جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

راه اندازی آموزش مجازی (Virtual Learning)؛ چالش ها و نیازها
25 اردیبهشت 1401

راه اندازی آموزش مجازی (Virtual Learning)؛ چالش ها و نیازها

چگونه کلاس مجازی راه اندازی کنیم؟

با این که کلاس‌های مجازی در این چند سال رشد سریعی داشته‌اند، اما ممکن است هنوز هم برای خیلی از افراد و آموزشگاه‌ها گذر از تدریس سنتی به سمت تدریس مجازی سخت و پیچیده به نظر برسد. با این حال به‌قدری مزایای این روش تدریس زیاد است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اگر شما هم بالاخره تصمیم خود را گرفته‌اید که وارد حوزه آموزش آنلاین شوید و دنبال راه اندازی آموزش مجازی برای آموزشگاه خود هستید، این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب:

کلاس مجازی چیست؟

امکانات اولیه مورد نیاز برای راه اندازی آموزش مجازی و آنلاین

امکانات پیشرفته‌تر برای راه اندازی سیستم آموزش مجازی

آموزش راه اندازی کلاس مجازی

نکات مهم درمورد راه اندازی آموزش مجازی و آنلاین برای معلم‌ها

چالش های پیش رو برای راه اندازی آموزش مجازی

راه حل مقابله با چالش‌های کلاس مجازی چیست؟

آموزش مجازی را از لیمس بخواهید!

 

کلاس مجازی چیست؟

زمانی که صحبت از یک کلاس درس به میان می‌آید، اولین تصویری که برای بیشتر افراد ایجاد می‌شود، یک اتاق کوچک خواهد بود با حضور یک معلم در پشت میز؛ یک تخته سیاه یا سفید و تعدادی دانش‌آموز که پشت میزهای‌شان نشسته‌اند.

اما چند سالی‌ست که با رونق کلاس‌های مجازی چنین تصویری کمی دگرگون شده است. اگر بخواهیم تعریفی از یک کلاس مجازی ارائه دهیم باید بگوییم کلاس مجازی مجموعه‌ای‌ است که قصد دارد محیط‌های کلاس درس سنتی را از طریق یک رسانه آنلاین شبیه سازی کند. برای این که بیشتر با این مفهوم آشنا شوید می‌توانید مقاله آموزش مجازی چیست را بخوانید. بعد از آشنایی با این مفهوم بهتر می‌توانید برای برگزاری آن اقدام کنید.

راه اندازی آموزش مجازی

امکانات اولیه مورد نیاز برای راه اندازی آموزش مجازی و آنلاین

اگر در ابتدای مسیر راه اندازی آموزش مجازی هستید به برخی از تجهیزات و امکانات اولیه نیاز دارید؛ امکاناتی نظیر:

  • اتصال به اینترنت
  • یک کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند
  • یک میکروفون و یک وب‌کم
  • استفاده از یک بستر که برای برگزاری آنلاین و پخش زنده رویدادها طراحی شده است یا استفاده از ابزاری که به‌طور اختصاصی برای برگزاری کلاس‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما شاید حتی به میکروفون هم احتیاجی نداشته باشید و بتوانید آن را از این لیست خط بزنید؛ اما باید بدانید که میکروفون می‌تواند برای کار شما بسیار مفید باشد.

با این حال تنها با همین وسایل می‌توانید یک کلاس آنلاین تشکیل دهید که مشابه تجربه یک کلاس حضوری باشد؛ کافی‌ است در میدان دید دوربین قرار بگیرید؛ از طریق میکروفون صحبت کنید و به کمک کامپیوتر، اینترنت و نرم‌افزار مناسب، مطالب خود را به هزاران دانش‌آموز در سرتاسر جهان ارائه دهید. با این حال راه اندازی آموزش آنلاین به همین سادگی هم نیست. در ادامه با پیش‌نیازهای بیشتری برای برگزاری یک کلاس مجازی آشنا می‌شوید.

امکانات پیشرفته‌تر برای راه اندازی سیستم آموزش مجازی

برای راه اندازی سیستم آموزش مجازی می‌توانید از امکانات پیشرفته‌تری نیز استفاده کنید. زمان‌هایی که می‌خواهید کلاس مجازی خود را به‌صورت ضبط‌شده در اختیار افراد قرار دهید، امکانات زیر می‌تواند به افزایش کیفیت کار شما کمک کند.

  • ابزارهای ویژه نورپردازی
  • صفحه‌های سبز
  • نرم‌افزارهای ویرایش

نورپردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سعی کنید تا جایی که ممکن است نور یکنواخت داشته باشید تا سایه‌ها مخصوصا روی صورت کمتر شوند یا از بین بروند.

استفاده از صفحه سبز باعث می‌شود اشیایی که در پس‌زمینه وجود دارند و باعث حواس‌پرتی می‌شوند، دیده نشوند. همچنین این ابزار به شما کمک می‌کند تا هنگام ویرایش ویدئو، آنچه را که می‌خواهید در پس‌زمینه نشان دهید.

در نهایت استفاده از ویرایشگرهای ویدئو و صدا می‌تواند کار شما را یک پله جلوتر ببرد؛ برای مثال با استفاده از ویرایشگرهای صدا می‌توانید نویزهای ایجادشده در حین ضبط را به‌راحتی از بین ببرید.

آموزش راه اندازی کلاس مجازی

برای این که بتوانید یک کلاس آنلاین تشکیل دهید می‌توانید از راهنمایی که در ادامه آن را شرح می دهیم، استفاده کنید.

آموزش راه اندازی کلاس مجازی: مدل کلاس مجازی خود را انتخاب کنید

روش‌های مختلفی برای برگزاری کلاس مجازی و راه اندازی آموزش آنلاین وجود دارد. قبل از هر چیز  باید این مسئله را مشخص کنید که می‌خواهید کلاس خود را به چه شیوه‌ای برگزار کنید. در زیر با برخی از انواع کلاس مجازی آشنا می‌شوید:

  • در اولین مدل، زبان‌آموزان تمام دروس خود را به‌صورت آنلاین می‌گذرانند. در این روش، زمان تدریس و حضور زبان‌آموزان در یک زمان به‌خصوص است و به این ترتیب افراد می‌توانند سوالات خود را به‌صورت همزمان بپرسند.
  • در مدل دوم فقط برخی از دروس به صورت مجازی برگزار می‌شود و بقیه دروس باید به صورت حضوری تشکیل شود.
  • در مدل سوم، زبان‌آموزان فقط برای یک مهارت خاص در کلاس‌های مجازی ثبت‌نام می‌کنند. آن‌ها یک دوره را خریداری می‌کنند؛ هزینه آن را می‌پردازند و آن را تکمیل می‌کنند. این دوره می‌تواند به‌صورت زنده یا غیرزنده باشد؛ برای مثال شرکت در یک دوره برای یادگیری نحوه پخت کوکی.
  • در مدل چهارم با ثبت‌نام در یک دوره یک مجموعه مهارت و دروس متعدد تدریس می شود. برای مثال یک دوره دیجیتال‌مارکتینگ را تصور کنید که شامل سئو، بازاریابی ایمیلی، گوگل‌آنالیتیکس و... باشد.
  • در مدل پنجم زبان‌آموزان با یک بار پرداخت هزینه می‌توانند به صورت مادام‌العمر به دوره دسترسی داشته باشند.
  • در مدل ششم زبان‌آموزان باید اشتراک تهیه کنند؛ برای مثال آن‌ها تا زمانی به دوره‌ها دسترسی دارند که به‌صورت ماهیانه مبلغی را پرداخت کنند.
  • و....

شما قرار نیست از این مدل‌ها به‌عنوان یک قانون ثابت استفاده کنید؛ بلکه می‌توانید ترکیبی از چند مدل را در آموزش مجازی خود ارائه دهید.

آموزش راه اندازی آموزش آنلاین: اهداف خود را تعیین کنید

کار مهم بعدی که باید بعد از انتخاب مدل انجام دهید این است که اهداف خود را تعیین کنید. از خودتان بپرسید می‌خواهید با کلاس مجازی خود به چه چیزی برسید؟ آیا برای کسب درآمد از مهارتی‌ست که بلدید؟ آیا برای این است که می‌خواهید زبان‌آموزان بتوانند به‌صورت 24‌ساعته و در 7 روز هفته به مطالب آموزشی دسترسی داشته باشند؟ یا هدف دیگری دارید؟ در هر صورت شما می توانید با رعایت چند نکته ساده اهداف خود را به‌درستی تعیین کنید:

  • مخاطبان مورد نظر خود را بشناسید. شما باید بدانید که زبان‌آموزان شما چه کسانی هستند؛ علایق آن‌ها چیست و چه مهارت‌هایی دارند؟
  • باید بدانید که افراد چه انتظاراتی از دوره شما دارند؟ برای مثال اگر یک دوره فوتوشاپ برگزار می‌کنید، باید تمام مواردی را که زبان‌آموزان از این دوره انتظار دارند، در آن بگنجانید.
  • سعی کنید واقع‌بین باشید. اگر نمی‌توانید یک مزیت به‌خصوص را ارائه دهید، ادعای آن را نداشته باشید. درباره طول دوره، سطح آن و... به‌صورت کاملا واضح به ثبت‌نام‌کنندگان توضیح دهید. قول چیزی را که از پس آن برنمی‌آیید، ندهید.

آموزش راه اندازی آموزش آنلاین: یک پلتفرم آموزش مجازی انتخاب کنید

ده‌ها پلتفرم مختلف در بازار وجود دارد که می‌توانید با توجه به اهداف خود و با انتخاب یکی از آن‌ها کلاس مجازی خود را راه‌اندازی کنید. یکی از این پلتفرم‌ها که به‌طور اختصاصی برای برگزاری کلاس‌ها در آموزشگاه‌های زبان طراحی شده است، لیمس است.

در لیمس می‌توان به مدل‌های مختلف تدریس دسترسی داشت. برای مثال با استفاده از آن، هم می‌توان کلاس‌های آنلاین برگزار کرد و هم امکان برگزاری کلاس‌های آفلاین به کمک آن فراهم است.

نکات مهم درمورد راه اندازی آموزش مجازی و آنلاین برای معلم‌ها

اگر معلمی هستید که به‌تازگی می‌خواهید در یک آموزش مجازی شرکت کنید، نکات زیر در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند:

1- فضای کار خود را در خانه آماده کنید

ایجاد یک فضای مشخص برای کار و تدریس آنلاین برای مربیانی که از خانه کار می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. این کار باعث می‌شود معلم‌ها روی کار خود متمرکز باشند. همچنین باعث می‌شود عواملی که سبب حواس‌پرتی زبان‌آموزان می‌شود به حداقل برسد.

معلم‌ها حتما به یک دفتر کار مجزا در خانه نیاز ندارند؛ اما انجام برخی کارها می‌تواند کیفیت کلاس را تا حدود زیادی افزایش دهد؛ برای مثال حضور در یک اتاق روشن و بدون درهم‌ریختگی، یا استفاده از چند کتاب برای این که دوربین درست در جلوی چشم‌های معلم قرار بگیرد، می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند.

2- قبل از شروع کار مسائل فنی را چک کنید

معلم‌ها باید از مسائل فنی رایجی که ممکن است خودشان یا زبان‌آموزان‌شان در حین درس با آن‌ها مواجه شوند، آگاهی داشته باشند. برای مثال آن‌ها باید بدانند اگر میکروفون کار نکرد یا ویدئوها پخش نشد، چه کاری باید انجام دهند.

شاید بد نباشد معلم‌ها قبل از هر چیز یک تست صوتی یا ویدئویی از دستگاه یا پلتفرمی که قرار است از آن استفاده کنند، داشته باشند. آن‌ها همچنین باید قبل از تدریس آنلاین یا ضبط دروس، یک دور مباحث را برای خود دوره کنند. انجام این کارها باعث می‌شود با مشکلات کمتری در حین درس مواجه شوند و با آمادگی و اعتمادبه‌نفس بیشتری به تدریس بپردازند.

3- انتظارات، اهداف و روتین کلاس را تعیین کنید

تشکیل کلاس مجازی به این معنی نیست که زبان‌آموزان را به حال خود رها کنید. حتی اگر زبان‌آموزان به‌طور فیزیکی در کلاس درس شما نیستند، باز هم باید انتظارات خود را به‌طور واضح و روشن برای کلاس مشخص کنید. اهداف کلاس را تعیین کنید؛ هنجارها را تنظیم کنید و دستورالعمل‌های مناسب را به زبان‌آموزان بدهید.

چالش های پیش رو برای راه اندازی آموزش مجازی

اگرچه راه اندازی سیستم آموزش مجازی مزایای زیادی دارد، اما عبور از آموزش سنتی به سمت آموزش آنلاین بدون چالش و دردسر نیست. چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد فقط برای زبان‌آموزان نیست؛ معلم‌ها و مدیریت آموزشگاه‌ها هم با این چالش‌ها دست‌وپنجه نرم می کنند. این چالش‌ها روی کیفیت کلی آموزش تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین باید از قبل با آن‌ها آشنا بود تا بهتر بتوان با آن‌ها روبه‌رو شد.

هنگام راه اندازی آموزش مجازی چالش‌های زیادی وجود دارد. با این حال ما تنها به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم که تأثیر عمده‌ای روی سیستم آموزشی دارند.

1- اینترنت ضعیف

پر واضح است که برای راه اندازی آموزش آنلاین به اینترنت نیاز است. مسائل مربوط به اینترنت یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی‌ست که زبان‌آموزان و البته معلم‌ها با آن درگیر هستند. در برخی از مناطق مثل بعضی از روستاها اینترنت بسیار ضعیف است و همین مسئله باعث می‌شود ارتباط درستی بین طرفین شکل نگیرد.

2- مسائل فنی

اگرچه امروزه اینترنت بیش از هر زمان دیگری در دسترس است، اما هنوز زبان‌آموزان با مشکلاتی مانند مسائل فنی در کلاس مجازی روبه‌رو هستند. مسائل مختلفی در ارتباط با اتصالات وجود دارد. دانلود ویدئو، صدا و سایر مطالب ممکن است دشوار باشد.

مسائل فنی در کلاس‌های مجازی می‌تواند برای بسیاری از زبان‌آموزان چالش‌برانگیز باشد. برای مثال زبان‌آموزان به اینترنت پرسرعت و کامپیوتر در منزل نیاز دارند. آن‌ها همچنین باید بدانند در صورت بروز مشکل در اتصالات یا سایر مشکلات، از کجا پشتیبانی فنی دریافت کنند.

آن‌ها همچنین باید یک دانش ابتدایی از نحوه استفاده از کامپیوتر داشته باشند. زبان‌آموزان بدون دانش کافی از کامپیوتر، نمی‌دانند باید چگونه با مسائل فنی برخورد کنند.

حواس‌پرتی

یکی از چالش‌های اصلی هنگام برگزاری کلاس مجازی، وجود حواس‌پرتی‌های مختلف در اطراف زبان‌آموزان است. سروصدای خانواده، حضور حیوانات خانگی یا مسائلی از این قبیل به‌راحتی می‌تواند حواس افراد را پرت کند.

در یک کلاس درس سنتی معلم‌ها در کلاس قدم می‌زنند و با این کار می‌توانند زبان‌آموزان را دوباره به مباحث کلاس متمرکز کنند؛ اما چنین کاری در کلاس مجازی ممکن نیست.

نبود تخته سیاه

اکثر معلم‌ها و زبان‌آموزان در دوره‌های سنتی عادت دارند که از تخته سیاه به‌عنوان ابزاری برای جلب توجه و تمرکز استفاده کنند. معلم‌ها از تخته سیاه برای ثبت خلاصه درس استفاده می‌کنند و زبان‌آموزان هم با نوشتن روی تخته از آن برای تعامل با کلاس بهره می‌برند.

در هنگام راه اندازی سیستم آموزش مجازی، حتما نرم‌افزارهایی که بتوانند یک تخته سیاه مجازی را در اختیار افراد حاضر در کلاس قرار دهند، مد نظر قرار دهید.

راه حل مقابله با چالش‌های کلاس مجازی چیست؟

کلاس‌های مجازی جدید و بهبودیافته، زبان‌آموزان را تشویق می‌کنند تا در کلاس‌ها تمرکز کنند و جلوی حواس‌پرتی آن‌ها را می‌گیرد. راه اندازی سیستم آموزش مجازی  با استفاده از پلتفرم‌های جدیدی که امکانات مختلفی مثل پیام‌رسانی، آزمون‌های آنلاین، تخته سیاه و... را ارائه می‌دهند باعث افزایش مشارکت زبان‌آموزان می شوند و کلاس درس مجازی را بیشتر از هر زمان دیگری به یک کلاس درس حضوری شبیه‌سازی می‌کنند. یکی از این پلتفرم‌ها لیمس است.

آموزش مجازی را از لیمس بخواهید!

لیمس یک نرم‌افزار مدیریت آموزشگاه زبان است که می‌تواند امکانات زیادی را در اختیار این آموزشگاه‌ها قرار دهد و بسیاری از چالش‌هایی را که راه اندازی سیستم آموزش مجازی به همراه دارد به حداقل برساند؛ برای مثال در لیمس سرورها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که احتمال قطعی کلاس به کمتر از یک درصد برسد. از طرفی لیمس به‌گونه‌ای‌ است که برای استفاده از آن تنها به اینترنت پرسرعت نیاز ندارد؛ بلکه حتی در زمان‌هایی که اینترنت کند هست نیز نسبت به سایر سامانه‌ها از قطعی کمتری برخوردار است.

همچنین لیمس فضایی را تدارک دیده است تا کلاس‌های مجازی هر چه بیشتر شبیه به فضای کلاس‌های حضوری باشند؛ برای مثال امکان مشاهده استاد، استفاده از وایت‌برد و... حس حضور در کلاس را پررنگ می‌کند و تا حدود زیادی از ایجاد حواس‌پرتی جلوگیری می‌کند.

آموزش مجازی را از لیمس بخواهید!

بعد از آن که لیمس نصب و راه‌اندازی شد، نحوه کار با آن به تمام پرسنل آموزشگاه آموزش داده می‌شود. بعد از ثبت اطلاعات اولیه در آن، تمامی قسمت‌های لیمس و بخش آموزش مجازی آن تست می‌شود تا از عملکرد درست نرم‌افزار اطمینان حاصل شود. پشتیبانی در لیمس به‌صورت تمام‌وقت است و پشتیبانان برای پاسخ به سوالات و مشکلات شما همیشه آماده هستند.

بیشتر بخوانید: راه اندازی آموزش مجازی با لیمس

جمع‌بندی

صنعت آموزش آنلاین طی چند سال گذشته به‌صورت تصاعدی توسعه یافته است و حتی پتانسیل آن را دارد که در آینده رشد تصاعدی بیشتری داشته باشد. مزایای مختلف راه اندازی آموزش آنلاین و مجازی مثل دسترسی آسان، انعطاف‌پذیری و... باعث شده است که افراد زیادی از این روش تدریس استقبال کنند؛ بنابراین سرمایه‌‌گذاری روی آموزش‌های مجازی می‌تواند سود زیادی را برای آموزشگاه‌ها به ارمغان بیاورد.

زمان آن رسیده است که این روش تدریس را جدی بگیرید و با یادگیری روش‌های راه اندازی آموزش مجازی بیش از پیش به درآمد خود بیفزایید.

منابع

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: