جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

نکاتی که پیش از راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان باید بدانید
05 دی 1400

نکاتی که پیش از راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان باید بدانید

یکی از کسب‌وکارهای جدید و پررونق با محوریت آموزش، راه اندازی آموزشگاه زبان آنلاین است. برای قدم نهادن در چنین مسیری، ابتدا باید به سؤالات بسیاری پاسخ داده شود. این سؤالات، بیشتر مربوط به چگونگی راه ­اندازی، مراحل، بودجه موردنیاز، میزان سودآوری و اقدامات قانونی لازم در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: آموزش مجازی چیست؟

شخصی که قصد راه اندازی آموزش آنلاین زبان را دارد، برای پاسخگویی به سؤالات فوق باید امکانات و انتظارات خود را با یکدیگر هماهنگ کند. برای این کار، انجام تحقیقات کافی و مطالعه تجربیات دیگران می‌تواند، سودمند باشد.

در این مقاله در ابتدا، پنج سؤال اساسی را که باید پیش از تأسیس آموزشگاه آنلاین زبان از خودتان بپرسید، مطرح می‌کنیم و در ادامه مراحل راه­ اندازی چنین آموزشگاهی را بررسی کرده­ ایم. درصورتی‌که قصد راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان را دارید، این مقاله، اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما ارائه خواهد کرد.

 فهرست مطالب:

پنج سؤالی که پیش از راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان باید از خود بپرسید

مراحل راه اندازی آموزشگاه زبان آنلاین

 

پنج سؤالی که پیش از راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان باید از خود بپرسید

تأسیس آموزشگاه آنلاین زبان، دغدغه‌های خاص خودش را دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آنلاین شدن، به معنی آسان شدن یا مسئولیت کمتر است. درحالی‌که تجربه، خلاف این را ثابت می‌کند. سؤالاتی که در اینجا مطرح می‌شوند باید با صداقت و شفافیت، پاسخ داده شوند. در صورت عدم دقت کافی در پاسخگویی به آن‌ها احتمال ضررهای مالی و هدر رفت وقت، بسیار زیاد خواهد.

میزان صلاحیت در مدیریت آموزشگاه زبان

قطعا اولین سؤال این است که شخصی که قصد راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین زبان را دارد، صلاحیت این کار را دارد یا خیر. برای پاسخ‌گویی، باید گفت که مدیر یک آموزشگاه زبان باید خود یک معلم موفق، با تجربه و درعین‌حال با روحیه کارآفرینی در این زمینه باشد. داشتن گواهی‌نامه‌های بین‌المللی، مانند TEFL، دلتا یا تحصیلات حداقل کارشناسی ارشد در زمینه‌ی آموزش زبان خارجی، برای یک مدیر، کسب اعتبار می‌کند و در سنجش عملکرد معلمان به وی کمک می‌کند.

دیگر زمینه‌ای که مدیر یک آموزشگاه زبان آنلاین باید در آن خود را تقویت کند، مدیریت کسب‌وکار آنلاین است. برای این منظور، وی باید در این زمینه در سازمان‌های معتبر، دوره ببیند و به مفاهیم کسب­وکار آنلاین، مسلط باشد. دانش کسب‌وکار آنلاین، باعث رشد و توسعه آموزشگاه زبان و افزایش سودآوری آن در آینده می‌شود.

درنهایت، یک مدیر موفق باید دارای ارتباطات سازنده در این زمینه با همکاران و معلمان دیگر است. همچنین؛ توانایی برنامه‌ریزی و حل چالش‌ها از راه دور را نیز داشته و با مسائل تکنیکی مدیریت وب‌سایت نیز تا حدودی آشنا باشد.

میزان آشنایی با آموزش آنلاین زبان

سؤال بعدی این است که تا چه حد با آموزش آنلاین زبان و چالش‌های آن آشنا هستید؟ به‌طور مثال، آیا تابه‌حال به‌صورت آنلاین، تدریس کرده‌اید؟ آیا از تجربه همکاران خود در این زمینه مطلع هستید؟ تا چه حد با مزایا و معایب کلاس آنلاین آشنا هستید؟

در مورد این سؤالات تحقیق کنید و در صورت لزوم، تجربه خود را در آن‌ها بالا ببرید؛ به عنوان مثال سعی کنید یک یا دو دوره به تدریس آنلاین زبان بپردازید. همچنین، باید در این مورد که تبلیغات و بازاریابی آموزشگاه زبان آنلاین، به چه صورت انجام می‌شود نیز اطلاعات کافی داشته باشید. درواقع، یک مدیر آموزشگاه زبان آنلاین باید بتواند پس از مدتی که از راه­اندازی سایت گذشت، با بهره‌گیری از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین و کمپین‌های تبلیغاتی، تعداد کافی هنرجو به آموزشگاه جذب کند.

راه اندازی آموزشگاه زبان

 

چشم انداز آموزشگاه زبان

سؤال بعدی، انتظارات و برنامه شما را هدف قرار می‌دهد. باید از خود بپرسید که مثلا در پنج سال آینده، انتظار دارید که آموزشگاه زبان شما در چه جایگاهی باشد. این سؤال را می‌توان به سؤالات خردتر زیر تقسیم کرد:

  • تعداد زبان‌آموزان
  • درآمد سالانه
  • جایگاه آموزشگاه در میان دیگر آموزشگاه‌ها
  • تعداد زبان‌های در حال تدریس
  • تعداد معلمان

 برای پاسخ‌گویی به این موارد، باید اقدام به برنامه‌ریزی کنید و طرح کسب‌وکار خود را تعیین کنید. برای طراحی طرح کسب‌وکار، چک‌لیست زیر می‌تواند، راهگشا باشد:

  • تعیین نام آموزشگاه
  • افتتاح حساب‌های بانکی لازم
  • راه اندازی وب‌سایت ایمن و کارآمد
  • ایجاد بسترهای پرداخت آنلاین
  • دریافت مجوزهای لازم
  • تهیه اساس‌نامه آموزشگاه
  • تعیین هویت بصری آموزشگاه مانند لوگو
  • تبلیغات و بازاریابی آنلاین
  • تهیه لیست ایمیل یا شماره تماس از کاربران سایت

برآورد هزینه و پیش بینی درآمد

با تهیه طرح کسب‌وکار، هزینه‌های لازم را نیز برآورد کنید. این هزینه، شامل هزینه راه­ اندازی و نگهداری وب‌سایت، هزینه جذب مدرسین، دریافت مجوزها، تبلیغات، نیروی انسانی و ... می‌شود. با توجه به هزینه‌های برآورد شده، بودجه‌تان را بسنجید. در صورت توانایی در پرداخت هزینه‌ها، باید برنامه‌ای زمانی و منطقی برای بازگشت سرمایه، تدوین کنید.

نکات مهم در راه اندازی آموزشگاه زبان

الزامات قانونی راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان

آخرین سؤال اساسی که باید به آن پاسخ دهید این است که چه مراحل قانونی را برای برگزاری کلاس آنلاین زبان باید بگذرانید؟ در میان مجوزهای لازم، دریافت مجوز از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از بقیه مهم‌تر است. این سازمان، مقررات و قوانینی را برای اعطای مجوز راه اندازی آموزش آنلاین زبان در نظر گرفته است که طی کردن آن‌ها ممکن است ماه­ها به طول بیانجامد. پس از آن، مجوزهای پرداخت آنلاین در درجه بعدی اهمیت قرار می‌گیرند. اگر مایل هستید در مورد مجوزها و الزامات قانونی بیشتر بدانید، مقاله‌ی «راه‌اندازی آموزشگاه زبان» را بخوانید.

در نهایت، نیز باید در مورد عقد قرارداد قانونی با معلمان، تحقیق کنید و با مشورت یک مشاور حقوقی، پیش‌نویس آن را تهیه‌کنید و در اختیار معلمان، قرار دهید. در مورد ثبت‌نام قانونی آنلاین زبان‌آموزان نیز قوانین و مقررات مربوط را مطالعه کنید و در ساختار وب‌سایت خود در هنگام ثبت‌نام، اعمال کنید. 

مراحل راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان

کلاس‌های آنلاین آموزش زبان، روزبه‌روز در حال بیشتر شدن هستند. این روند در دوره شیوع بیماری کرونا، سرعت بیشتری نیز گرفت. با چنین رقابت سنگینی، راه اندازی آموزش آنلاین زبان می‌تواند، بسیار چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل، برداشتن قدم‌های حساب‌شده و اصولی برای راه­ اندازی چنین کسب‌وکاری، بسیار مهم است. در اینجا، مراحل تأسیس آموزشگاه آنلاین زبان را بررسی می‌کنیم.

تهیه نقشه کسب‌و‌کار

تهیه طرح یا نقشه بیزنسی آموزشگاه زبان آنلاین در راه ­اندازی آن، یک مرحله اساسی است. این نقشه، تعیین می‌کند که در مسیر راه­ اندازی آموزشگاه خود، چه مراحلی را باید طی کنید. برای تهیه این نقشه باید به سؤالاتی نظیر سؤالات زیر، پاسخ دهید:

  • هدف از راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین زبان چیست؟
  • مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟

منظور از مخاطب هدف، در واقع، آن دسته از افرادی هستند که قصد دارید به آموزشگاه خود، جذب کنید. در تعیین این جمعیت، ویژگی‌هایی آن‌ها باید تعریف شوند. برخی از این ویژگی‌ها موارد زیر هستند:

  • سن
  • جنسیت
  • میزان تحصیلات
  • هدف از یادگیری زبان (مهاجرت، علاقه شخصی، تدریس و غیره)
  • میزان و زمان اوقات فراغت

همچنین، باید برای خودتان نیز طرح و برنامه‌ای تهیه کنید. به‌طور مثال، آیا تصمیم دارید در آموزشگاه خود تدریس کنید یا فقط مدیر باشید؟ درصورتی‌که در حال تدریس حضوری هستید آیا قصد دارید آن را نیز ادامه دهید یا به طور کامل بر روی مدیریت آموزشگاه زبان خود تمرکز کنید؟ تعیین این موارد می‌تواند در پایداری هرچه بیشتر کسب‌وکار آنلاین شما، مؤثر واقع شود.

توسعه حرفه‌ای مدرسین

مرحله بعدی در راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین زبان ، تهیه لیستی از معلمان مجرب و حرفه‌ای است. با توجه به نوپا بودن بحث آموزش آنلاین، شاید پیدا کردن معلمان با تجربه در آموزش و تدریس آنلاین به­طور هم­زمان، کمی دشوار باشد. با این حال داشتن سابقه تدریس آنلاین نیز می‌تواند، برای آن‌ها یک مزیت محسوب شود.

پیش از استخدام رسمی معلمان، برنامه‌ای برای توسعه مهارت‌های مدیریتی و همچنین، دانش زبان خارجی آن‌ها تدوین کنید. با ورود هر معلم به مجموعه، وی را از این برنامه آگاه کنید و از او بخواهید که در این زمینه با شما همکاری کند. یک برنامه مدون توسعه‌ای برای معلمان، دانش فنی و مهارت‌های مدیریتی آن‌ها را به‌روز نگه دارد و در نهایت، منجر به بهبود بازدهی آموزشگاه می‌شود. این برنامه می‌تواند، شامل موارد زیر باشد:

  • برگزاری کلاس، سمینار و ورکشاپ­های آموزشی
  • شرکت در سمینارهای علمی و معتبر حضوری یا آنلاین
  • گذراندن دوره‌های مرتبط داخلی و بین‌المللی

همچنین، معلمان خود را ملزم به برقراری ارتباطات خارجی با همکاران بین‌المللی خود از طریق پلتفرم‌های موجود در این زمینه کنید و یا حداقل از معلمانی استفاده شود که چنین روابطی را برای خود، ترتیب داده‌اند. این ارتباطات می‌تواند، گنجینه‌ای از تجارب و دانش بین‌المللی را به آموزشگاه شما بیاورند.

توسعه حرفه‌ای مدرسین در آموزشگاه زبان

 

برنامه‌ریزی مالی و زمانی و صرفه‌جویی در آنها

برای راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین زبان ، برنامه‌ریزی کنید که کدام هزینه را در چه زمانی می‌خواهید، صرف کنید. برای این کار، مشاوران کسب‌وکار یا مدیران وب‌سایت شما می‌توانند، مشاوره‌های مؤثری به شما ارائه دهند. به‌طور مثال، چه زمانی وقت تبلیغات آنلاین است و چه مقدار هزینه برای آن مناسب است؟ نتایج حاصل از این تبلیغات، چطور می‌تواند هزینه آن را پوشش دهد؟ در چه تاریخی باید آموزشگاه به سوددهی برسد؟ این­ها سؤالاتی هستند که جواب آن‌ها در برنامه‌ریزی مالی و زمانی شما برای راه‌اندازی آموزش آنلاین زبان ، یافت می‌شوند.

 در این برنامه‌ریزی، مهم است که حداکثر صرفه‌جویی را انجام دهید. برای این منظور باید منابع هدر رفت پول و وقت را شناسایی و آن‌ها را اصلاح کنید. برخی از این منابع، عبارت‌اند از:

  • سرعت پایین وب‌سایت
  • عدم هماهنگی امکانات ارائه‌شده به زبان‌آموز با هزینه دریافتی از او
  • پرداختی غیراصولی به معلمان
  • عدم توزیع مناسب ساعات کلاس‌ها

حضور مؤثر در فضای اینترنت

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین زبان ، تقویت زیرساخت‌ها آموزشگاه است. برای این منظور، سئو کردن وب‌سایت، یک استراتژی پایدار و پربازده است. سئو، شامل دو بخش داخلی (On page) و خارجی (off page) است. در سئوی داخلی، آنچه مهم است، تولید محتوای سئوشده بر اساس کلمات کلیدی است که برای وب‌سایت شما ترافیک می‌آورند. این محتواها باید در درجه اول، با هدف برطرف کردن نیازهای کاربر، تولید شوند. محتوا می‌تواند متنی، تصویری یا ویدئویی باشد.

یک وب‌سایت قوی با رتبه بالا در گوگل، زیرساخت مطمئن کسب‌وکار آنلاین شما خواهد بود. در مرحله بعد، نوبت به سئوی خارجی می‌رسد. در سئوی خارجی مهم‌ترین دغدغه، گرفتن لینک از وب‌سایت‌های معتبر است. درصورتی‌که بتوانید با برقراری روابط سازنده با وب‌سایت‌های مرتبط با خود، از آن‌ها بک­لینک بگیرید، قدمی مهم در راه توسعه و کسب اعتبار برای آموزشگاه خود برداشته‌اید.

داشتن شبکه‌های اجتماعی فعال و جذاب نیز یکی دیگر از لازمه‌های راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین زبان است. بهترین محتوایی که می‌توانید در این شبکه‌ها تولید کنید، محتوای آموزشی است. تشویق کاربران به کلیک روی لینک وب‌سایت آموزشگاه نیز نباید در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، فراموش شود.

 

طراحی کلاس‌های آموزشی

در نهایت و پیش از ثبت‌نام زبان‌آموزان، باید اقدام به طراحی دوره‌های آموزشی خود کنید. درواقع، هدف شما باید راه­اندازی بهترین کلاس آنلاین زبان انگلیسی باشد. برای این کار، تحقیق کنید که دوره‌های آنلاین، چه تفاوتی با دوره‌های حضوری دارند؟ در طراحی دوره‌های خود، محدودیت‌ها و مزایایی که باعث شده‌اند، زبان‌آموز به آموزش آنلاین رو بیاورد را در نظر بگیرید و تقویت کنید. این محدودیت‌ها می‌توانند، شامل زمان برگزاری کلاس، امکانات دیجیتال یا فشرده بودن برخی کلاس‌ها باشند.

آنچه مهم است این است که در طراحی دوره‌های آنلاین زبان، بازدهی زبان‌آموزان را در درجه اول اولویت قرار دهید. در درجه بعدی نیز بحث صرفه مالی دوره‌ها و هماهنگی آن‌ها با برنامه‌ریزی‌های زمانی و مالی شما مطرح می‌شود. همچنین، برای راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان ، نیاز است که نتایج تحقیقات انجام‌شده در مورد بازدهی کلاس‌های آنلاین و راه‌های افزایش آن را نیز مطالعه کنید.

 

سخن آخر

در دنیایی که اینترنت در حال تسلط به همه شئون زندگی انسان است، آموزش دیجیتال نیز اهمیت دوچندانی می‌یابد. این مسئله، به‌ویژه برای مدیران آموزشگاه زبان، به‌عنوان یکی از پررونق‌ترین کسب‌وکارهای مرتبط با آموزش، مهم است. راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان ، یکی از گزینه‌هایی است که پیش روی مدیران یا معلمان در این حوزه قرار دارد.

راه ­اندازی سایت آموزشگاه زبان، نیازمند آشنایی با اصول کسب‌وکار آنلاین، برنامه‌ریزی اصولی، تخصیص بودجه و زمان مناسب، داشتن دانش کافی در زمینه آموزش زبان انگلیسی و درک چالش‌های آموزش آنلاین است. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توان روند پنج مرحله‌ای راه اندازی آموزشگاه آنلاین زبان را آغاز کرد. این مراحل، شامل تهیه نقشه کسب‌وکار، تهیه برنامه توسعه‌ای برای نیروی انسانی، تهیه برنامه زمانی و مالی، طراحی وب‌سایت قوی و شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار و درنهایت، تدوین دوره‌های آموزشی بهینه است. لیمس در کنار ارائه‌ی نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان، در زمینه طراحی وب‌سایت آموزشگاهی و مشاوره رشد کسب‌و‌کار آموزشگاه شما نیز فعالیت می‌کند.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: