جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

کالر آیدی چیست و چه کاربردی برای آموزشگاه زبان دارد؟
20 بهمن 1398

کالر آیدی چیست و چه کاربردی برای آموزشگاه زبان دارد؟

کالر آیدی چیست؟ کدام تلفن‌ها کالر آیدی دارند؟ نصب کالر آیدی به چه صورت انجام می‌شود؟ این‌ها ازجمله پرتکرارترین پرسش‌هایی هستند که اکثر مشتریان هنگام خرید تلفن از فروشنده می‌پرسند. برنامه کالر آیدی نوعی سرویس نمایشگر شماره تلفن است که به کمک آن می‌توان شماره فرد تماس‌گیرنده را مشاهده کرد. اهمیت داشتن کالر آیدی برای شرکت‌ها به خصوص آموزشگاه‌های زبان که ارتباط تلفنی زیادی با مشتریان خود دارند و تماس تلفنی بخش اصلی کار آن‌هاست؛ به مراتب بیشتر است. در این مقاله به اهمیت و نحوه‌ی کارکرد دستگاه کالر آیدی می‌پردازیم. همچنین مراحل نصب و راه‌اندازی دستگاه کالر آیدی را در لیمس توضیح می‌دهیم.

برنامه کالر آیدی باعث می‌شود از مشخصات تماس‌گیرنده مطلع شوید و بتوانید ارتباط بهتری با او برقرار کنید. این موضوع هم در تماس‌هاس خانگی و شخصی و هم در ارتباطات کاری و تجاری اهمیت دارد. نحوه راه اندازی کالر آیدی در اکثر تلفن‌ها یکسان و ساده است و کافی است نصب کالر آیدی روی تلفن شما امکان‌پذیر باشد.

فهرست مطالب:

دستگاه کالر آیدی چیست؟

کالرآیدی چه کاربردی دارد؟

استفاده از دستگاه کالر آیدی چه کمکی به آموزشگاه زبان می‌کند؟

نحوه نصب و راه اندازی کالر آیدی در نرم افزار لیمس

 

دستگاه کالر آیدی چیست؟

کالر آیدی یک سرویس تلفنی است که بر روی تلفن‌های آنالوگ و دیجیتال قابلیت فعال‌سازی دارد. زمانی که شما از کالر آیدی بر روی دستگاه تلفن‌تان استفاده می‌کنید؛ شماره تلفن فرد تماس‌گیرنده و حتی گاهی نام فرد روی دستگاه تلفن قابل مشاهده است. در دستگاه‌های کالر آیدی پیشرفته‌تر، علاوه بر نمایش شماره تماس گیرنده، این قابلیت وجود دارد که با اتصال دستگاه به یک رایانه، این اطلاعات به رایانه منتقل و در نرم افزار موردنظر ثبت شود.

کالر آیدی در اکثر مواقع بعد از زنگ اول یا حداکثر زنگ دوم، شماره تماس فرد تماس‌گیرنده را نمایش می‌دهد. با این حال برای تعیین زمان دقیق نمایش شماره تماس باید به کشور یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید نیز توجه داشته باشید.

اکنون این پرسش به‌وجود می‌آید که چگونه و با چه روشی کالر آیدی می‌تواند شماره تلفن تماس‌گیرنده را بر روی تلفن مقصد نمایش دهد؟ FSK یا DTMF یکی از دو روشی است که برای راه‌اندازی کالر آیدی در کشورهای مختلف استفاده می‌شود. اما چگونه این الگوریتم‌ها کار می‌کنند و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در ادامه به آن می‌پردازیم.

دستگاه کالر آیدی چیست؟

 

نمایش کالر آیدی با  FSK

کالر آیدی با FSK (Frequency-shift keying) نوعی طرح تعدیل فرکانس است که از طریق تغییر فرکانس گسسته سیگنال حامل، اطلاعات دیجیتالی را انتقال می‌دهد. ساده‌ترین نوع FSK برای انتقال اطلاعات باینری از یک جفت فرکانس مجزا استفاده می‌کند. بنابراین زمانی که FSK در کالر آیدی استفاده می‌شود، می‌تواند به کمک داده‌های باینری 0 و 1 ، شماره فرد تماس‌گیرنده را به تلفن مقصد منتقل کند.

از FSK برای انتقال اطلاعات روی خطوط آنالوگ نیز استفاده می‌شود که بیشترین کاربرد آن در مودم‌هاست. به این صورت که هرگاه فرستنده بخواهد بیت 0 را ارسال کند، یک موج با فرکانس 2200 هرتز و زمانی که قصد ارسال بیت 1 را داشته باشد، موجی با فرکانس 1200 هرتز ایجاد می‌کند. این فرکانس‌ها به‌صورت مداوم میان فرستنده و گیرنده در حال ارسال و دریافت هستند که با کنار هم قرارگرفتن آن‌ها، می‌توان اطلاعات فرد تماس‌گیرنده نظیر شماره تلفن را روی دستگاه تلفن مقصد تشخیص و نمایش داد.

نمایش کالر آیدی با  DTMF

DTMF (Dual-tone multi-frequency) نوع دیگری از طرح‌های تعدیل فرکانس هستند که در دستگاه کالر آیدی به‌کار برده می‌شوند. به این صورت که با فشردن هر یک از دکمه‌های روی دستگاه تلفن، سیگنال مخصوصی به مراکز مخابراتی ارسال می‌شود. در نهایت تمام این سیگنال‌ها در دستگاه مقصد شناسایی می‌شوند و به‌صورت شماره تلفن روی صفحه نمایش متصل به کالر آیدی نمایش داده می‌شود. 

کالرآیدی چه کاربردی دارد؟

تصور کنید در محیطی مشغول به‌کار هستید که باید در طول روز به تماس‌‌های تلفنی زیادی پاسخ دهید و نیاز دارید که فرد تماس‌گیرنده را شناسایی کنید. حال اگر قرار باشد از تک‌تک این افراد مشخصاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، آدرس و را بپرسید؛ فرآیندی خسته‌کننده و طولانی خواهد بود که کند‌شدن عملکرد اپراتور و به‌دنبال آن نارضایتی و اتلاف وقت را همراه دارد. به ویژه اگر تماس‌گیرنده از زبان‌آموزان گذشته‌ی آموزشگاه باشد، اپراتور یا منشی آموزشگاه مجبور می‌شود مشخصات مشترک را در دفاتر یادداشت یا نرم‌افزارهای سیستمی جستجو کند.

در چنین مواقع می‌توان به کمک دستگاه کالر آیدی، به‌راحتی از اتلاف وقت جلوگیری کرد و باعث حل مشکلاتی از این قبیل شد. به این صورت که دستگاه Caller ID از نوع مانیتوری را با یک کابل USB به کامپیوتر و نرم‌افزار مدیریت آموزشگاه متصل کنید. بعد از آن، بلافاصله با یک زنگ تلفن، می‌توانید تمام اطلاعات لازم فرد تماس‌گیرنده نظیر اسم، آدرس، شماره تماس، کد، آخرین تاریخ و زمان تماس، سابقه شرکت در دوره‌ها، آخرین وضعیت مالی و را روی صفحه نمایش ببینید.

استفاده از کالر آیدی مانیتوری به شما کمک می‌کند در کمتر از 5 ثانیه (مدت زمان میان 2 زنگ تلفن)، مشخصات مشترک را شناسایی کنید و نیازی نباشد که فرد تماس‌گیرنده خود را معرفی کند. به این صورت شما با به‌کاربردن نام مخاطب در پاسخگویی و دانستن درخواست ایشان، تمام فرآیندها را سریع‌تر انجام می‌دهید و از این طریق رضایت مشتری را جلب خواهید کرد که همین موضوع تبدیل به نقطه قوت شما خواهد شد.

کاربرد کالر آیدی

 

استفاده از دستگاه کالر آیدی چه کمکی به آموزشگاه زبان می‌کند؟

روزانه چه تعداد تماس تلفنی با مؤسسه زبان شما برقرار می‌شود؟ به هر حال بعضی افراد برای اطلاع از نمرات و تغییرات برنامه کلاسی‌شان تماس می‌گیرند؛ برخی دیگر جهت دریافت مشاوره و تعدادی برای ارتباط با پرسنل اداری تماس می‌گیرند. در چنین مواقعی می‌توان به کمک کالر آیدی گزارش‌های متنوعی از این تماس‌های روزانه تهیه کرد که هم برای مؤسسه و هم برای زبان‌آموزان مفید است و مزایای بسیاری دارد. در ادامه به معرفی مزایای استفاده از کالر آیدی در مؤسسات آموزش زبان می‌پردازیم:

  • تمام تماس‌های ورودی و خروجی را به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود؛
  • در صورت وجود شماره فرد تماس‌گیرنده در دیتابیس، هنگام تماس نام او نمایش داده می‌شود؛
  • تمام اطلاعات کاربران سیستم نظیر برنامه هفتگی، مالی، سوابق آموزشی و ثبت نام کلاس با تماس تلفنی آن قابل نمایش است؛
  • در صورتی که فرد تماس‌گیرنده از ورودی‌های جدید آموزشگاه باشد، ثبت‌نام او بلافاصله هنگام تماس انجام می‌شود؛
  • اگر فردی برای نوبت تعیین سطح تماس بگیرد، به‌صورت خودکار زمانی برای اون تعیین می‌شود؛
  • دستگاه کالر آیدی می‌تواند به سیستم بازاریابی متصل شود و باقی ارتباطات آتی را پیگیری کند؛
  • همچنین می‌توان با کمک این دستگاه مدت مکالمه با تماس‌گیرنده و نوع تماس توسط اپراتور را همراه با توضیحات لازم ثبت کرد؛
  • در نهایت می‌توان از این دستگاه انواع گزارش‌های لازم را بر اساس بازه زمانی، نوع تماس و... دریافت کرد. 

نحوه نصب و راه‌اندازی کالر آیدی در نرم افزار لیمس

دستگاه کالر آیدی موجود در پکیج لیمس، با آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی و ساخته شده است. دستگاه کالر آیدی لیمس، شماره تلفن و وضعیت خط یا خطوط تلفن را به کمک USB به رایانه منتقل می‌کند و در نرم‌افزار لیمس ثبت می‌شود.

استفاده از پردازنده پرسرعت و قوی، قطعات صنعتی، طراحی زیبا و قابل چیدمان روی یکدیگر یا نصب روی دیوار، سبک و کم‌حجم بودن، سرعت بالا در ارسال و دریافت داده از قابلیت‌های دستگاه کالر آیدی در لیمس است. در این دستگاه، از قطعات SMD استفاده شده است تا در کنار حفظ کیفیت، دستگاه ابعاد کوچک و کم‌حجم‌تری را داشته باشد.

در لیمس، دستگاه کالر آیدی با 2 خط همزمان، 4 خط همزمان و 8 خط همزمان ارائه می‌شود. که برای هر خط تلفن، از 2 سوکت استفاده می‌شود؛ یک سوکت برای ورودی و دیگری خروجی.

نحوه راه‌اندازی دستگاه کالر آیدی در لیمس

دستگاه کالر آیدی را در یک محل مناسب و نزدیک سیستم سرور قرار می‌دهیم، سپس خط تلفن را به سوکت‌های کالر آیدی وصل می‌کنیم. اتصال تلفن باید به این صورت باشد که برای هر خط تلفن یک سیم تلفن به سوکت‌ کالر آیدی متصل شود و از سوکت کناری همان لاین گوشی تلفن به دستگاه کالر آیدی متصل شود. تصویر زیر را ببینید. در این تصویر، سیم سفید از خط تلفن وارد دستگاه کالرآیدی شده و سیم تلفن خاکستری به عنوان خروجی کالر آیدی وارد گوشی تلفن شده است.

نحوه اتصال دستگاه کالر آیدی

 

توجه داشته باشید اگر تلفن شما از نوع سانترال است باید دستگاه کالر آیدی بعد از سانترال قرار بگیرد.

بعد از وصل کردن خط‌های تلفن، باید وضعیت سرویس مدیریت کاربران لیمس را روی سیستم سرور بررسی کنید. اگر به درستی سرویس اجرا شده باشد باید در نوار ابزار، در کنار ساعت آسکن کره‌ی آبی رنگ دیده شود. اگر سرویس اجرا نشده بود، برنامه را اجرا کنید. حالا دستگاه کالر آیدی را با USB به سیستم وصل کنید و منتظر باشید تا پیامی مانند تصویر زیر ببینید.

نحوه کار با کالر آیدی لیمس

 

تا به اینجا دستگاه بدون مشکل به سیستم متصل شده است و زمان انجام تنظیمات کالر آیدی در لیمس است.

تنظیمات دستگاه کالر آیدی در نرم‌افزار لیمس

تنظیمات کالر آیدی را می‌توانید طبق نیاز آموزشگاه سفارشی‌سازی کنید. برای این کار از منوی تنظیمات به قسمت تنظیمات سیستم بروید و کالر آیدی را انتخاب کنید. صفحه‌ای مانند زیر باز خواهد شد، تنظیمات دلخواه خود را ثبت کنید.

نحوه کار با کالر آیدی لیمس

 

با فعال کردن مورد اول، در زمان برداشتن تلفن برای تماس خروجی، صفحه مربوط به کالرآیدی، صفحه‌ی زیر، نمایش داده می‌شود:

نحوه کار با کالر آیدی لیمس

 

این صفحه را به دو صورت می‌توانید تنظیم کنید: صفحه مینیمایز شود و در نوار ابزار نمایش داده شود یا اینکه صفحه به صورت بزرگ تا زمان قطع تلفن روی صفحه نمایش دیده شود که به این حالت OnTop  گفته می‌شود.

در زمان دریافت تماس، صفحه تماس به صورت خودکار به نمایش درمی‌آید:

نحوه کار با کالر آیدی لیمس

 

در تماس‌های ورودی، به جای کوچک شدن صفحه، اطلاعات تماس ورودی به شکل یک پیام در گوشه صفحه نمایش دیده می‌شود و با کلیک بر روی آن صفحه و جزئیات بیشتر دیده می‌شود.

نحوه کار با کالر آیدی لیمس

 

مشاهده تاریخچه تماس‌ها در لیمس:

برای مشاهده تاریخچه تماس‌ها می‌توانید به منوی بخش اداری بروید و از منو، فرم مدیریت تماس‌های تلفنی را باز کنید. در این فرم می‌توانید لیست تماس‌ها، توضیحات هر تماس که نوشته‌اید را مشاهده کنید. همچنین امکان گرفتن خروجی و پرینت فایل وجود دارد.

و اما در آخر باید گفت

استفاده از دستگاه کالر آیدی، پاسخگویی به تماس‌های تلفنی را نظم می‌دهد و آسان می‌سازد. همچنین کمک می‌کند که افراد علاقمند زبان را شناسایی و اطلاعات آن‌ها را ثبت کنید تا در زمان مناسب بتوانید آنها را به زبان‌آموزان آموزشگاه خود تبدیل کنید. لیمس با ارائه دستگاه کالر آیدی و قابلیت اتصال ان به لیمس، در این زمینه نیز کار آموزشگاه‌های زبان را ساده و منظم کرده است. اگر در زمینه تهیه و راه‌اندازی کالر آیدی در آموزشگاه خود سوالی دارید، پشتیبانان لیمس پاسخگوی شما هستند.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: