جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

راهکار حفظ کارمندان و جلوگیری از ریزش اساتید آموزشگاه زبان
30 آبان 1400

راهکار حفظ کارمندان و جلوگیری از ریزش اساتید آموزشگاه زبان

به عنوان یک اصطلاح کلی، وفاداری به معنای سرسپردگی یا احساس دلبستگی یک فرد به یک موضوع خاص است. وفاداری ممکن است به یک فرد دیگر، گروهی از افراد، یک الگو یا یک وظیفه اشاره داشته باشد. از آنجایی که وفاداری علاوه بر اندیشه، در عمل فرد نیز نمایان می‌شود؛ وفادارسازی اساتید به آموزشگاه زبان علاوه بر ایجاد احساس رضایت درونی در اساتید و پرسنل؛ به طور مستقیم به رشد و تعالی اهداف آموزشگاه نیز کمک می‌کند. در ادامه این مطلب به معرفی تکنیک‌های وفادارسازی معلمان به آموزشگاه زبان می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

وفاداری کارکنان به چه معناست؟

اهمیت وفادارسازی و حفظ اساتید آموزشگاه

چگونه اساتید و کادر آموزشگاه را وفادار کنیم؟ 

 

وفاداری کارکنان به چه معناست؟

کارکنان یک سرمایه اساسی و با ارزش برای هر کسب‌وکاری هستند؛ و آنچه سبب بقا و رشد یک کسب‌و‌کار می‌شود وجود کارکنان وفادار است. وفاداری کارکنان را می‌توان به عنوان یک دلبستگی یا تعهد روانی به سازمان تعریف کرد که در نتیجه آن رضایت درونی در فرد ایجاد می‌شود. احساس رضایت، یک احساس درونی و وابسته به عوامل مختلف است؛ سطح رضایت نیز با میزان برآورده شدن انتظارات یک کارمند رابطه مستقیم دارد.

 به این معنا که هر چه انتظارات یک کارمند بیشتر برآورده شود؛ میزان رضایت وی نیز افزایش می‌یابد. در نهایت وفاداری کارکنان به صورت یک نگرش عاطفی نسبت به سازمان تعمیم پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، هر چه یک کارمند از محیط کاری خود رضایت بیشتری داشته باشد، احساس تعهد وی نسبت به سازمان بیشتر می‌شود. ایجاد احساس رضایت در کارمندان آموزشگاه سبب می‌شود تا کارکنان انرژی خود را وقف موفقیت سازمان کنند و کمتر مایل به ترک سازمان و همکاری با رقبا باشند.

اهمیت وفادارسازی و حفظ اساتید آموزشگاه

از آنجایی که وفادارسازی کارکنان برای موفقیت هر سازمانی در درجه اول قرار دارد؛ ایجاد حس وفاداری در کارمندان آموزشگاه زبان به ویژه اساتید نیز بسیار مهم است. در یک بیان ساده، رضایت کارکنان، وفاداری کارکنان، رضایت مشتری و سودآوری کسب‌وکار یک رابطه قوی با یکدیگر دارند.

اهمیت وفادارسازی و حفظ اساتید آموزشگاه

 

نتیجه عدم وفاداری اساتید به آموزشگاه چیست؟

در گذشته مفهوم "اشتغال مادام‌العمر" سبب می‌شد تا کارفرمایان در ازای تعهد کاری و وفاداری کارکنان، امنیت شغلی آنها را تضمین کنند. اما امروزه کارفرمایان برای رقابت با رقبا و ارائه عملکرد مناسب به مشتریان تحت فشار هستند. از طرفی دیگر مهارت‌های لازم در هر شغل با سرعت بیشتری تغییر پیدا می‌کنند؛ و در نتیجه دیگر امکان تضمین امنیت شغلی کارکنان وجود ندارد.

به همین دلیل بسیاری از مدیران نگران جابه‌جایی بیش از حد کارکنان، به ویژه کارکنان جوان خود هستند؛ چرا که با وجود فضای آنلاین، افراد هر روز با فرصت‌های شغلی جدید روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه علاوه بر استخدام اساتید مستعد و باتجربه؛ ماندگاری آنها و نحوه ایجاد معلمان وفادار در آموزشگاه زبان نیز اهمیت پیدا می‌کند.

علاوه بر این، هیچ‌چیز بدتر از آن نیست که نیروی جوان و مستعدی را استخدام کرده و پس از کسب تجربه با ترک سازمان جذب کسب‌و‌کار رقیب شود. در صورتی که این موضوع به طور مکرر برای شما اتفاق بیفتد، آموزشگاه شما به محلی برای تربیت و آموزش نیروی کار رقبا تبدیل خواهد شد.

نتیجه وفادارسازی اساتید به آموزشگاه چیست؟

در صورتی که موفق به وفادارسازی اساتید به آموزشگاه زبان و پرورش احساس رضایت در آنها شوید؛ نه‌تنها برای آموزشگاه، بلکه برای اساتید و زبان‌آموزان نیز مزایای باورنکردنی به همراه خواهد داشت. فقط در این صورت است که اساتید برای صرف انرژی در کلاس درس و به‌کارگیری نوآوری و ایده‌های جدید در هنگام آموزش انگیزه بیشتری دارند. در نهایت به یاد داشته باشید که کارمندان وفادار کارمندان شاد هستند؛ و به گفته‌ی مجله فوربز داشتن کارمندان شاد به معنای داشتن سود کلان است.

وفادارسازی اساتید به آموزشگاه

 

چگونه اساتید و کادر آموزشگاه را وفادار کنیم؟

خدمات اصلی یک آموزشگاه زبان توسط معلمان و اساتید آموزشگاه ارائه شده و یک معلم ناراضی خطری بزرگ برای کیفیت خدمات آموزشی آموزشگاه شما است. با وجود اینکه اساتید آموزشگاه به تنهایی نمی‌توانند بر رضایت دانش‌آموزان اثر بگذارند؛ اما عدم رضایت و ناراحتی آنها تأثیر مستقیم بر روحیه سایر کارکنان آموزشگاه خواهد داشت.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان در جهت ایجاد وفاداری معلمان در آموزشگاه‌ها گام برداشت؟ در این قسمت به معرفی تکنیک‌های وفادارسازی معلمان به آموزشگاه زبان برای بهبود ارتباط مدیریت با اساتید و در نهایت وفادارسازی کارکنان می‌پردازیم.

استخدام کارمندان و اساتید مناسب

اولین قدم در ایجاد وفاداری کارمندان آموزشگاه، استخدام افرادی است که از نظر شخصیتی و فرهنگی با ارزش‌ها و اهداف آموزشگاه شما هماهنگ باشند. به این معنا که در کنار رزومه مناسب، تجربه بالا و توانایی‌های فرد لازم است کسانی را استخدام کنید که به خوبی با وظایف و مسئولیت‌های خود کنار بیایند و به درک درستی از موقعیت شغلی خود رسیده باشند.

از طرفی لازم است از همان ابتدای کار تمام وظایف و مسئولیت‌های فرد را به صورت دقیق و جزئی شرح دهید و صادقانه انتظارات خود را بازگو کنید.

ایجاد ارتباط مؤثر با اساتید بر اساس شخصیت آنها

مانند تمام افرادی که روزانه با آنها سروکار داریم، اساتید و کارمندان آموزشگاه نیز شخصیت‌های متفاوتی دارند، یک مدیر حرفه‌ای با توجه به شخصیت هر یک از کارمندان؛ ارتباط خود را به صورت اختصاصی با هر یک از آنها مدیریت می‌کند. برای ایجاد ارتباط مؤثر با اساتید و کارکنان خود ابتدا لازم است ضعف و کاستی‌های مدیریتی خود را شناسایی کنید و سپس در جهت بهبود آنها قدم بردارید.

تعریف شاخص عملکرد برای اساتید و کارمندان

شاخص عملکرد کلیدی (KPI)، یک معیار قابل اندازه‌گیری و نشان‌دهنده میزان احتمال دستیابی به اهداف کلیدی سازمان است. سازمان‌ها برای ارزیابی موفقیت خود در رسیدن به اهداف اصلی، در سطوح مختلف از KPI استفاده می‌کنند. در کنار موارد دیگر، شاخص اصلی که می‌توانید از آن برای پیگیری عملکرد سازمان استفاده کنید، میزان رضایت کارکنان است.

با توجه به شاخص میزان رضایت کارکنان، روش‌های قابل اندازه‌گیری بسیاری برای دریافت داده‌های مرتبط وجود دارد که بر اساس آن می‌توانید میزان رضایت را اندازه‌گیری کرده و همراه با کارکنان وفادار به سمت مسیر بهبودی حرکت کنید.

رابطه ایجاد انگیزه در اساتید با افزایش وفاداری آنها

انگیزه کارکنان کلید موفقیت یک سازمان است. انگیزه و تعهد نیرویی است که سبب می‌شود کارکنان هر روز به محل کار خود بازگردند. بدون انگیزه شرکت‌ها با کاهش بهره‌وری مواجه شده و این احتمال وجود دارد که سازمان در رسیدن به اهداف اصلی خود ناکام بماند.

از همین رو ایجاد رضایت کارمندان آموزشگاه، سبب بهبود عملکرد اساتید و در نتیجه بهبود کیفیت خروجی کار یعنی آموزش و تدریس خواهد شد. در صورتی که شاخص‌ها، افزایش سطح عملکرد را نشان دهند، سطح کیفی آموزشگاه شما نیز رو به افزایش می‌رود. در نهایت افزایش سطح کیفی آموزش رابطه مستقیمی با افزایش رضایت زبان‌آموزان، افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها و افزایش سوددهی آموزشگاه دارد.

در نظر گرفتن مزایا برای اساتید و کارمندان

در یک سناریو برد-برد ایجاد وفاداری معلمان در آموزشگاه‌ها، اساتید نیز باید از سود حاصل از کیفیت خروجی آموزشگاه بهره‌مند شوند. به این معنا که لازم است برای استمرار در مسیر تعالی سازمان از طرق مختلف معلمان را تشویق کرد و در آنها انگیزه ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌هایی مانند افزایش حقوق و مزایا، بیمه سلامت، بیمه تکمیلی، شرایط مرخصی با حقوق، پاداش و غیره استفاده کنید.

در نظر گرفتن مزایا برای اساتید و کارمندان

نحوه فراهم کردن فرصت بروز خلاقیت کادر آموزشگاه

برای کارمندان آموزشگاه این امکان را فراهم کنید تا علاوه بر حیطه کاری خود، در سایر بخش‌ها نیز فرصت خلاقیت، رشد و شکوفایی داشته باشند. همچنین می‌توانید به عنوان کارفرما با ایجاد فرصت رشد و پیشرفت کارمندان خود را به چالش بکشید.

در این صورت است که کارمندان می‌توانند برای بهبود کیفی عملکرد خود ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای را به‌کار بگیرند و در جهت تعالی سازمان قدم بردارند.

تأثیر آموزش مداوم کارمندان و اساتید در ایجاد رضایت کارمندان آموزشگاه

در واقع بهبود روش‌های مدیریتی و بالابردن سطح کیفی اساتید از وظایف اصلی مدیر آموزشگاه است؛ بنابراین، برای مدیریت مؤثر یک آموزشگاه، علاوه بر فراهم کردن محیط کاری مناسب، برای توسعه مهارت‌های حرفه‌ای اساتید لازم است همواره زمینه‌های یادگیری را برای آنها فراهم کنید. برای مثال، موضوعاتی مانند ارتباطات بین فردی، تکنیک‌های یادگیری و آموزش، استفاده از ابزارهای آنلاین و آفلاین همگی ایده‌های بسیار خوبی هستند.

فراهم کردن فضایی مناسب برای ارائه بازخورد دوطرفه

بازخوردهای سازنده برای توسعه مداوم کارکنان، اساتید و مدیریت آموزشگاه حیاتی است. دریافت بازخورد دو طرفه انتظارات را مشخص کرده و به افراد کمک می‌کند تا از اشتباهات خود درس گرفته و اعتماد به نفس بیشتری به دست آورند. منظور از ارائه بازخورد، صرفاً استفاده از جملات مثبت و منفی نیست؛ بازخورد سازنده باید پیش از هر چیزی کاملاً صادقانه باشد. برای ارائه بازخورد سازنده باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1.سرعت عمل داشته باشید، چراکه ارائه بازخورد باید مدت کوتاهی پس از مشاهده رفتار مورد نظر انجام شود؛

2.زمان و موقعیت مناسبی را برای ارائه بازخورد انتخاب کنید؛

3.در زمان ارائه بازخورد کاملاً با جزئیات صحبت کرده و از مثال استفاده کنید؛

4.از جملات منفی استفاده نکنید؛

5.از جملات مثبت استفاده کنید.

همچنین برای دریافت بازخوردهای دو جانبه بهتر است با کارکنان خود جلسات دوره‌ای برگزار کنید. جلسات دوره‌ای سبب می‌شود تا اساتید و سایر کارکنان به طور مستقیم با مدیریت آموزشگاه ارتباط کلامی گرفته و با یکدیگر گفت‌وگوی مؤثری داشته باشند. در نهایت این جلسات سبب افزایش اعتماد به نفس، تعهد و وفاداری کارکنان نسبت به آموزشگاه می‌شود.

تبدیل آموزشگاه به محیطی فعال و پویا برای اساتید

شما می‌توانید برای پاسخگویی به نیازهای آموزشگاه و ایجاد یک محیط کاری پویا، از مبلمان، فضاهای مشارکتی و تکنولوژی استفاده کنید. محیط کاری پویا و مطبوع سبب می‌شود تا اساتید و سایر کارکنان در فضای آموزشگاه احساس راحتی داشته باشند و با رغبت بیشتری از حداکثر توان خود برای انجام وظایف استفاده کنند.

نحوه مدیریت آموزشگاه زبان بر اساس اعتماد

اعتماد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های وفادارسازی اساتید به آموزشگاه زبان بوده و بدون آن شانس داشتن محیط کاری مناسب و رشد فرهنگ ارائه بازخورد‌های سازنده را از دست خواهید داد. اما چطور می‌توانیم حس اعتماد را میان کارکنان و مدیریت افزایش دهیم؟ در ادامه به سه مورد از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

1.صداقت: صادق بودن حتی در شرایط سخت، مهارتی است که قابل اعتمادترین مدیران همواره برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

2.پذیرش اشتباهات: اعتراف به اشتباه سبب می‌شود تا شما به عنوان مدیر آموزشگاه نزد کارکنان خود محبوب‌تر به نظر برسید.

3.درخواست بازخورد: برای به دست آوردن اعتماد لازم است مدیران نشان دهند که آماده هستند تا خود را در معرض انتقاد سایرین قرار دهند. همچنین درخواست بازخورد سبب می‌شود تا کارکنان به این باور برسند که نظرات آنها اهمیت داشته و مدیریت برای ترتیب اثر دادن به نظارت آنها آماده است.

عدم کنترل بیش از حد کارمندان و اساتید

زمانی که اساتید و سایر کارکنان آموزشگاه این احساس را داشته باشند که به طور مداوم تحت کنترل هستند؛ دچار استرس و ناامیدی می‌شوند. اغلب این موضوع سبب بروز افسردگی شغلی شده و کاملاً با هدف اصلی سازمان یعنی افزایش حس رضایت و وفاداری کارکنان مغایرت دارد. کنترل بیش از حد اساتید آموزشگاه سبب بروز موارد زیر می‌شود:

  • روحیه پایین اساتید در کلاس درس؛
  • جابه‌جایی و استعفا بیش از اندازه کارکنان و از دست دادن اساتید باتجربه؛
  • کاهش بهره‌وری و سطح کیفی تدریس؛
  • نارضایتی زبان‌آموزان؛
  • کاهش درآمد آموزشگاه.

نتیجه‌گیری

از آنجایی که مهم‌ترین سرمایه یک کسب‌وکار منابع انسانی آن است ایجاد وفاداری در کارمندان آموزشگاه به ویژه اساتید در درجه اول سبب موفقیت آموزشگاه زبان و افزایش رضایت زبان‌آموزان می‌شود. مواردی که در بالا ارائه شد به بهترین روش‌های مدیریت و ارتباط مربوط می‌شود. اما برای بهبود سطح توانایی و یادگیری مهارت‌های مدیریتی لازم است در حداقل یک دوره مربوط به «مدیریت و ارتباطات» شرکت کنید.

 

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: