جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

راهنمایی گام به گام برای خلق استراتژی بازاریابی دیجیتال آموزشگاه‌های زبان(بخش اول)
04 شهریور 1400

راهنمایی گام به گام برای خلق استراتژی بازاریابی دیجیتال آموزشگاه‌های زبان(بخش اول)

استراتژی بازاریابی دیجیتال اصولی و حرفه‌ای برای آموزشگاه‌های زبانی که به دنبال افزایش زبان‌آموزان خود یا ارتقاء و گسترش میدان دیدشان در سطوح کشوری یا حتی بین‌المللی هستند، می‌تواند کلیدی برای گشایش درب‌های موفقیت به‌حساب آید. استراتژی‌ اصولی بازاریابی می‌تواند به این آموزشگاه‌ها کمک کند تا درک واضح‌تری از انتظارات زبان‌آموزان و مخاطبان احتمالی خود در آینده کسب کرده و با رویکردی هدفمند‌تر، تلاش‌های بازاریابی خود را سامان دهند.

آیا در رابطه‌با نقطۀ شروع کنجکاوید و می‌خواهید بدانید که از کجا باید شروع کرد؟ این مقاله در دو بخش تلاش دارد نکات مهمی را برای خلق استراتژی موثر بازاریابی دیجیتال مؤسسه آموزشی‌تان یادآوری کند و راهنمای مناسبی برای شروع این راه پرپیچ و خم برای شما باشد.

فهرست مقاله:

گام اول: شناسایی و تعیین پرسونای مخاطبان

گام دوم: بهبود سئوی وب سایت

گام سوم: بازاریابی محتوا، ترافیک جستجو را به وب سایت آموزشگاه خود هدایت کنید

 

گام اول: شناسایی و تعیین پرسونای مخاطبان هدف

سنگ بنای بازاریابی آموزشگاه زبان شما باید ترسیم و تقسیم‌بندی واضح افرادی باشد که متمایل به جذب آن‌ها هستید. این فرآیند در بازاریابی مشهور به «تعیین پرسونا» است. پرسونا می‌تواند یک توصیف جزئی  از مهم‌ترین زوایای انتظارات و سلایق مخاطبان هدف شما  تهیه کند  و همچنین در  اطلاع رسانی و تبلیغات، پیام های شما را به مخاطبان خود منتقل سازد.

در اینجا برخی از ویژگی‌های مهمی را که باید هنگام ساختن پرسونا در نظر بگیرید، ذکر می‌کنیم:

  • انگیزه‌ها و اهداف زبان‌آموز برای یادگیری زبان جدید

 

  • هشدارها و یا موانع احتمالی که ممکن است بر سر راه چشم‌انداز آموزشی شما قرار بگیرد

 

  • انجام تحقیقات درباره مدارس زبان رقیب برای تعیین نقطه ایده‌آل آموزشگاه خودتان

 

  • به دست آوردن اطلاعات زمینه‌ای مانند سن، مکان، سطح تحصیلات، وضعیت مالی و ... مخاطبان هدفتان

 

  • بررسی نقش و جایگاه دیگرانی که ممکن است بر روی چشم‌انداز آینده شما و آموزشگاه شما اثر بگذارند(خانواده، نمایندگان، مشاوران راهنما و غیره.)

 

موارد فوق را باید به صورت تیمی و دقیق مورد بررسی قرار داد، چراکه آن‌ها می‌توانند نشان‌دهنده نگرش‌های خاص سازمان شما باشند و ممکن است در آینده بازاریابی سازمان خود را مبتنی بر آن‌ها چینش کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر یکی از پرسوناهای شما دانشجویی باشد که به دنبال یادگیری زبان برای تحصیل در خارج از کشور است، تبلیغات و فعالیت شما باید دوره‌هایتان را به‌عنوان راهی مطمئن برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معرفی کرده و وی را برای انتخاب آموزشگاه شما مجاب سازد.

مثال: این مثال از پرسونا، اطلاعات کلیدی جامعه‌شناختی مانند سن، جنسیت، مکان زندگی، شغل، انگیزه‌ آموختن زبان و... را در برمی‌گیرد.

 نمونه دقیق برای طراحی پرسونا متناسب با نیازها و مخاطبان هدف آموزشگاه(برگرفته از سایت فرصت امروز) 

توجه داشته باشید که لازم نیست خودتان را تنها به یک پرسونا محدود کنید. یک آموزشگاه خوب با طیف وسیعی از دوره‌ها، می‌تواند انتظار جذب دانش‌آموزان و دانشجویان با انتظارات  متنوع و متفاوتی را داشته باشد. به همین خاطر در فرایند خلق و تعیین پرسونا باید برای گروه‌های متفاوت از دانش‌آموزان، دانشجویان و... نمونه‌هایی را در نظر گرفت تا از تامین نیازهای آنان در آینده آموزشگاه مطمئن شد.

بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید که ایجاد چندین پرسونا می‌تواند هدف اولیه شما که مشخص کردن چند مخاطب هدف از بین تمامی مخاطبان احتمالی هدف شما بود را در وهله اول شکست دهد اما باید ذکر کرد که الزامی ندارد که هر متقاضی دقیقاً یا حتی اصلاً با پرسونای طراحی شده شما مطابقت داشته باشد. در عوض، پرسونا باید فقط یک اصل راهنما باشد تا به شما کمک کند با گروه‌های بزرگ متقاضیان راحت‌تر ارتباط برقرار کنید.

برای دستیابی به سطحی از تمرکز که هدف از ایجاد پرسوناها است، حداکثر به دو یا سه موردتوجه کنید.(ایجاد پرسونا در اصل به این خاطر است که یک آموزشگاه زبان در بدو تاسیسش یا در دوران رشدش نمی‌تواند تمام نیازهای همه مخاطبان را پوشش بدهد؛ چرا که همواره امکانات ، محدودیت دارد. به همین خاطر مجبور است دست به انتخاب بزند و مخاطبان هدف خودش را با توجه به امکاناتش برگزیند. در فرایند خلق پرسونا برای هر کدام از این مخاطبان، یک نمونه در نظر گرفته می‌شود که پس از آن این نمونه که پرسونا نامگذاری می‌شود، نماینده بخش بزرگی از محاطبان است که علائق و انتظارات و ویژگی‌های دموگرافیک مشابهی دارند.)

 

آیا می‌خواهید توسعه پرسوناها را شروع کنید؟ بهترین راه برای شروع این است که به‌سادگی با تیم خود و سایر افراد مرتبط در مؤسسه، گرد هم بیایید و برخی از ویژگی‌های بارزی را که در زبان‌آموزان خود مشاهده کرده‌اید (یا در ویژگی‌های شخصیتی انواعی از دانش‌آموزان که قصد جذب‌کردنشان را دارید) بنویسید. شما می‌توانید این کار را با یک نظرسنجی غیر آشکار از زبان‌آموزان آموزشگاه و یا به صورت رندوم از مخاطبان هدف خود( مثلا دانشجویان برخی از رشته‌ها که مهاجر بیشتری دارند و...) ، و پرسیدن سؤالات از آنها جهت روشن ساختن روندهای مربوط به نکات بالا، گسترده کنید.

 در نهایت، با نگاهی به منبع ترافیک وب موجود خود با استفاده از ابزارهایی مانند " Google Analytics Location Report" می‌توانید بازارهای هدف بالقوه را شناسایی کرده و شاید این ابزارها به شما نشان دهد که چه ملیت‌هایی برای ایجاد پیام درنظر گرفته شده است.

به‌خاطر داشته باشید که تلاش برای ایجاد و تعریف پرسونا با تنوع دانش‌آموزی بسیار مهم است. دانش‌آموزان اغلب ترجیح می‌دهند با هم‌کلاسی‌های خود با علائق متفاوت در کلاس‌های آموزش زبان شرکت کنند، زیرا این امر باعث تشویق بیشتر آنان به آموختن زبان می‌شود. با ایجاد پرسوناهایی که به شما امکان می‌دهد شبکه زبان‌شناسی گسترده‌ای ایجاد کنید، می‌توانید گامی مهم در جهت رفع نیازهای مراجعین خود بردارید.

گام دوم: بهبود سئوی وب‌سایت

بازدید از وب‌سایت با جستجو در گوگل که به آن جستجوی ارگانیک نیز گفته می‌شود، مهمترین منبع بازدید از وب‌سایتهای بسیاری از مدارس و مؤسسات زبان در سراسر دنیا است. با ارتقا رتبه وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل، می‌توانید بازدید و توجه زیادی را از جانب دانش‌آموزان و زبان‌آموزان آینده به دست آورید.

دستیابی به رتبه‌ای خوب در رتبه‌بندی موتور جستجو می‌تواند به عوامل گوناگونی وابسته باشد. عواملی مانند کیفیت و ارتباط محتوای شما، میزان هدایت شدن به وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو و استفاده از عناصر بصری و میزان بهینه‌سازی سایت شما برای تلفن‌های همراه. بااین‌حال ایجاد یک استراتژی سئوی جذاب برای وب‌سایت آموزشگاه‌های زبانی که ممکن است با زبان‌آموزان و دانشجویانی مواجه باشد که علائق متفاوت زبانی دارند،  با دردسرهای بیشتری روبرو می‌شود.

***به‌عنوان یک نکته، درحالی‌که گوگل پیشتاز جستجو در جهان است و ارائه‌دهنده خدماتی است که اکثر مؤسسات در سراسر جهان می‌خواهند سایت خود را مطابق آن بهینه‌سازی کنند، ارائه‌دهندگان جستجوی منطقه‌ای دیگری نیز وجود دارند که بسته به بازار دانش‌آموزی موردنظر شما باید موردتوجه قرار گیرند.  مثل yahoo، Baidu،...

به‌طورکلی، همه این موتورهای جستجو بر اساس اصول یکسان و بر مبنای محتوایی باکیفیت بالا و مرتبط عمل می‌کنند، اما مهم است که ویژگی‌های خاص هرکدام را در نظر بگیریم. برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج، وقت خود را صرف انجام تحقیقات در زمینه سئوی بین‌المللی کنید، و یا از خدمات متخصصانی که در شیوه‌های بین‌المللی سئو، آگاه هستند، استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر می‌دانید که بخش زیادی از مخاطبان شما به زبان خاصی گرایش دارند، محتوای چندزبانه برای وب‌سایت خود تهیه نمایید. برای اطمینان از اینکه پیام شما به‌درستی منتقل و شفافیت و وضوح و ارزش آن حفظ می‌شود، مطمئن شوید که مطالب موجود خود را به صورت حرفه‌ای ترجمه می‌کنید. ترجمه ضعیف می‌تواند منجر به سوء برداشت شده یا سبب شود که پیام و محتوای مؤسسه شما را باکیفیت پایین درک کنند.

مثال: مجتمع آموزشی بین‌المللی سوده در تهران نمونه‌ای از یک مؤسسه آموزشی است که امکانات سایت خود را علاوه بر زبان فارسی، به زبان انگلیسی نیز در اختیار کاربران قرار داده است که سبب می‌شود تا کاربران غیرایرانی نیز با آن آشنا شده و بتوانند از آن بهره جویند.

 

همچنین آموزشگاه زبان سفیر نیز سایت خود را علاوه بر زبان فارسی، به زبان انگلیسی در اختیار کاربران قرار داده است.

 

گام سوم: با بازاریابی محتوا، ترافیک جستجو را به وب‌سایت آموزشگاه زبان خود هدایت کنید

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبود رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک، ایجاد صفحات وب و پست‌های وبلاگ با کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با محتوای آن‌ها می‌باشد. در طول زمان، این مسئله می‌تواند به جذب تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به صفحات خاص و بهبود موقعیت آن‌ها در رتبه‌بندی موتور جستجو کمک کند.

برای شروع، ضروری است که کمی وقت صرف انجام تحقیق کنید تا مشخص شود کدام کلمات کلیدی را باید برای بهینه‌سازی محتوای وب خود انتخاب کنید. ابزارهایی مانند کیورد پلنر، کنسول جستجوی گوگل، moz  pro و SEMRush همگی گزینه‌های معروف هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا تجزیه‌وتحلیل عمیق انجام دهید و تعیین نمایید کدام کلمات کلیدی، بهترین گزینه برای وب‌سایت شما هستند. تا حد زیادی کلمات کلیدی‌ای که شما می‌خواهید بهینه‌سازی کنید ازاین‌قرار خواهد بود:

·        کلماتی که مرتبط با مؤسسه و یا مدرسه آموزشی شما است.

·        کلماتی که مرتبط با محتوای دوره‌های آموزشی  شما می‌باشد.

·        کلمات کلیدی که از پیش و طی تجربه و یا رایزنی با مخاطبان و همراهان خود، آنان را رتبه‌بندی کرده‌اید اما به صورت خاص طبقه‌بندی نشده‌اند.

·        کلمات کلیدی که مستقیماً نام مؤسسه و برند آموزشی شما در آن ذکر نمی‌گردد اما می‌تواند برای مخاطبان بالقوه شما بسیار مهم باشد.

 

ایجاد محتوا برای این کلمات کلیدی به همان اندازه که یک هنر است، یک علم نیز محسوب می‌شود. کلمات کلیدی را به‌عنوان شاخص‌هایی در نظر بگیرید که مردم از آموزشگاه‌های زبان شما به دنبال آن هستند. محتوای شما نه‌تنها باید شامل این کلمات کلیدی باشد بلکه باید آنها را به طور طبیعی در دل خودِ متن ادغام کند تا پیامی ایجاد شود که به سؤالات کاربران پاسخ داده یا نیازهای اشخاصی را که آن کلمات کلیدی را جستجو کرده‌اند، برآورده کند.

یک استراتژی خوب برای مدارس زبانی که به دنبال ارتقا بازدید خود هستند، ایجاد محتوا حول کلمات کلیدی است که به یک منطقه جغرافیایی خاص مرتبط است. برای مثال " مدارس زبان فرانسه در تهران " یا "بهترین آموزشگاه زبان آلمانی تهران"....   این امر می‌تواند به شما کمک کند تا افرادی را جذب کنید که می‌دانند می‌خواهند یک زبان مشخص یاد بگیرند و در کجا می‌خواهند آن را یاد بگیرند، اما در مورد مؤسسه‌ای خاص مطمئن نیستند.

 

 پرسوناهای مورد نظر شما برای دوره های خاص نیز به هدایت محتوایتان در جهت درست کمک می کنند. برای مثال، اگر مؤسسه آموزشی شما قصد برگزاری یک اردوی تابستانه زبان را داشته باشد، باید توجه اولیای دانش‌آموزان را به خود معطوف کرده و هدف خود را تأثیرگذاری بر اولیا قرار دهد؛ چراکه آنان می‌توانند نسبت به برنامه‌های شما اعم از اهداف آموزشی، فعالیت‌های پیشنهادی برای دانش‌آموزان، امنیت و سیستم‌های نظارتی مؤسسه‌تان و.. کنجکاو بوده و توجه نشان دهند.

مثال: دبیرستان روزبه که یکی از مؤسسات مطرح آموزشی کشور است، در سایت خود توضیحاتی دقیق را در زمینۀ اردوهای تابستانی، جزئیات برنامه‌های آن، خدمات ویژه و طرح کلی اردو  ارائه داده است که این امر، آشنایی بیشتر با اهداف مجموعه را سبب می‌شود و می‌تواند به‌خوبی اعتماد اولیا را به خود جلب کند.

 

البته، صرف‌نظر از نوع دوره‌ای که قصد ارائه آن را دارید، باید ارزش آن و مزایای یادگیری یک زبان جدید اعم از دانشگاهی، حرفه‌ای یا شخصی را شرح داده و بیان کنید. این موضوع به‌ویژه برای مدارسی حائز اهمیت است که دوره‌های آموزشی خود را به زبان‌های دیگری به‌غیراز زبان مادری کشور خود ارائه می‌کنند. البته مزایای آن ممکن است برای چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده برای مدرسه شما در نگاه اول چندان آشکار و واضح نباشد.


 

بسیاری از زوایای متداول بازاریابی محتوایی دیگر وجود دارد که مؤسسات و مدارس آموزش زبان می‌توانند از آن استفاده کنند. زوایایی مانند داستان‌های مرتبط با دانش‌آموزان، مطالعۀ نکات برجستۀ تجربیات آنان و برجسته‌سازی مسائل جالب برای پیشبرد و انجام آنان در شهر یا مکان نزدیکتان. هنگامی‌که شروع به بررسی علایق احتمالی دانش‌آموزان، سؤالات آنان و عوامل ترغیب آنان می‌کنید، متوجه خواهید شد که احتمالاً هیچ‌وقت با کمبود ایده مواجه نخواهید شد!

 

 

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: