جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

چگونه کلاس آنلاینی جذاب و فعال برگزار کنیم؟
24 بهمن 1400

چگونه کلاس آنلاینی جذاب و فعال برگزار کنیم؟

خیلی از افراد فکر می‌کنند کلاس مجازی جذاب اصلا وجود خارجی ندارد؛ چون در کلاس آنلاین، معلم و دانش‌آموزان به‌صورت فیزیکی در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند. این مسئله ممکن است باعث یکنواختی محیط کلاس و کندشدن روند یادگیری شود. از طرف دیگر محیط خانه هم پر از حواس‌پرتی‌ست.

اما ما می‌خواهیم در این مقاله به شما چند راهکار آموزش دهیم تا کلاس‌تان دچار یکنواختی نشود و بازده بالاتری داشته باشد. اگر شما هم دنبال تدریس مجازی هستید و نمی‌خواهید دانش‌آموزان‌تان کمبود خواب شب قبل را سر کلاس شما جبران کنند، ادامه این مقاله را بخوانید.

فهرست مطالب:

روش‌هایی برای برگزاری یک کلاس مجازی جذاب و فعال

نکات دیگر برای برگزاری کلاس مجازی جذاب

 

روش‌هایی برای برگزاری یک کلاس مجازی جذاب و فعال

برای یک کلاس مجازی جذاب دانش‌آموزان را به بحث و گفتگو ترغیب کنید

به افراد حاضر در کلاس اجازه دهید درباره موضوع کلاس صحبت کنند و نظر خود را درباره آن بگویند. از آن‌ها بخواهید که برای کلاس آماده باشند و سپس آن‌ها را تشویق کنید تا به صورت فعال در کلاس مشارکت داشته باشند.

 سعی کنید تا جایی که ممکن است افراد بیشتری را هر بار درگیر کنید تا آن‌ها با آمادگی بیشتری سر کلاس حاضر شوند و برای درک بهتر مسائل با یکدیگر رقابت کنند.

سکوت در یک کلاس مجازی به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد که به چیز دیگری غیر از کلاس فکر کنند. آن‌ها را تشویق کنید تا جایی که می‌توانند در کلاس تعامل داشته باشند.

یکی از ویژگی‌هایی که در نسخه ارتقایافته بیگ‌بلوباتن تیم لیمس به آن دسترسی خواهید داشت امکان شناسایی زبان‌آموزانی‌ست که صفحه خود را کوچک (مینیمایز) کرده‌اند. به این ترتیب می‌توانید به آن‌ها تذکر دهید و آن‌ها را درگیر فرایند کلاس کنید.

 

کنفرانس برگزار کنید

پس از توضیح یک موضوع از دانش‌آموزان‌تان بخواهید که مبحثی را انتخاب کنند و جلسه بعد آن را برای دیگران توضیح دهند. این کار نه‌تنها دانش آن‌ها را درباره مبحث مورد نظر بیشتر می‌کند، بلکه به افزایش اعتماد به نفس آن‌ها هم کمک خواهد کرد و ترس‌شان را از سخنرانی در جمع می‌ریزد.

برای برگزاری یک کلاس آنلاین جذاب از ابزارهای مختلف استفاده کنید

از تصاویر، گیف‌، ویدئو و... برای تدریس استفاده کنید. این ابزارها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با سهولت بیشتری مفاهیم را یاد بگیرند و برای مدت طولانی‌تری آن را به خاطر بسپارند. این کار همچنین به کلاس شما تنوع می‌بخشد. این که بخواهید مدام بین صفحات متنی ساده اسکرول کنید، به احتمال زیاد حوصله دانش‌آموزان و چه بسا حوصله خودتان سر خواهد رفت.

یکی از کارهای متفاوتی که می‌توانید برای شاداب سازی کلاس درس مجازی انجام دهید، استفاده از تایمرهای سرگرم‌کننده برای زمان‌هایی‌ست که دانش‌آموزان در حال حل تمرین هستند.

همچنین مطمئن شوید اسلایدهایی که برای درس استفاده می‌کنید واضح هستند و ویدئوها و فایل‌های صوتی کیفیت خوبی دارند.

جالب است بدانید که نسخه اختصاصی‌شده بیگ‌بلوباتن تیم لیمس از فایل‌های آموزشی مختلف مثل پی‌دی‌اف، عکس، فایل‌های صوتی و ویدئویی پشتیبانی می‌کند.

فرصتی نو برای پرسش و مرور به دانش‌آموزان خود دهید

قبل از آن که بخواهید موضوع جدیدی را شروع کنید، مباحث سخت جلسه گذشته را کمی باز کنید. اجازه دهید دانش‌آموزان سوالات خود را بپرسند. این‌گونه هم مشکلات آن‌ها درباره آن موضوع برطرف خواهد شد و هم دانش‌آموزان دیگر، مباحث را مرور خواهند کرد.

همچنین این مسئله به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نکاتی را که ممکن است در جلسات قبلی از دست داده‌اند، یادداشت کنند.

به دانش‌آموزان فرصت تنفس دهید

ممکن است فکر کنید کلاس آنلاین نیازی به استراحت ندارد؛ چراکه همه در خانه خود نشسته‌اند و تنها کاری که باید بکنند این است که به حرف‌های استاد گوش دهند. اما این یک طرز فکر اشتباه است. کلاس آنلاین هم به استراحت نیاز دارد. زمانی را برای این کار در نظر بگیرید تا دانش‌آموزان بتوانند نفسی تازه کنند.

برای برگزاری یک کلاس آنلاین جذاب یک تصویر خوب از خود ارائه دهید

اگر دانش‌آموزان می‌توانند شما را از طریق وب‌کم ببیند، مطمئن شوید که هم خودتان ظاهر آراسته و مناسبی برای ارائه درس دارید و هم مکانی که در آن هستید ظاهر خوبی دارد. بهتر است پس‌زمینه شما ساده باشد تا هر گونه حواس‌پرتی را از بین ببرد.

مهم است که هنگام صحبت‌کردن با دانش‌آموزان، چهره خود را مشتاق و علاقه‌مند نشان دهید. از طرف دیگر حواس‌تان به زاویه مناسب دوربین باشد.

 

شرایطی را فراهم کنید که تصویر و صدا قطع و وصل نشود

پر واضح است که اگر اتصال شما مدام قطع شود، حوصله دانش‌آموزان‌تان سر خواهد رفت و دیگر نمی‌توانند با کلاس همراه بمانند. جالب است بدانید که آموزش مجازی لیمس، تنها نسخه اختصاصی‌شده‌ی بیگ‌بلوباتن را برای آموزش زبان ارائه می‌کند. سرورهای قدرتمند لیمس، امکان قطع‌شدن کلاس‌ها را به حداقل می‌رساند؛ همچنین پشتیبانی لیمس پاسخگوی مشکلات شما خواهد بود.

از طرف دیگر سرورهای سریع و پرقدرت لیمس به شما کمک می‌کند حتی در ساعات اوج برگزاری کلاس‌ها، هیچ کلاسی با کندی روبه‌رو نشود و شما و دانش‌آموزان به راحتی تصویر خود را به اشتراک بگذارید.

از فناوری به نفع خود استفاده کنید

اگر چه تدریس با استفاده از فضای مجازی ممکن است چالش‌های زیادی به همراه داشته باشد؛ اما همین فضا می‌تواند امکانات متنوعی در اختیار شما قرار دهد؛ امکاناتی مثل تخته سفید یا ابزارهای طراحی. با استفاده از ابزارهای مختلفی که این فضا می‌تواند در اختیار شما قرار دهد برای ایجاد تنوع در کلاس استفاده کنید.

مطمئن شوید که می‌توانید با ابزارهای مختلف به خوبی کار کنید و نحوه استفاده از آن‌ها را بلدید.

به دانش آموزان خود احساس ارزشمندی بدهید

دانش‌آموزان ممکن است به این فکر کنند که عدم حضور آن‌ها در کلاس برای کسی اهمیتی ندارد یا کسی متوجه این قضیه نخواهد شد. خستگی هم بهانه وسوسه‌انگیزی برای شرکت‌نکردن در کلاس درس است. یکی از راه‌های جلوگیری از این اتفاق، این است که به دانش‌آموزان خود احساس ارزشمندی دهید.

برای مثال می‌توانید نام دانش آموز خود را یاد بگیرید و از نام او در طول درس استفاده کنید یا علایق او را بپرسید و در صورت امکان آن‌ها را در درس بگنجانید. همچنین درباره کار او به‌طور منظم بازخورد داشته باشید.

با دانش‌آموزانتان آشنا شوید و از آنچه که دوست دارند آگاه شوید

خوب است که از علائق دانش‌آموزان خود اطلاع داشته باشید. برای مثال بفهمید که آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی چه مطالبی را دنبال می‌کنند؛ چه چیزی در اینترنت می‌خوانند؛ به چه موسیقی گوش می‌دهند؛ چه سریال‌های تلوزیونی را دنبال می‌کنند و... .

دانستن این مسائل به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کنید و گهگاه از این منابع در کلاس درس بهره ببرید. این مسئله باعث می‌شود آن‌ها بتوانند به‌راحتی با مفاهیم ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را به خاطر بسپارند.

می‌توانید یک هفته قبل از برگزاری کلاس یک جلسه گروهی آنلاین یا حضوری داشته باشید و با آن‌ها تعامل کنید. آن‌ها را با نام خود بشناسید و همچنین از پیشینه و علائق آن‌ها آگاه شوید.

در نسخه اختصاصی‌شده بیگ‌بلوباتن تیم لیمس می‌توانید تصویر دانش‌آموزان خود را در کنار اسم‌شان ببینید و به این ترتیب آن‌ها را بهتر بشناسید.

محتوای احساسی برای دانش آموزان بسازید

وقتی مفاهیم از طریق مثال‌هایی توضیح داده می‌شوند که می‌توانند از نظر احساسی با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند، یادآوری و به‌خاطرسپردن مفاهیم سخت می‌تواند برای آن‌ها آسان‌تر ‌شود؛ بنابراین یکی دیگر از روشهای جذاب سازی کلاس آنلاین تولید محتوای احساسی‌‌ست.

در مقاله‌ی «جلوگیری از ریزش زبان‌آموزان» روش‌های برای وفادارسازی زبان‌آموزان به آموزشگاه شما می‌توانید بخوانید.

برای برگزاری یک کلاس آنلاین جذاب از پاورپوینت استفاده کنید

متن‌هایی که به‌ اشتراک می‌گذارید نباید توسط خود شما نوشته شده باشد. متن‌ها را در یک اسلاید پاورپوینت تایپ و از یک پس‌زمینه خوب استفاده کنید. اگر دانش‌آموزان شما سن کمی دارند، برای شاداب سازی کلاس درس مجازی، از اسلایدهای رنگی بهره ببرید.

از دانش‌آموزان خود نظر بخواهید

از دانش‌آموزان بپرسید که برای برگزاری یک کلاس مجازی جذاب چه کاری می‌توانید انجام دهید. احتمالا با پیشنهادات خلاقانه‌ای روبه‌رو خواهید شد. علاوه بر این، با این کار دانش‌آموزان شما را بیشتر دوست خواهند داشت؛ زیرا شما به نظر آنها احترام گذاشته‌اید.

یک بستر مناسب برای برگزاری کلاس خود انتخاب کنید

محیطی که کلاس در آن برگزار می‌شود باید آسان و کاربردی باشد. همچنین امکان گفتگو را به‌صورت صوتی یا با چت برای افراد فراهم کند.

از طرف دیگر فرض کنید برای آپلود یک فایل در محیط کلاس زمان زیادی از شما صرف بشود. این مسئله نمی‌تواند در یک کلاس آنلاین خیلی اتفاق خوشایندی باشد؛ چرا که زمان کلاس شما صرف کاری بیهوده‌‌ای خواهد شد.

 شما با استفاده از نسخه بیگ‌بلوباتنی که لیمس در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید همه فایل‌هایی را که برای آموزش نیاز دارید، پیش از کلاس یا حتی در ابتدای ترم آپلود کنید و فقط با یک کلیک، فایل‌های موجود در لیمس را در کلاس قرار دهید. این گونه نه تنها در زمان بلکه در هزینه اینترنت شما هم صرفه‌جویی خواهد شد.

صفحه کلاس مجازی باید برای نمایش در موبایل بهینه باشد

محتوای کلاس آنلاین شما باید متناسب با هر صفحه نمایشی تغییر کند. به این معنی که اگر افراد بخواهند از گوشی یا تبلت برای حضور در کلاس استفاده کنند، بتوانند به‌راحتی مطالب را ببینند.

برای ایجاد انگیزه در کلاس مجازی از ویدئوهای کوتاه استفاده کنید

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را در اختیار دانش‌آموزان در قالب ویدئو قرار دهید، ویدئو را طولانی نکنید؛ چراکه با توجه به سرعت اینترنت ممکن است دانش‌آموزان زمان زیادی را صرف دانلود کردن آن کنند و همین امر ممکن است انگیزه آن‌ها را کاهش دهد.

 

نکات دیگر برای برگزاری کلاس مجازی جذاب

اگر می‌خواهید با برخی دیگر از روش‌های جذاب سازی کلاس آنلاین آشنا شوید، بد نیست نکات زیر را هم در نظر داشته باشید.

از هر فرصتی برای گرفتن بازخورد از دانش‌آموزان استفاده کنید تا تعامل افزایش یابد.

یک پلتفرم مناسب کلاس آنلاین انتخاب کنید.

برای داشتن یک کلاس مجازی جذاب به دانش‌آموزان به‌خاطر سخت‌کوشی پاداش دهید؛ این انگیزه‌ای خواهد بود که دفعه بعد عملکرد بهتری داشته باشند.

  • می‌توانید در پایان هر جلسه از دانش‌آموزان بخواهید که نکات برجسته کلاس را بیان کنند.
  • رابطه بین معلم و دانش‌آموزان باید گرم و صمیمی باشد و دانش‌آموزان استرس نداشته باشند.
  • بهتر است مباحث طوری تدریس شود که همه دانش‌آموزان در هر سطحی که هستند آن را متوجه شوند.
  • برای ایجاد انگیزه در کلاس مجازی از بازی و مسابقه حین تدریس استفاده کنید.
  • از مباحث تدریس‌شده سوال بپرسید و به دانش‌آموزان فرصت دهید تا به سوال شما پاسخ دهند.
  • برای برگزاری یک کلاس مجازی جذاب می‌توانید از ضرب‌المثل، داستان، شعر یا خاطره استفاده کنید.
  • اگر چهره شما به‌عنوان معلم دیده شود، بهتر است.
  • لبخند را فراموش نکنید و اجازه ندهید فضای کلاس خشک باشد.
  • برای داشتن یک کلاس آنلاین جذاب از اینترنت قوی استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به آموزش تدریس مجازی بپردازیم. باید بدانید که اولین هدف در یک کلاس آنلاین، جلب توجه دانش‌آموزان و درگیرکردن آن‌ها‌ست. روش‌های گفته شده در این مقاله به برگزاری کلاس آنلاین جذاب و فعال کمک فراوانی می‌کند. لیمس، به عنوان پلتفرم آموزش مجازی سعی کرده است بستری برای عملی‌کردن این روش‌ها و داشتن کلاس مجازی جذاب، فراهم کند.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: