جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

ناخدای کشتی آموزشگاه باش: مدیریت و هدایت آموزشگاه زبان
17 بهمن 1400

ناخدای کشتی آموزشگاه باش: مدیریت و هدایت آموزشگاه زبان

 بهترین مدیران چگونه آموزشگاه زبان را هدایت می کنند؟

مدیریت آموزشگاه زبان، کار ساده‌ای نیست. این مهارت، نیازمند پرورش ویژگی‌های شخصی و داشتن استراتژی و سیاست‌های مدیریتی است. در تحقیقات آموزشی، ثابت شده است که رشد در سطوح مدیریتی، یکی از اولویت‌های بهبود کیفیت آموزش محسوب می‌شود. مدیر یک آموزشگاه زبان، علاوه بر مسائلی مانند برنامه‌ریزی تحصیلی و نظارت بر نیروی انسانی آموزشگاه، باید بتواند برنامه‌ریزی و استراتژی بلندمدتی هم برای افزایش بهره‌وری آموزشگاه و توسعه آن داشته باشد.

در این مقاله، ابتدا از پنج اصل بنیادین در رهبری و مدیریت آموزشگاه زبان، سخن خواهیم گفت. برای این منظور، نتایج تحقیقات بنیاد والاس (Wallace) در نیویورک بر روی بیش از 70 موسسه آموزش زبان انگلیسی در دنیا را بررسی خواهیم کرد. در بخش دیگری از مقاله، ویژگی‌های شخصیتی را که مدیریت آموزشگاه زبان در جهت بهبود کیفیت عملکرد خود باید در خود پرورش دهد، معرفی می‌کنیم.

درصورتی‌که مدیر آموزشگاه زبان هستید؛ مطالعه این مقاله می‌تواند در کیفیت مدیریت و درنتیجه، بازدهی آموزشگاه شما، تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

فهرست مطالب: 

پنج اصل اساسی در مدیریت آموزشگاه زبان

ویژگی های شخصیتی یک مدیر آموزشگاه زبان موفق

 

پنج اصل اساسی در مدیریت آموزشگاه زبان

فارغ از اینکه چه کسی مدیر آموزشگاه زبان است، موفقیت هر موسسه تنها با رعایت یک سری سیاست‌ها و اصول اساسی، محقق می‌شود. طبق تحقیقات بنیاد والاس، تمام مؤسسات موفق آموزش زبان انگلیسی در دنیا از پنج شاخص مطرح‌شده در این بخش، پیروی می‌کنند.

اصل های مدیریتی در مدیریت آموزشگاه زبان

 

تعیین استانداردهای بالا و تعهد به آنها

در یک آموزشگاه زبان موفق، مدیران و سیاست‌گذاران آن به تحقق استانداردهای بالای کیفی در آموزش، متعهد هستند. یک مدیر موفق از تمامی ظرفیت و امکانات آموزشگاه برای بهبود سطح کیفی زبان خارجی زبان­ آموزان، استفاده می‌کند. در واقع، هدف اصلی، نه رقابت با رقبا و نه کسب سود بیشتر بلکه پیشرفت زبان ­آموزان است. در سایه تحقق این هدف است که دیگر اهداف نیز محقق می‌شوند.

در این راستا مهم است که مدیریت آموزشگاه زبان بر سطح کیفی زبان­ آموزان خود، نظارت داشته باشد و پیشرفت آن‌ها را اندازه‌گیری کند. برای این منظور، استفاده از انواع نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان، می‌تواند مفید واقع شود. در این نرم‌افزارها کیفیت پیشرفت زبان ­آموزان از طریق نظارت بر عملکرد معلمان و یا به صورت مستقیم، سنجیده می‌شود.

دیگر نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه شود این است که مدیریت آموزشگاه زبان برای همه زبان­ آموزان و معلمان، سطح کیفی مشخصی را تعریف کند. تنها درصورتی‌که این افراد بتوانند کیفیت خود را بالاتر از آن سطح نگه دارند به همکاری یا ثبت‌نام آن‌ها ادامه خواهد داشت.

ساخت محیطی آموزشی سالم

محیط آموزشی سالم، پایه و اساس شکل‌گیری آموزش با کیفیت و توسعه آموزشگاه زبان است. از اولین مشخصه‌های یک آموزشگاه زبان پویا با محیطی کم ­تنش و سالم، موارد زیر هستند:

  • نظم؛
  • امنیت فیزیکی و روانی افراد؛
  • پاسخ‌گویی مناسب.

رهبری آموزشگاه زبان باید این موارد را در تمام سیستم تحت نظارت خود از معلمان تا دانش‌آموزان و خدمه آموزشگاه، پیاده کند. در این مسیر، استفاده از یک نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان یکپارچه و کارآمد، می‌تواند بسیاری از وظایف را سریع‌تر و با کیفیت بهتری به انجام برساند.

از نشانه‌های یک آموزشگاه با محیط سالم و پویا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانش‌آموزان بیشتر از معلمان از مدیریت سوال می‌پرسند؛

  • برای سوالات مطرح‌شده، ارزش قائل هستند و برای پاسخ‌گویی به آن‌ها وقت صرف می‌شود؛
  • برای ارائه پیشنهاد و انتقاد، سازوکاری در نظر گفته شده است؛
  • از مدل‌های آموزشی و ارزشیابی متعدد و متنوعی استفاده می‌شود؛
  • جامعه حاضر در آموزشگاه از مدیران تا والدین زبان­آموزان با یکدیگر ارتباطی موثر در جهت پیشرفت بهتر و بیشتر دارند.

پرورش ویژگی‌های مدیریتی در دیگر افراد

یکی دیگر از وظایف مدیریت آموزشگاه زبان برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت، آموزش نیروی انسانی است. یکی از مواردی که باید آموزش داده شود، مدیریت آن بخشی از آموزشگاه است که به افراد سپرده می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مدیرانی که از معلمان قوی‌تری در اداره کلاس‌ها استفاده می‌کنند، موفق‌تر هستند. در واقع، یک مدیر از طریق معلمان است که با دانش‌آموزان، ارتباط دارد.

به‌منظور سنجش و بهبود سطح مدیریتی معلمان، می‌توان راه‌کارهای زیر را به کار بست:

  • ارزیابی معلم از نظر حصول اهداف تحصیلی زبان­آموزان؛
  • ارزیابی در آزمون‌های هوش هیجانی؛
  • بررسی سوابق و تجارب معلم، خارج از کلاس؛
  • تقسیم کلاس‌ها و وظایف، برحسب سوابق، تجربه و توانایی‌های مدیریتی هر معلم؛
  • برگزاری دوره‌های مرتبط با مدیریت کلاس برای معلمان.

پرورش ویژگی مدیریتی در افراد

 

تعامل بهینه با معلمان

بازوهای اصلی اجرایی مدیریت آموزشگاه زبان ، معلمان هستند. به همین دلیل، مهم است که دستورالعمل‌هایی برای آن‌ها تعیین شود و به صورت مداوم بر اجرای آن‌ها نظارت شود. تحقیقات، نشان می‌دهند که آموزشگاه‌هایی که قوانین مشخص و شفافی برای همکاری با معلمان خود وضع کرده‌اند، موفق‌تر هستند. برای این منظور، مشاهده شده است که سرزدن منظم به کلاس‌ها و ارائه پیشنهاد به معلمان برای مدیریت بهتر کلاس در آموزشگاه‌های موفق زبان در دنیا به صورت یک استاندارد درآمده است.

به منظور یک ارتباط قوی‌تر با معلمان و پرسنل، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی «راهکار حفظ کارمندان و جلوگیری از ریزش اساتید» را بخوانید.

مدیریت داده‌ها

در نهایت و پس از اتخاذ همه تصمیم‌ها و اجرای همه سیاست‌ها، مدیریت آموزشگاه زبان باید نتایج حاصل از آن‌ها را تجزیه وتحلیل کند. در این راستا، سوالات زیر مطرح هستند:

  • متوسط نمره زبان­آموزان در هر سطح، چند است؟
  • خانواده‌ها و زبان­آموزان تا چه میزان در نظرسنجی‌های انجام‌شده از کیفیت آموزش، راضی هستند؟
  • تعداد ثبت‌نام‌ها چقدر افزایش یا کاهش داشته است؟
  • موفقیت دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی چقدر است؟
  • درآمد آموزشگاه چه میزان رشد داشته است؟

این سوالات را می‌توان با مدیریت داده‌ها در یک نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان ، پاسخ داد. پس از آن باید در برخی سیاست‌ها تجدیدنظر کرد و تصمیم به ادامه یا قطع همکاری با برخی از معلمان گرفت.

اگر مایل هستید بدانید که آموزشگاه‌های زبان برتر جهان چگونه مدیریت می‌شوند، حتما مقاله‌ی «بهترین آموزشگاه‌های زبان دنیا» را بخوانید. 

ویژگی های شخصیتی یک مدیر آموزشگاه زبان موفق

رهبری آموزشگاه زبان به شکل موفق تنها محدود به اجرای دقیق سیاست‌ها نیست. مطالعات، نشان می‌دهند که آموزشگاه‌های موفق از رهبری مدیرانی بهره می‌برند که در برخی خصوصیات فردی و اخلاقی، مشترک هستند. در این بخش، نه مورد از این خصوصیات را که در مقاله‌ای در مجله هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) منتشر شده است، بررسی می‌کنیم.

سادگی و شفافیت

یک مدیر موفق همواره سادگی و شفافیت را بر پیچیدگی، ترجیح می‌دهد. نحوه مدیریت آموزشگاه زبان او به‌گونه‌ای است که شرح وظایف هر یک از پرسنل آموزشگاه زبان را به ساده‌ترین و شفاف‌ترین شکل به او منتقل می‌کند. یکی از اصلی‌ترین حامیان ایده سادگی وظایف مدیریتی با تمرکز بر ماهیت آن‌ها، استیو جابز بود. چندین راه برای پرورش این ویژگی عبارت‌اند از:

  • تقسیم هدف کلان به اهداف خرد؛
  • تقویت روحیه سازمانی در خود و دیگران؛
  • تقسیم داده‌ها و گزارش­ها به دسته‌های خرد.

قدرت تشخیص و تصمیم گیری

مدیریت آموزشگاه زبان به شکل موثر، نیازمند تشخیص درست موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و محل‌های مناسب برای صرفه‌جویی است. یک مدیر موفق می‌تواند به‌روشنی و بر اساس اهداف خود، تصمیم بگیرد که چه تصمیمی به نفع آموزشگاه و دانش‌آموزان است. این تصمیم، ممکن است، اضافه کردن امکانات آموزشی، تغییر ساعات کلاس‌ها، استفاده از معلمان جدید و غیره باشد.

در نهایت، تصمیمات اتخاذشده در نحوه مدیریت آموزشگاه زبان ، تجربه زبان‌آموزان از کلاس‌ها و آموزش را بهبود می‌بخشد. برخورداری از این ویژگی، نیازمند قاطعیت در تصمیم‌گیری و اجرای آن است.

قدرت تشخیص و تصمیم گیری

 

خلاقیت در حل مسئله

یک مدیر موفق از رویارویی با چالش­ها هراسی ندارد. او سختی‌ها را نه به‌عنوان یک تهدید غیرقابل‌عبور، بلکه به‌عنوان یک فرصت برای توسعه می‌بیند. او با تکیه بر خلاقیت خود و تیم تحت رهبری‌اش، همواره راه‌حل‌های نوینی برای چالش‌های پیش‌آمده می‌یابد. در اینجا، چهار نوع خلاقیت را که یک مدیر آموزشگاه می‌تواند در خود پرورش دهد، معرفی می‌کنیم.

  • خلاقیت پایدار: این نوع خلاقیت، به معنی بهبود قدم‌به‌قدم در انجام کارهاست. ازجمله الزامات توسعه چنین مهارتی، تعیین نقشه راه، راه‌اندازی تیم‌های تحقیق و توسعه و کسب مهارت‌های جدید است.
  • خلاقیت لحظه­ای: به مجموعه راه‌حل‌های سریع و جسورانه برای عبور از یک چالش خاص، گفته می‌شود.
  • خلاقیت در تخریب و بازسازی: در برخی چالش­ها نیاز است که ساختارهای قدیمی را کنار گذاشته و مدل‌های مدیریتی جدیدی را امتحان کنیم. به تشخیص ساختار فرسوده و جایگزین مناسب برای آن، خلاقیت در تخریب و بازسازی گفته می‌شود.
  • خلاقیت در تحقیق: خلاقیت، نه فقط از ذهن بلکه از مشاهده و تحقیق نیز نتیجه می‌شود. مدیریت آموزشگاه زبان به شکل موفق، نیازمند خلاقیت در تحقیق برای ایده‌های نو و حل چالش‌ها است.

عدم محدودیت در انتظارات

از ویژگی‌های یک مدیر موفق، جاه‌طلبی است. جاه‌طلبی در اینجا به این معنی است که انتظارات خود از آموزشگاهش را محدود به استانداردهای معمول و شناخته­ شده نکند. رهبری آموزشگاه زبان برای تقویت این ویژگی در خود و کارکنانش باید تکنیک‌های روانی و عملی زیر را به کار ببند:

  • ایمان به اهداف بلندپروازانه
  • طرح‌ریزی یک نقشه راه
  • انتقال دوسویه‌ی بازخورد با کارکنان
  • عدم التقاط اهداف با معیارهای سنجش آن‌ها. (به‌طور مثال، نمره یک دانش‌آموز تنها یک معیار سنجش است، نه هدف.)

کنترل نفس بالا

مدیریت آموزشگاه زبان باید به درجه مناسبی از خودآگاهی و بلوغ عاطفی، رسیده باشد. یک مدیر باید بتواند در تصمیم‌گیری‌هایش احساسی عمل نکند و منفعت آموزشگاه، دانش‌آموزان و تیمش را در نظر بگیرد. یک مدیر بالغ به‌خوبی از احساسات منفی­اش آگاه است و اجازه نمی‌دهد که کنترل او را در مواجهه با چالش­ها به دست بگیرند.

این برخورد منطقی در رابطه با اعضای آموزشگاه نیز صادق است. توانایی گوش سپردن بدون تعصب به انتقادات، یکی از نشانه‌های چنین فردی است. همچنین، مدیر آموزشگاه زبان باید مدبر باشد. او باید بتواند به‌خوبی در تصمیماتش تجدیدنظر کند و در صورت بروز اشتباه، آن‌ها را اصلاح کند.

توانایی بالا در کار گروهی

درست است که مدیر آموزشگاه زبان معمولا یک نفر است اما مدیریت اغلب یک‌نفره انجام نمی‌شود. یک مدیر موفق، توانایی کار گروهی را در خود و تیمش، پرورش می‌دهد و در این مسیر از امکاناتی مانند انواع نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان نیز بهره می‌برد.

علاوه بر همکاری داخلی باید ارتباطات خارجی آموزشگاه زبان نیز با تکیه بر مهارت‌های اجتماعی مدیر آموزشگاه، شکل بگیرد. این ارتباطات، در نهایت منجر به فراهم شدن امکانات بیشتر برای پیشرفت زبان­آموزان می‌شود. برای شکل‌گیری همکاری‌های خارج از آموزشگاه نیز امکانات دیجیتال متعدد، مانند شبکه‌های اجتماعی، در دسترس مدیران آموزشگاه قرار دارد.

توانایی بالا در کار گروهی

وفاداری به اهداف

داشتن اهداف مشخص، برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌ها و سپس توسعه آن­ها از شاخص‌هایی هستند که مدیر آموزشگاه باید در ذهن خود پرورش دهد. او باید، ضمن توسعه دیدگاه بلندمدت، برای خود وظایفی تعیین کند و در مسیر رسیدن به آن­ها مداومت داشته باشد. برای این منظور، یکی از ویژگی‌های موردنیاز، داشتن نظم و توان برنامه‌ریزی منطقی است. برای این کار، می‌توان از مشاوران کسب‌وکار نیز مشورت گرفت.

مدیریت آموزشگاه زبان ، همچنین، نیازمند تعریف و تعیین ارزش‌های درون‌سازمانی است. نظم، پایبندی به اخلاقیات، صداقت و ... ازجمله این ارزش‌ها هستند که مدیر آموزشگاه باید اولین نفری باشد که به آن‌ها متعهد است.

شجاعت

در مدیریت آموزشگاه زبان، گاه برخی تصمیم‌ها عجیب به نظر می‌رسند. در این شرایط، مدیر آموزشگاه باید ضمن شنیدن نظرات مخالف و تامل بر آن‌ها، در صورت تشخیص درستی تصمیمش، از خود پایداری و عزم راسخ نشان دهد. در واقع، ریسک‌پذیری منطقی و نشان دادن شجاعت از ویژگی‌های اصلی یک مدیر قاطع و استوار است.

شجاعت در مدیریت آموزشگاه

 

جمع بندی نهایی

مدیریت آموزشگاه زبان ، مانند هر موقعیت مدیریتی دیگری دشوار و نیازمند داشتن آمادگی فردی و حرفه‌ای است. یک مدیر آموزشگاه برای رشد و توسعه مجموعه خود باید از اصول مدیریتی موفق ثابت­ شده در دنیا آگاه باشد و آن‌ها را به کار ببند. طبق آخرین مطالعات انجام‌شده در موسسه والاس نیویورک، تعیین استانداردهای بالا، ساختن محیط آموزشی سالم، پرورش مدیریت در دیگران، مدیریت اصولی منابع انسانی و مدیریت درست داده‌ها، از جمله اصول رهبری آموزشگاه زبان با هدف پیشرفت و موفقیت بیشتر است.

علاوه بر نحوه مدیریت آموزشگاه زبان، یک مدیر موفق باید ویژگی‌هایی نظیر شجاعت، قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری بالا، خلاقیت، توانایی کار گروهی و تسلط بر احساسات منفی را نیز در خود پرورش دهد.

نرم افزار مدیریت آموزشگاه زبان، فرآیند مدیریت و نظارت اصولی بر آموزشگاه را ساده می‌سازد. استفاده از یک نرم افزار مدیریت آموزشگاه یه امر ضروری به حساب می‌آید. لیمس نرم افزار پرقدرتی است که یک مدیریت یکپارچه را برای آموزشگاه زبان شما به ارمغان می‌آورد. برای اطلاع از امکانات لیمس صفحه‌ی «امکانات نرم افزار مدیریت آموزشگاه لیمس» را ببینید.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: