جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

موسسات زبان چگونه از آزمون‌های آنلاین استفاده می‌کنند؟
25 خرداد 1401

موسسات زبان چگونه از آزمون‌های آنلاین استفاده می‌کنند؟

آزمون آنلاین یعنی چه؟

امروزه همه‌ی خدمات به طور پیوسته دیجیتالی شده‌اند و از پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند. اینترنت پرسرعت، لپ‌تاپ‌ها و فراگیر شدن فناوری، انتقال یکپارچه به اکوسیستم آنلاین را امکان‌پذیر کرده است. صنعت آنلاین به سرعت در حال رشد است و عواملی مانند راحتی، مقیاس‌پذیری، افزایش دسترسی و سفارشی‌سازی به پذیرش آن شکل می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها می‌گوید که تا سال 2024، بازار یادگیری الکترونیکی در آمریکا بین 52.71 تا 75.24 میلیارد دلار رشد خواهد داشت.

دانشگاه‌ها، مدارس و مؤسسه‌های آموزشی پیشرفت کرده‌اند و با سیستم‌های مدیریت یادگیری      (learning management system(LMS)) که مطالب به اشتراک گذاشته شده را ردیابی، گزارش، مدیریت و مستندسازی می‌کند، سازگار شده‌اند. 
سیستم آزمون آنلاین، یک روش مبتنی‌بر فناوری برای ساده‌سازی فعالیت‌های امتحانی مانند تعریف الگوهای امتحانی با بانک سوالات، تعیین زمان امتحان، انجام امتحانات با استفاده از رایانه یا دستگاه های تلفن همراه به شیوه‌ای بدون نیاز به کاغذ است.

 

فهرست مطالب:

انواع آزمون آنلاین

مزایا و معایب آزمون آنلاین چیست؟

جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین

نکات کاربردی برای طراحی آزمون آنلاین را بدانید

انواع آزمون آنلاین در آموزش مجازی لیمس

جمع‌بندی

 

انواع آزمون آنلاین:

آزمون‌های چهارگزینه‌ای، تشریحی، تصویری، صوتی، شفاهی، پر کردن جای خالی، پاسخ‌های کوتاه، و... از انواع آزمون‌های آنلاین است.

در آزمون‌های تصویری زبان‌آموزها باید پاسخ‌های خود را روی یک برگ کاغذ نوشته و سپس عکس آن را در سامانه بارگزاری کنند.

در آزمون‌های شفاهی زبان‌آموزان باید از طریق نرم‌افزارهای دارای وب‌کم، به صورت ویدیویی با اساتید ارتباط برقرار کرده و آزمون بدهند.

انواع آزمون آنلاین

مزایا و معایب آزمون آنلاین چیست؟

مزایای برگزاری آزمون آنلاین:

1. باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ می‌شود.

شما هرگز مجبور نیستید برای دانشجویان خود برگه‌های امتحان چاپ کنید. با ساخت آزمون آنلاین کاغذ را ذخیره می‌کنید و درختان را نجات می‌دهید. با توجه به هدر رفتن زیاد کاغذ، باید تلاش شود تا استفاده از منابع طبیعی به حداقل برسد.

2. باعث صرفه جویی در وقت می‌شود.

در آزمون آنلاین، نتایج به صورت لحظه‌ای و دقیق محاسبه می‌شود. می‌توانید هنگام ساخت آزمون آنلاین سوالات رابه صورت چندگزینه‌ای طراحی کنید تا در انتهای آزمون، سوالات توسط خود سیستم به صورت خودکار تصحیح شود. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود.

3. باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شود.

آزمون‌های آنلاین موانع جغرافیایی را شکسته و امکان دسترسی و مشارکت گسترده‌تر را فراهم کرده است. زبان‌آموزها تنها با اتصال به اینترنت و با استفاده از یک دستگاه، در هر جا می‌توانند در آزمون شرکت کنند. نظارت بر آزمون را می‌توان با کمک دوربین وب و میکروفون انجام داد.

4. مقیاس‌پذیر است.

آزمون‌های آنلاین می‌توانند مخاطبان گسترده‌ای را تامین کنند و به راحتی آن را مدیریت کنند. با توجه به این ویژگی، مؤسسه‌هایی که با کمبود زمان مواجه هستند، می‌توانند امتحانات را با کم‌ترین اتلاف پهنای باند برگزار کنند. 

5. امنیت آن بیشتر است.

امکان لو رفتن سوالات هنگام ارسال آن به مراکز مختلف امتحانی وجود دارد که با استفاده از سیستم آموزش آنلاین این خطر کاهش می‌یابد.

 6. نتایج به سرعت و با کم‌ترین خطا محاسبه می‌شود.

در یک بررسی کاغذی، مراحل زیادی درگیر است که در نتیجه این فرایند زمان زیادی را می‌گیرد و ممکن است باعث ایجاد خطا در تصحیح آزمون‌ها شود. اما در سیستم آزمون آنلاین، پاسخ‌ها به صورت خودکار و در کم‌ترین زمان ممکن تصحیح می‌شود.

 

معایب برگزاری آزمون آنلاین:

1. دسترسی زبان‌آموزها به کتاب و جزوه و کمک گرفتن از دیگران

زبان‌آموزها در زمان آزمون آنلاین می‌توانند به کتاب یا جزوه‌های درسی خود مراجعه کنند یا در اینترنت جواب سوالات را جستجو کنند. همچنین می‌توانند با مشورت و کمک دیگران آزمون را انجام بدهند.

2. بررسی و تصحیح سوالات تشریحی

بررسی و تصحیح سوالات تشریحی به صورت خودکار امکانپذیر نیست، بنابراین باید آنها را خودتان تصحیح کنید.

 

 

جلوگیری از تقلب در آزمون آنلاین:

 با بارگزاری تعداد زیادی از سوالات، می‌توانید بانک سوال بزرگی ایجاد کنید. نرم‌افزار از بانک سوالات برای هر دانشجو به صورت تصادفی سوالاتی انتخاب می‌کند. بنابراین به اشتراک گذاشتن سوالات در بین داوطلبان آزمون فایده‌ی چندانی ندارد. در نتیجه این روش تقلب را کاهش می‌دهد.

روش دیگر این است که از زبان‌آموزها سوالاتی بپرسید که به راحتی نمی‌توان از کتاب یا اینترنت بازیابی کرد. می‌توانید برای هر سوال یک زمان مشخص یا تایمر در نظر بگیرید تا جست‌وجوی سوالات به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

نکات کاربردی برای طراحی آزمون آنلاین را بدانید:

1. دستورالعمل‌های آزمون را به طور دقیق مشخص کنید.

بایدها و نبایدها و اطلاعات دقیق آزمون آنلاین از جمله تعداد و انواع سوالات را در ابتدا اطلاع‌رسانی کنید تا زبان‌آموزها برای شرکت در آزمون آماده شوند.

2. اجازه دهید آزمون‌ها به صورت کتاب‌باز یا مشارکتی برگزار شود.

سوالاتی طراحی کنید که هدف آن‌ها سطح عمیق‌تری از دانش و درک باشد. سوالات در آزمون کتاب آزاد، به طور تقریبی همیشه مهارت‌های بالاتری را آزمایش می‌کنند. مهم است که زبان‌آموزها استدلال‌هایی را به پاسخ سوال اضافه کنند. تعداد سوالات را واقع‌بینانه نگه دارید. در امتحانات کتاب‌باز، ممکن است وسوسه شویم که سوالات بیشتری طرح کنید.

3. سوالات را با ترتیب تصادفی قرار دهید.

در این صورت اگر زبان‌آموزها بخواهند به صورت مشارکتی آزمون را بدهند یا تقلب کنند، این کار به راحتی امکان‌پذیر نیست. 

4. بازخورد نمایش داده شده برای زبان‌آموزها را محدود کنید.

زبان‌آموزها تنها پس از اتمام آزمون آنلاین بتوانند نتایج را مشاهده کنند. ارائه‌ی نمرات آزمون مهم است چون نشان‌دهنده‌ی عملکرد زبان‌آموزها است و باید در دسترس قرار گیرد.

5. اشکال جایگزین ارزیابی را برای آزمون‌ها در نظر بگیرید.

هدف از ارزیابی این است که میزان یادگیری زبان‌آموزها سنجیده شود. برای این کار روش‌هایی وجود دارد مثل تکالیف کتبی، فعالیت‌ها و سخنرانی‌های شفاهی که به زبان‌آموزها این امکان را می‌دهد که پیشرفت خود را در جهت اهداف یادگیری نشان دهند. 

6. در صورت امکان یک یا چند سوال ذهنی طراحی کنید.

زبان‌آموزها با سوالاتی که مفاهیم را تعریف می کند، از دانش خود به صورت پیچیده استفاده نمی‌کنند. سوالات کاربردی زبان‌آموزها را ملزم می‌کند آنچه را که می‌دانند در یک محیط جدید استفاده کنند. این گونه، ما می‌توانیم تفکر سطح بالاتری را آزمایش کنیم.

از زبان‌آموزها بخواهید در پاسخ خود مثالی واقعی را منعکس کنند که نشان‌دهنده‌ی تفکر آن‌ها باشد. این کار همچنین می‌تواند تقلب را به حداقل برساند؛ زیرا هر مثال منحصر به فرد است. 

7. اجازه دهید زبان‌آموزها سوالات امتحان را طراحی کنند.

 به جای این که خودتان امتحان را طراحی کنید، از زبان‌آموزها بخواهید سوالات آزمون آنلاین خود را بسازند و پاسخ‌ها را براساس آنچه که به عنوان محتوای مهم در این دوره می‌دانند، بنویسند.

این فعالیت درباره‌ی آنچه زبان‌آموزها در حال مطالعه‌ی آن هستند؛ به شما اطلاعات ارزنده‌ای می‌دهد. هدف در این زمان مطالعه مطالب اصلی است که می‌خواهید آن‌ها بدانند و جزئیات اضافی هدف نیست. 

8. برای آشنایی زبان‌آموزها یک آزمون آزمایشی طراحی کنید.

برای این که زبان‌آموزهای خود را با نوع فناوری آزمون آنلاین و سوالات آزمون آشنا کنید، برای آن‌ها یک آزمون آزمایشی طراحی کنید. به این ترتیب زبان‌آموزها می توانند با شرکت در یک آزمون آنلاین آزمایشی، با جزئیات نرم‌افزار آشنا شوند.

9. امکان دسترسی به بخش‌های مختلف آزمون را بدهید.

یکی دیگر از ویژگی های مهم و قابل توجه در هنگام ساخت آزمون آنلاین، امکان دسترسی راحت به تمام بخش‌های آن است. تمام کاربران با هر سطح دسترسی باید این امکان را داشته باشند که تمام نیازهای خود را در فضایی ساده و در عین حال کاربردی به راحتی برطرف کنند.

انواع آزمون آنلاین در آموزش مجازی لیمس:

به طور معمول در آموزشگاه‌های زبان در هر ترم به صورت میانگین یک زبان‌آموز بابت کوئیزها و آزمون‌های خود 3 برگه‌ی چاپ شده دریافت خواهد کرد. همچنین اساتید نیز باید زمان زیادی را برای طراحی و تصحیح آزمون‌ها صرف کنند. علاوه بر آن هزینه‌های مکان را نیز باید در نظر گرفت. زبان آموزان موظف هستند در نوبت تعیین شده مراجعه کنند و در آزمون شرکت کنند.
سیستم آزمون آنلاین لیمس طراحی شده است تا همه ی این محدودیت ها را کنار گذاشته و از هزینه‌های شما بکاهد. علاوه بر این، امکانات جامعی را برای این بخش در نظر گرفته تا هر نوع آزمونی قابل طراحی و پیاده‌سازی باشد.

برخی از امکانات آزمون آنلاین لیمس به شرح زیر است:

  • امکان طراحی بانک سوال؛
  • امکان طراحی سوال‌های چندگزینه‌ای به دلخواه؛
  •  امکان برگزاری آزمون‌های تستی، تشریحی، تستی/تشریحی؛
  •  امکان برگزاری آزمون با قابلیت سوال تصادفی و بسته به سطح دلخواه؛ 
  • امکان دریافت هزینه برای آزمون؛
  •  امکان تعیین سطح توسط سیستم آزمون؛
  • اعلام نتیجه‌ی سریع آزمون‌های تستی؛
  • امکان طراحی آزمونهای تعیین سطح، کلاسی، گروهی، آزاد؛
  • دسترسی‌دهی به اشخاص برای شرکت در آزمون؛
  • امکانات ویژه مخصوص طراح آزمون.

 

جمع‌بندی:

در دنیای امروز باید در نظر داشت که دیر یا زود همه‌ی کسب‌وکارها باید هوشمند شوند و استفاده از امکانات آزمون آنلاین به پیشرفت کسب‌وکار کمک خواهد کرد. همچنین کسبو‌کارهایی که سریع‌تر از دیگران در این حوزه‌های برگزاری آزمون آنلاین فعالیت کنند نتیجه و تجربه‌ی بهتری در این زمینه خواهند داشت.
لیمس در تلاش است که فرم‌های کاغذی را در موسسات زبان کاهش داده و علاوه بر کمک به محیط زیست، به حفظ سرمایه‌های آموزشگاه کمک کند تا سود مجموعه به صورت چشم‌گیری افزایش یابد.

 

 

 

منابع:

blog.epravesh.com

onac.ir

blog.mettl.com/

 

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: