جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

آیا مسیر رشد آموزشگاه از اینستاگرام می‌گذرد؟
18 مهر 1400

آیا مسیر رشد آموزشگاه از اینستاگرام می‌گذرد؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون کاربر، دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار در دنیا است. اینستاگرام در ایران بیش از 40 میلیون کاربر دارد که اغلب کاربران، جوانانی با رده سنی 18 تا 34 سال هستند.

با همین آمار کوتاه، اهمیت اینستاگرام، غیرقابل انکار به نظر می‌رسد. اما برای آغاز فعالیت آموزشگاه زبان در اینستاگرام، به بررسی دقیق‌تری نیاز است. در این مقاله در ابتدا در مورد اهمیت فعالیت در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان، صحبت می‌کنیم. پس از آن با ارائه‌ی یک راهنمای جامع اینستاگرام، به شما کمک می‌کنیم که در این شبکه اجتماعی، موفق عمل کنید.

فهرست مطلب : 

  1. فعالیت در اینستاگرام، بله یا خیر؟
  2. نکات ساخت حساب کاربری برای آموزشگاه زبان
  3. تعیین هدف فعالیت در اینستاگرام
  4. چطور یک بیو جذاب برای اینستاگرام آموزشگاه زبان بنویسیم؟
  5. اصول تولید محتوای موثر در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان
  6. فرم‌های مختلف محتوا در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان
  7. بهترین زمان انتشار محتوا در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان
  8. هشتگ‌گذاری برای صفحات آموزشگاه‌های زبان
  9. استراتژی اینستاگرام مارکتینگ در آموزشگاه‌های زبان
  10. تقویم محتوا برای آموزشگاههای زبان

فعالیت در اینستاگرام، بله یا خیر؟

مانند هر شبکه اجتماعی دیگر، قبل از اینکه وارد اینستاگرام شوید، باید مشخص کنید که این پلتفرم برای آموزشگاه شما مناسب است یا نه. آیا مخاطبان هدف کسب‌و‌کارِ شما از این پلتفرم استفاده می‌کنند؟

اگر زبان‌آموزانِ شما جوانان 18 تا 35 ساله هستند؛ احتمالا آنان را در اینستاگرام پیدا می‌کنید. حتی اگر در حوزه‌ی آموزش زبان به کودکان فعال هستید؛ همچنان اینستاگرام محل مناسبی برای یافتن مخاطبان شماست. در این حالت، مخاطبان شما مادران و پدران جوان هستند؛ که اغلب ساعات فراغت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند. آنها به دنبال اطلاع از تجربه دیگران در آموزش و تربیت فرزند و محلی برای اشتراک گذاری نگرانی‌های خود هستند.

اگر همین حالا تصمیم به راه‌اندازی حساب‌کاربری اینستاگرام برای آموزشگاه زبان گرفتید؛ عجله نکنید. قبل از شروع باید پاسخ سوالاتی را مشخص کنید: هدف شما از حضور در شبکه اجتماعی چیست؟ چگونه اکانت خود را مدیریت خواهید کرد؟ مسئولیت تولید و انتشار محتوا و مدیریت صفحه برعهده‌ی چه کسانی است؟

اینستاگرام برای زبان آموزان

اینستاگرام بستر خوبی برای جذب زبان‌آموزان فراهم ساخته است.

 

راهنمای جامع فعالیت در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان

 

حالا که می‌دانیم فعالیت و حضور آموزشگاه در فضای اینستاگرام، قدمی در مسیر بازاریابی و تبلیغات موثر است، به سراغ آشنایی با ورود و فعالیت صحیح در این فضا می‌رویم.

نکات ساخت حساب کاربری برای آموزشگاه زبان

ثبت‌نام در اینستاگرام ساده و سریع است. برای ثبت نام، تنها به شماره موبایل یا ایمیل (بهتر است از هر دو استفاده کنید) نیاز است. ما در اینجا قصد آموزش قدم به قدم ساخت حساب کاربری را نداریم. اگر در این زمینه مشکل دارید، از دوستان و یا جستجوی گوگل استفاده کنید. حتما به یاد داشته باشید که تایید دو مرحله‌ای را برای حفظ امنیت حساب کاربری، فعال کنید.

سه نوع حساب کاربری در اینستاگرام وجود دارد، که هیچکدام برتری خاصی بر دیگری ندارند و تنها باید براساس کاربرد و هدف حساب کاربری اینستاگرام، انتخاب شود.

  • حساب کاربری شخصی

حساب کاربری شخصی، معمولی‌ترین نوع حساب کاربری است. این حساب کاربری برای صفحات شخصی که هیچ نوع فعالیت تجاری ندارند مناسب است. اینستاگرام، اطلاعات و آمار محدود و بسیار کمی از وضعیت صفحه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حساب کاربری شخصی، دو حالت دارد: خصوصی (Private) و عمومی (Public).

  • حساب کاربری بیزینسی (Bussines)

حساب کاربری بیزینسی، مربوط به کاربرانی است که در اینستاگرام، برای معرفی برند و اهداف تجاری فعالیت می‌کنند. حساب کاربری آموزشگاهِ شما باید از نوع بیزینسی باشد. در این صورت آماری مانند سن، جنس، محل سکونت، زمان حضور فالوئرها در اینستاگرام و.. در اختیار خواهید داشت.

برای تبدیل حساب کاربری شخصی به بیزینسی، وارد بخش تنظیمات صفحه کاربری شوید. گزینه‌ی Account را انتخاب کنید.

در پایین صفحه، گزینه‌ی آبی‌رنگ Switch to Professional Account را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد گزینه ‌Bussines را انتخاب کنید.

در صفحه‌ای به شما خوشامد گفته می‌شود و امکانات این حساب کاربری بیزینسی را یادآور می‌شوند.

در مرحله‌ی بعد، باید نوع کسب و‌کار خود را انتخاب کنید. دسته‌بندی کسب‌و‌کار شما در قسمت بالای حساب کاربری نمایش داده می‌شود. انتخاب دسته‌بندی Language School  برای حساب کاربری آموزشگاه توصیه می‌شود.

انواع حساب ها در اینستاگرام

اینستاگرام سه نوع حساب کاربری دارد:شخصی، کسب‌و‌کار و خالقان محتوا.

  • حساب کاربری خالق محتوا (Creator)

حساب کاربری خالق یا Creator برای بلاگرها و خالقین محتوا، مناسب است. یعنی آن دسته از افرادی که با تولید ویدئو یا هر نوع محتوا با هدف کسب درآمد در اینستاگرام فعالیت می‌کنند.
برای آگاهی افراد از آموزشگاه زبانِ شما، لازم است صفحه اینستاگرام را به نام آموزشگاه و به صورت حساب کاربری بیزینسی بسازید. از نام کاربری غیر مرتبط یا طولانی پرهیز کنید.

تعیین هدفِ فعالیت در اینستاگرام

در همین شروع فعالیت، با تیم آموزشگاه به مشورت بنشینید و تصمیم بگیرید چه هدفی از حضور در اینستاگرام دارید؟

به دنبال آگاهی افراد از آموزشگاه و خدمات آن هستید؟ آموزشگاه شما چه خدماتی به زبان‌آموزان ارائه می‌دهد؟ طیف سنی زبان‌آموزان‌تان، شامل کودکان است؟ به دنبال جذب زبان‌آموز از طریق فضای اینستاگرام هستید یا اینستاگرام تنها راه ارتباط با زبان آموزان فعلی شماست؟ امکان برگزاری دوره آنلاین زبان را دارید؟ به دنبال جذب مدرس از طریق اینستاگرام هم هستید؟ و..

اهداف را بدون ایده‌آل‌گرایی و منطقی انتخاب کنید. بهتر است اهداف را SMART انتخاب کنید؛ یعنی هدف کاملا شفاف و مشخص، قابل اندازه‌گیری، دسترس پذیر، واقع‌گرایانه و همراه با محدوده زمانی تعیین کنید. به عنوان مثال، هدف شما این است که از طریق اینستاگرام، تا یک ماه آینده تعداد زبان‌آموزان جدید خود را 30 درصد افزایش دهید.

چطور یک بیو جذاب برای اینستاگرام آموزشگاه زبان بنویسیم؟

بیو (Bio) یا توضیحات بالای صفحه از این جهت اهمیت دارد که هر فردی زمانی که به صفحه اینستاگرام شما وارد می‌شود؛ اولین اطلاعاتی که درباره‌ی کسب‌و‌کار شما می‌بینند، بیوی شماست. پس بهتر است:

  • نام آموزشگاه خود را به طور کامل بنویسید.
  • حوزه‌ی کار خود را مشخص کنید. به عنوان مثال: آموزش زبان انگلیسی و فرانسه به کودکان و بزرگسالان، آمادگی آزمون تافل و آیلتس.
  • آدرس آموزشگاه و همچنین وب‌سایت خود را بنویسید.
  • راه‌های ارتباطی مانند تلفن تماس یا ایمیل خود را قرار دهید.
  • اگر امتیاز یا مزیت خاصی دارید، در بیو بنویسید.
  • یک دعوت به اقدام (Call to Action) قرار دهید. مانند: برای ثبت نام کلیک کنید ( یا تماس بگیرید)
  • اگر هشتگ خاصی برای کمپین تبلیغاتی یا آموزشگاه خود دارید در بیو بنویسید. مثل: #withgalaxyدر بیوی صفحه سامسونگ.

 

نوشتن بیو اینستاگرام

بیو اولین قسمتی است که در حساب کاربری دیده می‌شود. در بیو یک معرفی جذاب و کامل ارائه دهید.

اصول تولید محتوای موثر در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان

 تا به اینجا حساب کاربری آماده شده است؛ اما تا زمانی که تولید محتوا انجام ندهید، به هدف نمی‌رسید. تولید محتوای مفید و متناسب با مخاطب، بهترین روش برای افزایش فالوئر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بیشترین بودجه تبلیغات در اینستاگرام را به بخش تولید محتوای مستمر و مفید اختصاص دهید. محتوا در اینستاگرام بیشتر بر پایه‌ی محتوای تصویری است:

  • عکس

هدف اصلی اینستاگرام، ساخت یک شبکه اجتماعی بر پایه‌ی اشتراک‌گذاری عکس بود. شما به عنوان یک آموزشگاه زبان می‌توانید در قالب عکس گرافیکی، نکات آموزشی یا تصاویری از آموزشگاه خود را به اشتراک بگذارید.

  • ویدئو

انتشار ویدئو در اینستاگرام، محدودیت زمانی خاصی ندارد. ویدئو ممکن است کمتر از یک دقیقه باشد که به صورت پست قابل انتشار است. ویدئوهای طولانی‌ و کمتر از یک ساعت به صورت IGTV قابل انتشارند.

البته توجه بفرمایید که رفتار کاربران در فضای اینستاگرام، سریع و سطحی‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. در واقع کاربران اینستاگرام بیشتر درگیر اسکرول کردن هستند تا خواندن کپشن طولانی یا تماشای یک ویدئوی بلند. آپارات یا یوتیوب محل بهتری برای انتشار یک ویدئو با زمان بیش از 20 دقیقه است.

فرم‌های مختلف محتوا در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان

ویدئو یا عکس و حتی محتوای متنی در اینستاگرام به فرم‌های متنوعی از جمله: پست تک اسلایدی، پست چند اسلایدی، استوری (Story)، آی‌جی‌تی‌وی (IGTV)، لایو(Live)، نظرسنجی، کپشن (caption)، اینفوگرافی (Infography)، ریلز (Reals) و... منتشر می‌شود.

انتخاب نوع فرم محتوا، به موضوع محتوا، مخاطبان و البته امکانات موجود در تولید محتوا بستگی دارد. رفتار کاربران نشان می‌دهد که با محتوای ویدئویی کوتاه بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. کپشن طولانی، خوانندگان کمی دارد. بهتر است محتوای متنی را در قالب یک پست اسلایدی و همراه با گرافیک جذاب، منتشر کنید.
به یاد داشته باشید که در کل کاربران برای سرگرم‌شدن به اینستاگرام می‌آیند؛ هر چند که در گفتار هدف خود را یادگیری بیان کنند. به همین دلیل، محتوای آموزشی که تولید می‌کنید باید تنها یک نکته آموزشی داشته باشد و در قالبی جذاب و سرگرم‌کننده تولید شود.

در تنظیم تقویم محتوا، فرم محتوا را حتما مشخص کنید. محتوا را در فرم‌های متنوع منتشر کنید تا محتوا یکنواخت و کسل‌کننده به نظر نرسد. در حال حاضر ویدئوهای کوتاه و سریع، ترند دنیای شبکه‌های اجتماعی هستند.

برای انتخاب و یافتن ایده‌های جدید در تولید محتوا، چند صفحه اینستاگرام خارجی که در حوزه‌ی کاری شما فعال هستند را دنبال کنید و از آنها ایده بگیرید. ذهن خود را باز نگه‌دارید و با استفاده از خلاقیت خود و فرم‌های محتوایی، پست و استوری‌هایی متناسب با نیاز مخاطب بسازید.

ایده گرفتن از رقبا در اینستاگرام

با دنبال کردن چند صفحه از رقبای خارجی، برای تولید محتوا ایده بگیرید.

حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه بفهمیم محتوای تولید شده مناسب است یا نه؟

در زمان ساخت محتوا و پیش از انتشار از خودتان بپرسید:

  • آیا آموزشگاه را در این محتوا، به خوبی نشان داده‌ام؟
  • آیا بین محتوای متنی و محتوای تصویری ارتباط خوبی شکل گرفته است؟
  • غلط املایی، نگارشی، تایپی یا مفهومی در این محتوا وجود ندارد؟
  • توانستم به سادگی و صریح، مطلب موردنظرم رو به مخاطب برسانم؟
  • مطلبی پیچیده و سنگین در محتوای تولید شده وجود ندارد؟
  • در انتهای محتوا، مخاطب را به اقدامی دعوت کرده‌ام؟

بهترین زمان انتشار محتوا در اینستاگرام برای آموزشگاه‌های زبان

به طور کلی هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که بهترین زمان انتشار محتوا در اینستاگرام باشد. برای داشتن حداکثر بازدید و درگیری با محتوا، باید محتوا را در زمانی که بیشتر مخاطبانِ شما، آنلاین هستند منتشر کنید. این اطلاعات در قسمت insight حساب کاربری قابل مشاهده است. اگر طبق داده‌های insight، بیشتر فالوئرهای شما ساعت نُه شب آنلاین هستند، بهتر است محتوای خود را ساعت هشت و نیم شب منتشر کنید.

در قسمت tinsigh، میزان حضور فالوئرهای شما در طول هفته نیز گزارش می‌شود. به عنوان مثال اگر فالوئرهای شما روز سه شنبه و جمعه در اینستاگرام بیشتر حضور دارند؛ در این دو روز محتوای جذاب و مهم خود را انتشار دهید.

اینسایت اینستاگرام

اینستاگرام در قسمت insight اطلاعات خوبی از صفحه و فالوئرها به شما می‌دهد.

توصیه می‌کنیم آمار حساب کاربری و محتواهای خود را به صورت روزانه و هفتگی بررسی و در یک فایل اکسل ثبت نمایید. این کار به شما در شناخت بهتر مخاطب و نیازهایش، همچنین یافتن موضوع برای تولید محتوا به شما کمک می‌کند.

هشتگ‌گذاری برای صفحات آموزشگاه‌های زبان

در اینستاگرام، برای هر پست حداکثر 30 هشتگ و برای استوری 10 هشتگ قابل استفاده است. در همین ابتدا بگوییم، استفاده از 5 هشتگ هدفمند و صحیح بهتر از 30 هشتگ ترند و غیرمرتبط است. چند روش برای هشتگ گذاری وجود دارد:

  • انتخاب هشتگ براساس موضوعاتی که در پست یا کپشن به آن پرداختید: برای حفظ نظم، بهتر است موضوعاتِ پست‌ها را دسته‌بندی کنید و هر دسته‌بندی را با هشتگی مشخص کنید.
  • روش دیگر در هشتگ‌گذاری، از کل به جز رسیدن است. به عنوان مثال: #آموزش_زبان #آموزش_آنلاین_زبان #آموزش_آنلاین_زبان_انگلیسی
  • استفاده از هشتگ اختصاصی: هشتگ اختصاصی ممکن است نام برند، شعار یا مزیت رقابتیِ آموزشگاهِ شما باشد. همچنین برای دسته‌بندی خدمات یا کالا قابل استفاده است. به عنوان مثال: #آموزش_فرانسه #آموزش _آلمانی #لیمس

در انتخاب هشتگ، رقبا را در نظر بگیرید که چه هشتگی و به چه تعداد استفاده می‌کنند. سعی کنید در هشتگ پست‌ها، تنوع را حفظ کنید. از هشتگ‌های ترند هم استفاده کنید اما دقت کنید که به نوعی با محتوای شما مرتبط باشد و توصیه پایانی، استفاده‌ی بهینه از هشتگ است.

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ در آموزشگاه‌های زبان

در تعیین استراتژی بازاریابی در اینستاگرام، تعیین هدف اولین قدم است. در ابتدای مقاله، در مورد انتخاب هدف صحبت کردیم. تحقیقات نشان می‌دهد که هدف فعالیت در اینستاگرام برای 70 درصد از کسب‌و‌کارها، آگاهی از برند (Brand Awareness) است. 59 درصد به دنبال افزایش فروش هستند و اهدافی مثل: افزایش درگیری مخاطب، رشد مخاطبانِ برند و افزایش ترافیک سایت در درجات بعدی اهمیت داشتند.

بعد از تعیین هدف، مخاطب یا پرسونا را مشخص کنید. با نظرسنجی، برگزاری لایو و صحبت با فالوئرها، دید بهتری از مخاطبان خواهید داشت و پرسونا با دقت بیشتری مشخص می‌شود.

عبارت «پرسونا» احتمالا سنگین و پیچیده به نظر برسد؛ بیایید به آن ساده و کاربردی نگاه کنیم. پرسونا، آن دسته از مخاطبان‌اند که بیشترین خرید از کسب‌و‌کار شما را دارند. پرسونا را با تمام جزئیاتی مثل سن، جنس، تحصیلات، محل زندگی، طبقه اجتماعی و... مخاطب مشخص می‌کنیم. به عنوان مثال: اگر یک آموزشگاه زبان به صورت تخصصی در زمینه‌ی آمادگی آزمون آیلتس و تافل دوره حضوری برگزار می‌کند. پرسونای آموزشگاه، جوانی در بازه سنی 22 تا 32 سال است که به تازگی فارغ التحصیل شده یا در اواخر دوره تحصیل است. دغدغه‌ی او نوشتن مقالات ISI و ساخت یک رزومه تحصیلی قوی است. همچنین محل سکونت او، در منطقه‌ای است که آموزشگاه قرار دارد.

پس از تعیین پرسونا، به سراغ تحلیل رقبا می‌رویم. صفحه اینستاگرام رقبای حوزه خود را پیدا کنید و با استفاده از  سایت‌هایی مانند:

   hypeauditor.com Socialblade.com  

تحلیل رقبا در اینستاگرام

صفحه رقبا را با استفاده از سایت hypeauditor  تحلیل و بررسی کنید.

رقبا را تحلیل کنید. اگر در بازه زمانیِ خاصی، فالوئر و بازدید آنها ناگهان بالا رفته است، فعالیت صفحه‌ی آنها را در آن تاریخ بررسی کنید.

محل انجام تبلیغات اینستاگرامی، کمپین‌ها و هر نوع فعالیت رقبا را بررسی و ثبت کنید. توجه کنید هرکاری رقیب انجام می‌دهد بی عیب نیست و تحلیل رقیب به معنی تکرار هر رفتار آنها نیست. بلکه از کمپین و فعالیت رقبا ایده بگیرید، ضعف و نقاط قوت رقیب را بشناسید تا بتوانید در رقابت، قوی‌تر وارد شوید.

تقویم محتوا برای آموزشگاههای زبان

طراحی یک تقویم محتوا برای فعالیت در اینستاگرام، یک تضمین برای فعالیت مستمر و منظم خواهد بود. با ثبت ایده‌های محتوایی در تقویم محتوا، احتمال فراموشی ایده‌ها به حداقل می‌رسد.

تقویم محتوا اغلب در اکسل طراحی می‌شود، ولی اگر با ابزار دیگری راحت‌تر هستید با همان ابزار کار کنید. در یکی از ستون‌ها، روزها را با توجه به اینکه تقویم هفتگی یا ماهانه است، بنویسید. در زمان طراحی تقویم محتوا، مناسبات ایرانی و جهانی را در یک ستون بنویسید. مناسبت‌ها ایده‌های جذابی برای تولید محتوا در اختیار ما می‌گذارند. همچنین بعضی از کمپین‌های تبلیغاتی باید در مناسبت یا تاریخ خاصی اجرا شوند.

در زمان تنظیم تقویم محتوا، موضوعات محتوا، فرم محتوا و محل انتشار محتوا را مشخص کنید. در انتخاب این موارد، به مخاطب، هدف کسب‌و‌کار و حفظ تنوع دقت کنید. برای انتخاب موضوع محتوا، علاوه بر مناسبت‌های عمومی، از رویدادهای کسب‌و‌کار خود (تولد آموزشگاه، شروع ترم جدید، جشن‌های آموزشگاه، افتخارات و جوایز و...) استفاده کنید. همچنین نظرسنجی از مخاطبان یا برگزاری جلسات بارش فکری با همکاران آموزشگاه به انتخاب موضوع محتوا کمک خواهد کرد.

در آخر باید گفت

در این مقاله، اصول فعالیت در اینستاگرام را برای آموزشگاه زبان بیان کردیم. اینستاگرام، یک طیف گسترده از مخاطبان را در اختیار قرار می‌دهد که با کمی ذکاوت و تلاش می‌توانید آن را به درگاهِ جذب و ارتباط با زبان‌آموز تبدیل کنید. در مقالات بعدی در مورد نحوه‌ی طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی و رشد برند از طریق اینستاگرام بیشتر خواهیم گفت.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: