جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

بازی به عنوان چاشنی در کلاس آنلاین + معرفی 10 بازی برای کلاس آنلاین
08 اسفند 1400

بازی به عنوان چاشنی در کلاس آنلاین + معرفی 10 بازی برای کلاس آنلاین

یکی از دغدغه‌های اصلی معلم‌ها درگیرنگه‌داشتن دانش‌آموزان در  طول کلاس درس است. از زمانی که کلاس‌ها آنلاین شده‌اند این مشکل چند برابر شده است. بسیاری از دانش‌آموزان فقط برای این در کلاس شرکت می‌کنند که در کنار اسم‌شان تیک حضور زده شود.

برای بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است پرواز یک مگس در اتاق‌شان و دنبال‌کردن آن با چشم از روند کلاس شما خیلی جذاب‌تر به نظر برسد! این مسئله می‌تواند برای یک معلم خیلی ناراحت‌کننده باشد.

به نظرتان برای حل این موضوع چه کاری می‌توان انجام داد؟ اگر معلم هستید و در حال خواندن این مقاله، احتمالا با خواندن این سوال آه از نهادتان بلند شده است.

 شاید پیش خودتان می‌گویید که کاش کلاس‌ها هنوز حضوری بودند؛ چرا که به هر حال ایجاد تعامل و درگیرنگه‌داشتن دانش‌آموزان در کلاس‌های حضوری راحت‌تر از کلاس‌های مجازی‌ست.

اما اگر از ما می‌پرسید می‌توانیم به شما بگوییم برای هر کاری بالاخره می‌توان یک راه‌حل پیدا کرد. یکی از این راه‌حل‌ها استفاده از بازی در کلاس آنلاین است. شما با استفاده از بازی‌های مختلف و سرگرمی‌های جذاب در حین درس می‌توانید کلاس درس تعاملی‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.

ما در این مطلب سعی می‌کنیم شما را با ایده هایی برای بازی در کلاس مجازی آشنا کنیم که احتمالا می‌تواند کسالت و رخوت کلاس درس شما را از بین ببرد و حواس زبان‌آموزتان را از مگس سرگردان در اتاقش پرت و به شما جلب کند.

فهرست مطالب:

بازی در کلاس آنلاین چه نقشی دارد؟

چگونه در کلاس آنلاین بازی کنیم؟

باز های مناسب برای کلاس آنلاین زبان

از بازی ها برای جذاب سازی کلاس مجازی زبان غافل نشوید

 

بازی در کلاس آنلاین چه نقشی دارد؟

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنند بازی برای کلاس آنلاین، یک کار بیهوده و تلف‌کردن وقت است؛ اما باید بدانید که این یک تصور اشتباه است و بازی می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

به خصوص اگر به سنین پایین آموزش می‌دهید نباید فراموش کنید که بازی برای کودکان در کلاس زبان انگلیسی می‌تواند آن‌ها را سر ذوق بیاورد و به کلاس جذب کند. اگر می‌خواهید بدانید انجام بازی برای کلاس زبان آنلاین چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد، ادامه این مطلب را بخوانید.

  • بازی‌کردن در کلاس آنلاین باعث می‌شود بچه‌ها در کنار آموزش، سرگرم شوند و از طرفی صمیمیت بین آن‌ها افزایش یابد.
  • برگزاری مسابقه در کلاس باعث می‌شود افراد هیجان‌زده شوند و روی درس‌شان سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.
  • بازی‌ در کلاس آنلاین به دانش‌آموزان کمک می‌کند که حوصله‌شان در حین درس سر نرود.
  • استفاده از کمی تنوع، بازی و سرگرمی به زبان‌آموزان کمک می‌کند که انگیزه‌شان کم نشود.
  • به دلیل فاصله‌ای که بین معلم‌ها و دانش‌آموزان وجود دارد، پرت‌شدن حواس دانش‌آموزان امری طبیعی‌ست؛ بنابراین باید از روش‌های خلاقانه استفاده کرد. بازی در کلاس مجازی کمک می‌کند دانش‌آموزان سر درس‌شان متمرکز شوند و روند درس را دنبال کنند.
  • با استفاده از بازی شما می‌توانید دانش‌آموزان را در کلاس فعال نگه دارید.
  • هر گونه آموزشی وقتی از طریق بازی صورت می‌گیرد تأثیر بیشتری خواهد داشت.
  • بازی به فضای کلاس شادی و نشاط می‌بخشد.
  • یکی از راحت‌ترین کارهایی که می‌توان به کمک آن افراد را درگیر یادگیری کرد، استفاده از بازی‌ست. ایجاد یک فضای دوستانه سرعت روند یادگیری را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از بازی در کلاس درس باعث می‌شود از فضای خشک آموزش سنتی فاصله بگیرید.
  • بازی‌ها باعث ایجاد رقابت سالم بین افراد می‌شود. با ایجاد رقابت بین افراد، انگیزه آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • فرایند یادگیری سرگرم‌کننده می‌شود.
  • بازی‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا بتوانند مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنند.
  • بازی‌ها به افزایش انگیزه افراد، افزایش خلاقیت ذهن و پیشرفت آموزش کمک می‌کنند.
  • بازی در کلاس باعث می‌شود، دانش‌آموزان کلاس را به خاطر خود کلاس شرکت کنند و نه فقط به این دلیل که در کنار اسم‌شان تیک حضور زده شود.
  • بازی باعث می‌شود افراد نسبت به کلاس شما نگرش مثبتی پیدا کنند.
  • استفاده از بازی در کلاس می‌تواند از خستگی و کسالت دانش‌آموزان  جلوگیری کند.
  • بازی‌کردن به افزایش تعامل در کلاس منجر می‌شود.
  • ذهن بچه‌ها به کمک بازی‌کردن باز می‌شود.
  • به افزایش آمادگی دانش‌آموزان برای یادگیری کمک می‌کند.
  • فرایند آموزش و یادگیری آسان‌تر می‌شود.
  • عملکرد دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد.
  • باعث می‌شود دانش‌آموزان از جلسه کلاس یک خاطره شیرین داشته باشند.
  • بازی‌های گروهی به افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان کمک می‌کند.
  • بازی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند مطالب قدیمی را مرور کنند.

یکی از اهداف معلم‌ها باید تعامل در کلاس آنلاین و حفظ انگیزه دانش‌آموزان باشد. برای این کار یکی از راه‌هایی که وجود دارد، انجام بازی در کلاس آنلاین است. با استفاده از بازی برای کلاس زبان انگلیسی می‌توان مهارت‌های مختلف دانش‌آموزان را در زمینه‌های متفاوت مثل واژگان، گرامر، گفتاری، شنیداری، درک مطلب و نوشتار پرورش داد.

بازی در کلاس آنلاین

 

چگونه در کلاس آنلاین بازی کنیم؟

درست است که تا اینجا از فواید و مزیت‌های فراوان بازی برای کلاس زبان صحبت کردیم؛ اما این دلیل نمی‌شود که این کار را بدون برنامه انجام دهید. شما باید برای این کار به چند نکته توجه داشته باشید.

بازی را متناسب با سن افراد طراحی کنید

بازی‌ها باید مناسب سن افراد طراحی شوند. یک بازی آنلاین کلاس اول که برای مثال برای خردسالان طراحی شده است نمی‌تواند برای یک نوجوان جذاب باشد. یکی از اهداف بازی در کلاس افزایش انگیزه است. شما با این کار نه‌تنها انگیزه آن‌ها را افزایش نخواهید داد بلکه دقیقا در جهت عکس این موضوع عمل می‌کنید.

از بازی برای یادگیری استفاده کنید

بازی‌ها نباید فقط برای گذران وقت انجام شوند. شما قرار است از بازی برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان استفاده کنید. این نکته را از یاد نبرید و حتما آن را با دانش‌آموزان خود در میان بگذارید.

از امکانات مختلف برای طراحی بازی‌های خود بهره ببرید

سعی کنید خلاقیت به خرج دهید و از امکانات مختلفی که در دست دارید نهایت استفاده را بکنید. برای مثال از صدا، فیلم، تصاویر و... بهره ببرید و بازی های جالب برای کلاس زبان آنلاین خود طراحی کنید.

 بد نیست بدانید که نسخه اختصاصی‌شده بیگ‌بلوباتن تیم لیمس می‌تواند از فایل‌های مختلفی مثل فایل‌های صوتی، فایل‌های ویدئویی، عکس و پی‌دی‌اف پشتیبانی کند. در واقع شما با کمک این نسخه می‌توانید از فایل‌های مختلفی برای جذاب‌کردن بازی‌های خود استفاده کنید.

به سطح دانش‌آموز خود توجه داشته باشید

اگر دانش‌آموزان شما در سطوح مختلفی هستند و توانایی‌های متفاوتی دارند نباید این مسئله را در هنگام بازی از یاد ببرید؛ برای مثال اگر در روند بازی، یک دانش‌آموز به چالش کشیده نمی‌شود، بازی را برای او سخت‌تر و اگر یک دانش‌آموز نمی‌تواند از پس آن بربیاید بازی را برای او آسان‌تر کنید.

پیشبینی‌های لازم را انجام دهید

برای شرایط مختلف آماده باشید. برای مثال یک بازی ممکن است بیش از اندازه طول بکشد یا حتی ممکن است خیلی سریع تمام شود؛ بنابراین حتما یک درس اضافه در چنته داشته باشید تا در وقت اضافه آن را تدریس کنید.

برای بزرگسالان هم بازی طراحی کنید

بازی برای کودکان در کلاس زبان انگلیسی بیشتر از سنین دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما این را به خاطر داشته باشید که بازی فقط برای کودکان نیست و اگر دانش‌آموزان شما در گستره سنی بزرگسالان هم هستند می‌توانید از بازی جالب برای کلاس زبان آنلاین خود استفاده کنید. 

بازی‌های مناسب برای کلاس آنلاین زبان

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم چند بازی مختلف به شما معرفی کنیم که بتوانید هم از آن به‌عنوان یک بازی آنلاین کلاس اول استفاده کنید و هم با کمی تغییر و پیچیده‌ترکردن بازی از آن برای افراد بزرگتر هم بهره ببرید. اگر دنبال ایده هایی برای کلاس آنلاین زبان هستید، ادامه مقاله را حتما بخوانید.

بازی‌های مناسب برای کلاس آنلاین زبان

اولین بازی در کلاس زبان

از دانش‌آموز خود بخواهید به اطرافش نگاهی بیندازد و یک وسیله به رنگی خاص را پیدا کند یا از او بخواهید چیزی را در اطراف خود نام ببرد که با حرف به خصوصی مثلا P شروع می‌شود.

 همین بازی را می‌توانید به شکل دیگری انجام دهید؛ به این صورت که از او بخواهید، یک چیزی را در  فضای کلاس آنلاین نام ببرد؛ چیزی که در صفحه نمایش وجود داشته باشد؛ برای مثال یک کلمه، یک تصویر یا هر چیزی که مد نظر شماست.

شما می‌توانید از نسخه اختصاصی‌شده بیگ‌بلوباتن تیم لیمس برای اشتراک تصاویر در فضای آنلاین کلاس خود بهره ببرید.

دومین بازی در کلاس مجازی زبان

یک تصویر با المان‌های زیاد را پیدا کنید و آن را به اشتراک بگذارید. برای مثال یک تصویر از یک اتاق شلوغ یا یک ساحل پررفت‌وآمد می‌تواند نمونه خوبی باشد؛ سپس از دانش‌آموزان خود بخواهید چیزی را در این تصویر پیدا کنند و به انگلیسی به شما بگویند آن شی در کدام قسمت قرار دارد؛ برای مثال بگوید بادکنک قرمز بین تخت‌خواب و میز تحریر است.

در این بازی می‌توانید به جای این که فقط از اشیای ساده نام ببرید، اشیای خاصی را با توصیفات به خصوص خود نام ببرید. برای مثال از دانش‌آموز بخواهید: «به دنبال یک مرد قدبلند با تی‌شرت سفید بگرد.»

این بازی برای تقویت درک مطلب، مهارت شنیداری و تمرین واژگان مفید است. با استفاده از این بازی می‌توانید اسم‌ها، صفت‌ها و حروف اضافه مکان‌ها را مرور کنید.

سومین بازی در کلاس زبان مجازی

یک شی را انتخاب کنید و آن را روی تخته سفید مجازی بکشید. دانش‌آموز باید مثل بازی پیکشنری حدس بزند که شما در حال کشیدن چه تصویری هستید. برای این که هیجان کار بالا برود می‌توانید یک تایمر را برای یک دقیقه تنظیم کنید. در فضای بیگ‌بلوباتن تیم لیمس یک تخته مجازی وجود دارد که می‌توانید برای این بازی از آن استفاده کنید.

این بازی در کلاس زبان کودکان می‌تواند یک انتخاب خوب برای تمرین واژگان باشد.

چهارمین بازی در کلاس مجازی زبان

برای بازی در کلاس زبان کودکان می‌توانید یک فهرست از چند شی را تهیه کنید که یکی از آن‌ها با دیگری متفاوت است. از دانش‌آموزان بخواهید که شی متفاوت را پیدا کنند. برای مثال در فهرست «هویج، موز، سیب، پرتقال، هلو» هویج جزو سبزیجات است و دانش‌آموز باید آن را نام ببرد.

بسته به سطح دانش‌آموز می‌توانید از او بخواهید که دلیل تفاوت شی مورد نظر را توضیح دهد.

این بازی به مهارت شنیداری و واژگانی دانش‌آموزان کمک می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها متمرکز باقی بمانند.

پنجمین بازی در کلاس آنلاین زبان

چند دسته‌بندی را روی تخته فهرست کنید. برای مثال حیوانات، رنگ‌ها، غذاها و... . سپس از دانش‌آموز بخواهید یکی از دسته‌ها را انتخاب کند. برای مثال اگر دسته غذا را انتخاب کرد، از او بخواهید 5 دسر یا 5 میوه را نام ببرد. این بازی به مهارت گفتاری و واژگان کمک می‌کند.

ششمین بازی در کلاس آنلاین زبان

یک دسته‌بندی را انتخاب کنید؛ برای مثال دسته‌بندی غذا. سپس از یک دانش‌آموز بخواهید یک کلمه از آن دسته را نام ببرد؛ برای مثال tomato. دانش‌آموز بعدی هم باید یک کلمه را از همین دسته‌بندی نام ببرد؛ اما باید کلمه‌ای انتخاب کند که با حرف آخر tomamto شروع شود. برای مثال orange.

اگر یک دانش‌آموز نتواند زنجیره را ادامه دهد یک جریمه برای او در نظر بگیرید. مثلا از او بخواهید یک شعر بخواند یا درباره موضوعی در حدود دو دقیقه صحبت کند.

اگر می‌خواهید این بازی را کمی سخت‌تر کنید می‌توانید این زنجیره را با یک جمله انجام دهید. به این صورت که دانش‌آموز دوم باید جمله خود را با آخرین کلمه جمله دانش‌آموز قبل شروع کند.

هفتمین بازی در کلاس آنلاین زبان

یک جمله ساده بگویید. برای مثال « I live in a house» سپس از دانش‌آموز خود بخواهید این جمله را با اغراق و داستان‌گویی گسترش دهد. برای مثال بگوید: « Really? I live in a bigger house, with a pool» این روند باید به‌قدری ادامه پیدا کند که یکی از طرفین دیگر نتواند چیزی به جمله بیفزاید.

به کمک این بازی دایره لغات افزایش می‌یابد و به خلاقیت دانش‌آموزان کمک می‌کند.

هشتمین بازی در کلاس آنلاین زبان

یک فعل را انتخاب کنید. برای مثال فعل like. با استفاده از این فعل یک حدس درباره دانش‌آموز بزنید. مثلا بگویید:« I think that you like chocolate» سپس دانش‌آموز شما باید بگوید که آیا این حدس درست است یا خیر؟

این روند به‌صورت دوطرفه ادامه پیدا می‌کند و هر کس بتواند زودتر 5 حدس درست بزند؛ برنده است. شما می‌توانید از این بازی برای آموزش گرامر هم استفاده کنید. برای مثال جمله را این گونه شروع کنید: «I think that you traveled…».

با استفاده از این بازی می‌توانید مهارت شنیداری، صحبت‌کردن و گرامر را تقویت کنید. همچنین در کنار این بازی، هم شما و هم دانش‌آموزان شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند.

نهمین بازی در کلاس آنلاین زبان

از بازی بینگو در کلاس زبان هم می‌توانید استفاده کنید. در بازی بینگو به‌صورت سنتی به شما کارتی داده می‌شود که از تعدادی عدد تشکیل شده است. یک عدد توسط اجراکننده بازی خوانده می‌شود و شما باید جلوی عدد مورد نظر در کارت خود علامت بگذارید. زمانی که اعداد به تعداد مورد نیاز خط خوردند، فرد برنده می‌شود. معمولا با تکمیل یک خط فرد را برنده اعلام می‌کنند.

اما برای انجام بازی بینگو در کلاس زبان باید از دانش‌آموزان‌تان بخواهید یک شبکه سه‌در‌سه، چهاردرچهار، پنج‌درپنج یا بیشتر بکشند؛ سپس از آن‌ها بخواهید واژگانی را که از قبل تعیین کرده‌اید، در این شبکه بنویسند. یک کلمه را به‌طور تصادفی بخوانید تا دانش‌آموزان آن را پیدا کنند.

 اولین دانش‌آموزی که بتواند یک خط کامل را در هر جهتی چه بالا، چه پایین و چه مورب پر کند، باید فریاد بزند بینگو! اگر شبکه‌ مورد استفاده کوچک است، می‌توانید قانون را به جای تشکیل یک خط به دو خط تغییر دهید.

دهمین بازی در کلاس آنلاین زبان

بازی با فلش کارت انگلیسی هم می‌تواند در دستور کار شما قرار بگیرد. با استفاده از فلش‌کارت‌ها بازی‌های متنوعی می‌توانید طراحی کنید. برای مثال می‌توانید پنج فلش‌کارت را در دست بگیرید؛ به‌سرعت فلش‌کارت‌ها را بخوانید؛ سپس از دانش‌آموز خود بخواهید آنچه را از شما شنیده است دوباره از حفظ بگوید.

 اگر می‌خواهید بازی را سخت‌تر کنید می‌توانید از او بخواهید که این کار را به همان ترتیبی که شما خواندید تکرار کند.

برای بازی با فلش کارت انگلیسی یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که تصویری که در فلش‌کارت می‌بینید را توضیح دهید و از دانش‌آموز بخواهید حدس بزند منظور شما چیست. این کار را می‌توانید برعکس کنید تا دانش‌آموز شروع به توضیح‌دادن کند.

همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از فلش‌کارت‌ها را به دانش‌آموز خود نشان دهید. در نوبت بعد یک فلش کارت را از مجموعه حذف کنید و دوباره به او نشان دهید. از او بخواهید که فلش‌کارت حذف‌شده را نام ببرد.

انواع بازی در کلاس آنلاین

 

از بازی‌ها برای جذاب‌سازی کلاس مجازی زبان غافل نشوید

زمانی که از بازی در کلاس خود استفاده می‌کنید بچه‌ها سرگرم می‌شوند و از کلاس شما لذت می برند. همین مسئله باعث می‌شود افراد دوست داشته باشند در ترم‌های بعد و دوره‌های دیگر هم با شما کلاس داشته باشند. احتمالا این همان چیزی‌ست که شما می‌خواهید.

 قطعا شما دوست ندارید کلاس‌تان به‌عنوان یک کلاس حوصله‌سر‌بر و کسالت‌بار بین افراد شناخته شود. پس بهتر است برای دوری از این کار، برخی از بازی‌های انگلیسی برای کلاس زبان را که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم استفاده و یک کلاس درس هیجان‌انگیز برای زبان‌آموزان خود برگزار کنید.

 این گونه می‌توانید یک خاطره شیرین در ذهن زبان‌آموزان‌تان به یادگار بگذارید. دوست دارید زبان‌آموزان، شما را به‌عنوان یک معلم خشک و سنتی به خاطر بسپارند یا یک معلم خندان و صمیمی؟ حق انتخاب با شماست.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: