جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

مزایا و معایب آموزش مجازی چیست؟ ویژگی های مهم آموزش آنلاین
11 اردیبهشت 1401

مزایا و معایب آموزش مجازی چیست؟ ویژگی های مهم آموزش آنلاین

مزایا، معایب و بررسی ویژگی های مهم آموزش مجازی

مگر می‌شود این روزها از مزایای آموزش مجازی غافل شد؟ اگرچه این سبک تدریس پیشینه طولانی ندارد؛ اما به ‌اندازه‌ای برای افراد سود و منفعت دارد که اگر یک موسسه آموزشی از آن پشتیبانی نکند، چه بسا به ‌راحتی توسط افراد نادیده گرفته شود و خیلی زود از چشم‌ها بیفتد. با این حال این سبک تدریس بی‌عیب‌ونقص هم نیست.

 ما در این مقاله سعی می‌کنیم از مزایا و محدودیت های آموزش مجازی صحبت کنیم و در انتها یک راهکار مطمئن به شما نشان دهیم تا بتوانید کلاس‌های مجازی با کیفیت‌تری را پشت سر بگذارید.

بیشتر بخوانید: آموزش مجازی (Virtual Learning) چیست؟ همه چیز درباره آموزش آنلاین

فهرست مطالب:

تفاوت های اساسی آموزش آنلاین با آموزش حضوری

مزایا و چالش های آموزش مجازی

کدام یک برای آموزش زبان بهتر است؟ کلاس مجازی یا حضوری؟

مزایای آموزش مجازی برای آموزشگاه‌های زبان

با استفاده از پلتفرم‌های جدید، کلاس‌های آنلاین را حضوری کنید!

 

تفاوت های اساسی آموزش آنلاین با آموزش حضوری

قبل از آن که بخواهیم به‌طور جزئی از مزایا و چالش های آموزش مجازی صحبت کنیم، ابتدا به برخی از تفاوت‌های اساسی این دو نوع آموزش می‌پردازیم:

  • در کلاس‌های حضوری آموزش به‌صورت همزمان رخ می‌دهد؛ در حالی که در آموزش مجازی لزوما همیشه اینگونه نیست.
  • در آموزش مجازی ممکن است شما مجبور شوید بدون کمک هیچ کسی به خودتان انگیزه دهید؛ خودتان را مجبور کنید منظم باشید و به زمان‌بندی خاصی پایبند بمانید.
  • در مطالعه آنلاین معمولا دانش‌آموزان خودشان ‌می‌توانند تصمیم بگیرند در کدام موضوع عمیق‌تر شوند یا زمان بیشتری برای آن صرف کنند.

مزایا و چالش های آموزش مجازی

اگر چه آموزش مجازی به اندازه آموزش حضوری قدمتی طولانی ندارد؛ ولی در همین زمان اندک هم به‌خوبی توانسته است خود را به دیگران ثابت کند.

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم شما را تنها با برخی از مزایا و معایب آموزش مجازی آشنا کنیم؛ اما اگر می‌خواهید در این باره مطالعه بیشتری داشته باشید، می‌توانید مقاله ضرورت و اهمیت آموزش مجازی را نیز بخوانید.

مزایا آموزش مجازی

مزایای آموزش در فضای مجازی

آموزش مجازی فاصله‌ها را کوتاه کرده است؛ دسترسی‌ها را افزایش داده است و به‌طور کلی زندگی را راحت‌تر کرده است. در کنار تمام این موارد ویژگی‌های دیگری، مانند موارد زیر، نیز وجود دارد که باعث می‌شود علاقه‌مندان به آموزش مجازی افزایش پیدا کنند.

اولین ویژگی آموزش آنلاین: یادگیری بیشتر

یکی از فواید آموزش مجازی این است که دانش‌آموزان می‌توانند روی فرایند یادگیری خود کنترل کاملی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند با سرعت مورد نظر خودشان درس بخوانند؛ از روی مسائلی که با آن‌ها آشنا هستند با سرعت بیشتری عبور کنند. روی موضوعاتی که آگاهی زیادی درباره آن ندارند تمرکز بیشتری داشته باشند.

دومین ویژگی آموزش آنلاین: صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در کلاس‌های آنلاین، موسسه‌های آموزشی نیازی به استفاده از یک مکان فیزیکی ندارند. همین مسئله باعث می‌شود هزینه‌ها برای دانش‌آموزان کاهش یابد. از طرفی هزینه‌های رفت‌وآمد، هزینه غذایی که بین کلاس‌ها خریداری می‌شود و هزینه کتاب‌های چاپی را هم می‌توان از آن کم کرد.

سومین ویژگی آموزش آنلاین: انعطاف‌پذیری کلاس‌ها

یک ویژگی آموزش آنلاین که بسیار مشهود و بدیهی‌ست، انعطاف‌پذیری بالای آن است؛ به این معنی که شما می‌توانید برنامه کلاس را خود را با برنامه زندگی خود تطبیق دهید.

شما با حضور در کلاس‌های آنلاین نه‌تنها نیازی ندارید به مکان خاصی بروید و در زمان صرفه‌جویی کنید، بلکه حتی می‌توانید در ساعت مورد نظر خود مباحث کلاس را مرور کنید.

شما احتمالا نمی‌توانید یک کلاس حضوری پیدا کنید که در ساعت سه صبح برگزار می‌شود؛ اما می‌توانید در یک کلاس مجازی شرکت کنید و در این ساعت به مشاهده ویدئوهای آن بپردازید.

دوره‌های آنلاین در نهایت شما را قادر می‌سازند تا به اهداف حرفه‌ای و آموزشی خود به شیوه‌ای متناسب با برنامه‌تان برسید.

چهارمین ویژگی آموزش آنلاین: کمک به پیشرفت شغلی افراد شاغل

بسیاری از موقعیت‌های شغلی به تسلط در یک زبان خارجی نیازمند هستند. متخصصانی که باید زبان جدید یاد بگیرند، اغلب برای شرکت در کلاس‌های حضوری زمان کافی ندارند. این افراد می‌توانند با شرکت در کلاس‌های مجازی، در هر زمانی که مایل هستند، دانش زبانی خود را افزایش دهند و به پیشرفت شغلی خود کمک کنند.

البته این موضوع فقط به آموزش زبان محدود نمی‌شود. کلاس‌های مجازی به شاغلین کمک می‌کند تا در هر زمینه‌ای که دوست دارند و  در هر زمانی که بخواهند، تخصص خود را افزایش دهند.

معایب آموزش مجازی

آموزش مجازی با تمام خوبی‌هایش معایب و محدودیت‌هایی هم دارد؛ برای مثال کیفیت اینترنت در کیفیت آموزش مجازی تاثیرگذار است. همچنین کلاس‌های عملی را نمی‌توان از راه دور تدریس کرد. این‌ها تنها برخی از معایب آموزش مجازی هستند. در ادامه با برخی دیگر از این معایب آشنا می‌شوید.

معایب آموزش مجازی

باعث افزایش انزوا افراد می‌شود

یکی از معایب آموزش مجازی این است که امکان منزوی‌شدن دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. با این حال پلتفرم‌های کلاس‌های مجازی  با استفاده از امکانات و ابزارهایی که در اختیار افراد قرار می‌دهند، فراگیران را تشویق می‌کنند تا فعالانه در جلسات زنده شرکت کنند و این‌گونه حسی از اجتماع را در فضای مجازی بازسازی ‌کنند.

نیاز به نظم و انضباط دارد

حضور فیزیکی در کلاس‌ها، مسئولیت‌پذیری را افزایش می‌دهد. اگر دانش‌آموزان احساس کنند نظارتی روی کار آن‌ها وجود ندارد ممکن است به اندازه کافی برای مشارکت کامل در دروس احساس مسئولیت نکنند و این مسئله یکی دیگر از معایب آموزش مجازی محسوب می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توان از کلاس‌های آنلاینی استفاده کرد که در زمان برگزاری، دانش‌آموزان را درگیر درس می‌کنند. چنین دوره‌های آنلاینی می‌توانند مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را افزایش دهند.

افراد را مجبور می‌کند بیش از اندازه از صفحات نمایش استفاده کنند

به‌طور معمول افراد زمان زیادی را در گوشی و لپ‌تاپ خود می‌گذرانند. حال اگر قرار باشد افراد برای آموزش هم از فضای مجازی استفاده کنند، قوز بالای قوز خواهد شد!

استفاده بیش از حد از صفحه نمایش می‌تواند منجر به انواع بیماری‌های جسمی مانند وضعیت نامناسب بدن یا سردرد شود.

کدام یک برای آموزش زبان بهتر است؟ کلاس مجازی یا حضوری؟

اگر می‌خواهید یک زبان جدید یاد بگیرید، شاید بهترین راه این باشد که چمدان خود را ببندید؛ به کشور مقصد کوچ کنید و در ارتباط مستقیم با آدم‌ها و فرهنگ‌شان، در آن زبان به‌خوبی مسلط شوید. ولی آیا این شرایط برای همه فراهم است؟ قطعا خیر.

رفتن به یک آموزشگاه زبان می‌تواند گزینه خیلی بهتر و به‌صرفه‌تری باشد. حال سوال اینجاست که بین کلاس‌های مجازی یا حضوری یک آموزشگاه زبان کدام یک را باید انتخاب کرد؟

تمام آنچه از معایب و مزایای آموزش مجازی در این مقاله گفتیم، در بخش آموزش زبان هم می‌تواند صادق باشد. شما باید ببینید کدام یک از این کفه‌ها برای شما سنگین‌تر است؟ کفه مزایای آموزش مجازی یا کفه معایب آموزش مجازی؟ سپس براساس آن تصمیم بگیرید که می‌خواهید زبان جدید را به‌صورت حضوری در آموزشگاه زبان طی کنید یا آنلاین؟

مزایای آموزش مجازی برای آموزشگاه‌های زبان

تا این قسمت از مقاله درباره مزایای آموزش در فضای مجازی برای افراد صحبت کردیم؛ اما آیا آموزشگاه‌ها به‌ خصوص آموزشگاه‌های زبان هم سودی از این نحوه تدریس می‌برند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید کدام ویژگی آموزش آنلاین به نفع موسسه‌های زبان است که باعث می‌شود برای این سبک از تدریس، وقت و هزینه زیادی صرف کنند.

فواید آموزش مجازی برای آموزشگاه‌های زبان: افزایش تعداد ثبت‌نامی‌ها

یکی از مزایای آموزش مجازی برای آموزشگاه‌ها این است که می‌توانند بدون آن که هزینه هنگفتی بپردازند، تعداد افراد بیشتری را ثبت‌نام کنند. زبان‌آموزان در کلاس‌های مجازی از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند؛ این بدان معناست که موسسات زبان می‌توانند بدون نیاز به افزایش زیرساخت‌های فیزیکی افراد بیشتری را ثبت‌نام کنند.

افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بدون آن که هزینه خاصی برای آن صرف شده باشد، به معنای افزایش سود آموزشگاه است.

فواید آموزش مجازی برای آموزشگاه‌های زبان: ماندگاری بیشتر دانش‌آموزان

گفته می‌شود دانشجویان در دوره‌های آنلاین بیشتر از دوره‌های سنتی و حضوری دوام می‌آورند. آموزش مجازی دسترسی‌ها را افزایش می‌دهد و بسیاری از محدودیت‌های فیزیکی را ندارد؛ بنابراین دانشجویان با احتمال بیشتری دوره‌های آنلاین را به اتمام می‌رسانند.

فواید آموزش مجازی برای آموزشگاه‌های زبان: امکان تدریس معلم‌های بومی و نیتیو

یادگیری زبان توسط یک معلم بومی به‌مراتب بهتر از معلم‌های غیربومی‌ست. اگر تا به حال با یک زبان‌آموز صحبت کرده باشید، می‌دانید که مهم‌ترین چیز برای او یادگیری زبان از افرادی‌ست که زبان مادری خود را آموزش می‌دهند.

 اگر شما به‌عنوان یکی آموزشگاه بتوانید چنین شرایطی را فراهم کنید، قطعا سود زیادی خواهید برد. در واقع یکی از مزایای آموزش مجازی این است که می‌توان از طریق آموزشگاه زبان با معلمی همراه شد که بومی‌ست و از کشور خود به زبان‌آموزان تدریس می‌کند.

با استفاده از پلتفرم‌های جدید، کلاس‌های آنلاین را حضوری کنید!

در این مقاله سعی کردیم از مزایا و محدودیت های آموزش مجازی صحبت کنیم. اگرچه مزایای این سبک تدریس بسیار زیاد است اما همچنان هستند افرادی که نمی‌توانند با آن کنار بیایند؛ چنین افرادی باید در کلاس‌های آنلاینی شرکت کنند که تا جای ممکن یادآور کلاس‌های حضوری باشد. امروزه پلتفرم‌های مختلفی به وجود آمده‌اند که برای این نیاز اهمیت زیادی قائل هستند.

این پلتفرم‌های مدرن آموزشی آنلاین، امکان یادگیری و آموزش همزمان را فراهم می‌کنند و با استفاده از امکاناتی که در اختیار اساتید و دانش‌آموزان قرار می‌دهند، حس یک کلاس حضوری را به آن‌ها القا می‌کنند. یکی از پلتفرم‌هایی که به‌طور اختصاصی برای آموزشگاه زبان ایجاد شده است، پلتفرم مجازی لیمس است.

خیال آسوده با ویژگی آموزش مجازی لیمس

فرقی نمی‌کند بخواهید کلاس آفلاین برگزار کنید یا کلاس آنلاین؛ در هر صورت لیمس می‌تواند به کمک شما بیاید. با برگزاری کلاس‌های آنلاین در لیمس بسیاری از مشکلات و معایبی که در آموزش مجازی وجود دارد از بین می‌رود.

ابزارهایی که در لیمس وجود دارد باعث می‌شود بتوانید کلاس‌هایی پویا داشته باشید که زبان‌آموزان بتوانند در آن به ‌راحتی به مشارکت فعال بپردازند. چنین مشارکت‌هایی می‌تواند آن‌ها را تا حدود زیادی از انزوا دور کند و  باعث می‌شود آن‌ها در جریان امور کلاس قرار بگیرند.

شما همچنین می‌توانید از لیمس برای برگزاری کلاس‌های آفلاین استفاده کنید. کافی‌ست فقط یک بار محتوای آموزشی را بعد از ضبط در لیمس قرار دهید. بعد از آن افرادی که در آموزشگاه شما ثبت نام می‌کنند به‌ راحتی به این محتواها دسترسی خواهند داشت.

لیمس همچنین به معلم‌ها این امکان را می‌دهد تا اگر دانش‌آموزی صفحه درس خود را minimize کرد، به ‌راحتی متوجه این موضوع شود و با تذکر به دانش‌آموز مورد نظر همچنان او را درگیر کلاس نگه دارد.

با تمام این توصیفات لیمس، تنها پلتفرمی برای برگزاری کلاس‌های مجازی نیست؛ بلکه  یک نرم‌افزار مدیریت آموزشگاه زبان است که به ایجاد نظم و مدیریت در آموزشگاه‌های زبان کمک زیادی می‌کند.

مزایا کلاس آنلاین

جمع‌بندی

زمانی که بخواهیم آموزش مجازی را با آموزش حضوری مقایسه کنیم، نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم کدام یک بهتر یا بدتر است. مسئله مهم این است که چه بخواهید در کلاس‌های حضوری شرکت کنید و چه این که بخواهید از مزایای آموزش مجازی بهره‌مند شوید، در هر صورت نباید از زیر بار یادگیری مطالب جدید شانه خالی کنید؛ چراکه پیشرفت و سعادت انسان در گرو یادگیری هرچه بیشتر اوست.

منابع:

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: