند این است که از پلتفرمی استفاده می‌کنند که بتوانند با خیال راحت به آن تکیه کنند و به‌طور ناگهانی از دسترس‌شان خارج نشود. بسیاری از موسسه‌ها ممکن است بدون در نظر داشتن این مسئله از پلتفرمی مثل ادوبی استفاده کنند که ایران را تحریم کرده‌ است. اگر روزی لایسنس‌های کرک‌شده این پلتفرم اکسپایر شود، این موسسات دچار مشکل خواهند شد و همین مسئله می‌تواند روی تجربه زبان‌آموزان از موسسه اثر منفی بگذارد.

با لیمس، برندگان آموزش مجازی باشید!

اگر می‌خواهید به یکی از موسسات موفق در آموزش مجازی تبدیل شوید باید روی مسئله انتخاب پلتفرم خیلی حساس باشید. لیمس یکی از نرم‌افزارهایی است که به شما کمک می‌کند، کلاس‌های مجازی باکیفیتی برگزار کنید. در این نرم‌افزار شما در کنار پلتفرم ادوبی به پلتفرم بیگ‌بلوباتن هم دسترسی دارید. یعنی با پرداخت هزینه یک پلتفرم، دو پلتفرم می‌خرید و قبل از شروع کلاس به انتخاب خود یکی از آن‌ها را برای برگزاری کلاس برمی‌گزنید.

این پلتفرم‌ها از عناصر تعاملی مختلفی برخوردار هستند که باعث می‌شود زبان‌آموزان بتوانند بیشتر از همیشه با دیگران ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب آن‌ها یک کلاس آنلاین باکیفیت را تجربه خواهند کرد که تلاش می‌کند هرچه بیشتر به یک کلاس حضوری شباهت داشته باشد. این همان چیزی است که موسسات موفق در آموزش مجازی آن را دنبال می‌کنند.

لیمس سرورهای قدرتمندی دارد و همین مسئله باعث می‌شود کلاس‌ها دچار کمترین قطعی شوند. یک کلاس مجازی زمانی موفق خواهد بود که به‌طور پیوسته و به‌صورت روان برگزار شود. اگر قرار باشد مدام صحبت‌های معلم قطع شود یا تصویر او هیچ تکانی نخورد، زبان‌آموزان سرخورده خواهند شد. موسسات موفق در آموزش مجازی هرگز مسئله اینترنت را پشت گوش نمی‌اندازند؛ چراکه اینترنت پاشنه‌آشیل آن‌هاست.

در کنار تمام این موارد، لیمس یک نرم‌افزار مدیریت آموزشگاه است که به شما کمک می‌کند تمام کارهای مربوط به موسسه خود را به‌صورت یک‌پارچه مدیریت کنید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند گزارش‌های متفاوتی را از فرایند کار به دست آورید و نظارت کاملی بر آموزشگاه خود داشته باشید. یکی از موارد مهمی که موسسات موفق در آموزش مجازی به آن توجه دارند، استفاده از همین گزارش‌هاست. این گزارش‌ها به شما نشان می‌دهد، کجای کار شما می‌لنگد و کجای کار شما خوب عمل کرده است.

 اگر می‌خواهید از غافله موسسات موفق در آموزش مجازی عقب نمانید و یک آموزشگاه زبان موفق باشید، لیمس می‌تواند کمک زیادی به شما کند. این نرم‌افزار به‌طور اختصاصی برای آموزشگاه‌های زبان طراحی شده است و به همین دلیل نیازهای شما را می‌شناسد و خدمات ارزنده‌ای می‌تواند ارائه کند.

راز های آموزش مجازی در یک نگاه

همان‌طور که گفتیم، عواملی که از آن‌ها به‌عنوان راز های آموزش مجازی نام بردیم، موارد خیلی دور از ذهنی نبودند؛ ولی شاید دقیقا به دلیل همین سادگی‌شان خیلی مورد توجه موسسات قرار نگیرند. شما اگر می‌خواهید یک موسسه آموزشی آنلاین تأسیس کنید یا می‌خواهید موسسه خود را ارتقا دهید، این موارد را حتما در نظر داشته باشید:

  • موسسات موفق در آموزش مجازی یک معلم متعهد و مجرب انتخاب می‌کنند.
  • یک آموزشگاه زبان موفق به تک‌تک زبان‌آموزان به‌صورت فردی توجه می‌کند.
  • خدمات پشتیبانی یکی از موارد مهمی است که موسسات موفق در آموزش مجازی از آن غافل نمی‌شوند.
  • برنامه درسی قوی نه‌تنها در موسسات حضوری بلکه در موسسات مجازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
  • استفاده از یک پلتفرم مناسب همان چیزی است که موسسات موفق در آموزش مجازی را از سایر موسسه‌ها می‌تواند متمایز کند.

موسسات موفق در آموزش مجازی به همین موارد ساده توجه می‌کنند و چند پله از رقبای خود پیشی می‌گیرند. اگر شما هم می‌خواهید از غافله عقب نمانید سعی کنید به همین موارد ساده توجه بیشتری نشان دهید. هنوز هم برای تبدیل‌شدن به یکی از موسسات موفق در آموزش مجازی دیر نشده است. از همین امروز شروع کنید؛ یک چک‌لیست از راز های آموزش مجازی تهیه کنید و آنقدر در این زمینه تلاش کنید تا هیچ کسی به گرد پای شما هم نرسد!

منابع

  • online.champlain.edu
  • elearningindustry
  • docebo
  • entrepreneur
  • edwiser

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: