جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

چرا آموزش مجازی، آینده آموزش است؟
15 اسفند 1400

چرا آموزش مجازی، آینده آموزش است؟

با بروز پاندمی کرونا، مفهوم آموزش سنتی، به‌کلی زیر سؤال رفت. بیشتر مراکز آموزشی در دنیا، از جمله در کشور ما به آموزش آنلاین، روی آورده‌اند. با وجود آنکه این رویکرد در ابتدا اجباری به نظر می‌رسید؛ با گذشت زمان و مشخص شدن فواید آن، امروزه بسیاری از کارشناسان و مسئولان آموزش در دنیا، آینده آموزش مجازی را بسیار روشن می‌بینند.

در این مقاله، پنج دلیل اصلی که نشان می‌دهند آموزش در آینده بیشتر در بستر آنلاین خواهد بود را بررسی می‌کنیم. با توجه به این موضوع در انتهای مقاله تلاش می‌کنیم که آینده آموزش و پرورش را تا حدودی تصویر کنیم. در صورتی‌که به هر دلیل، آموزش دغدغه شماست، این مقاله می‌تواند بسیاری از سؤالات شما را پاسخ دهد.

فهرست مطالب: 

پنج دلیل اصلی روشن بودن آینده آموزش مجازی

مدارس در آینده چگونه خواهد بود؟ 

 

پنج دلیل اصلی روشن بودن آینده آموزش مجازی

در دو سال اخیر اینترنت، بیشترین کمک را به امر آموزش کرده است. باوجود کلاس‌های آنلاین امکان آموزش برای بسیاری از افراد، بیش‌ازپیش فراهم‌شده است. حتی پیش از دوران کرونا نیز نتایج تحقیقاتی در آمریکا نشان می‌داد که بیش از سی درصد دانشجویان، حداقل یک یا دو درس خود را به‌صورت آنلاین، می‌گذرانند. در این بخش، پنج دلیل اصلی که حاکی از روشن بودن آینده آموزش آنلاین در دنیا هستند را بررسی می‌کنیم.

1- انعطاف پذیری بالا در آموزش مجازی:

با فراهم آمدن انواع تکنولوژی آموزشی در آموزشگاه ها، مدارس و مراکز آموزش عالی، معلم و محصل، انعطاف‌پذیری بیشتری برای تنظیم برنامه آموزشی، خواهند داشت. این موضوع، به‌ویژه برای افراد شاغل یا افرادی که به دلایل دیگر، وقت محدودی دارند، بسیار مهم جلوه می‌کند. در واقع، آموزش در آینده با استفاده از امکانات دیجیتال، تعادل بهتری بین زندگی شخصی، کار و تحصیل، فراهم خواهد کرد. این امر، خود، یکی از دلایل رونق بیشتر صنعت آموزش در آینده نیز خواهد بود.

2- تنوع بیشتر موضوعات آموزشی در آموزش مجازی:

در فضایی به وسعت اینترنت، مهارت‌ها و موضوعات بی‌نهایتی برای یادگیری وجود دارد. به همین دلیل، به طور قطع افراد، دسترسی بیشتر به آموزش در زمینه‌های مختلف، خواهند داشت. با توجه به صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای که آموزش آنلاین در وقت و هزینه به همراه خود می‌آورد، گذراندن دوره‌های آموزشی متنوع، امکان‌پذیرتر خواهد شد.

این امکان، کمک می‌کند که افراد، وجوه و استعدادهای بیشتری از خودشان را شکوفا کنند که یکی از دلایل اصلی روشن بودن آینده آموزش مجازی است.

3- عدم محدودیت مکانی در آموزش مجازی:

آموزش آنلاین کمک می‌کند که افراد بدون توجه به موقعیت مکانی‌شان در نقطه‌ای با فاصله مکانی صدها کیلومتر دورتر، تحصیل کنند یا درس بدهند. برداشته شدن نیاز به رفت‌وآمد، مقدار زیادی در هزینه و وقت محصلان و مدرسان صرفه‌جویی کند و بازدهی آن‌ها را بالا می­برد. همین موضوع، سبب رشد سطح سواد در جامعه نیز خواهد شد و از ترک تحصیل بسیاری از افراد، جلوگیری خواهد کرد. این امر با حمایت دولت‌ها نیز همراه شده است و آینده آموزش مجازی را تضمین خواهد کرد.

4- آموزش بهینه‌ در آموزش مجازی:

در شیوه سنتی آموزش حضوری، تمامی افراد در یک موسسه آموزشی، تحت یک شیوه تدریس قرار می‌گیرند. این در حالی است که همه آن‌ها در یک سطح نیستند و الگوهای یادگیری مشابهی هم ندارند. اتفاقی که در نهایت، سبب افت تحصیلی بسیاری از افراد و کند شدن روند پیشرفت برخی دیگر می‌شود.

با آموزش مجازی، امکان تقسیم کلاس به کلاس‌های کوچک‌تر و دسته‌بندی محصلان، به‌راحتی فراهم خواهد شد چرا که در واقع، به فضای فیزیکی واقعی نیازی نخواهیم داشت. در بسیاری اوقات حتی پلتفرم‌های آموزش آنلاین، مخصوص یک نفر طراحی می‌شوند که امکان تعامل بیشتر با مدرس و بهینه‌تر کردن آموزش را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، دسترسی بیشتر و راحت‌تر به ابزارهای کمک‌آموزشی، مانند فیلم، عکس، کتاب‌های الکترونیک و انجمن‌های گفتگوی مجازی نیز بر بهبود کیفیت آموزش، تأثیرگذار هستند.

در مقاله‌ی «چگونه کلاس آنلاین و جذابی داشته باشیم» با روش‌های جذاب‌سازی کلاس مجازی آشنا خواهید شد.

5- هزینه کمتر آموزش در آموزش مجازی:

آینده آموزش الکترونیکی از جهت کاهش هزینه‌های مراکز آموزشی نیز امیدوارکننده است. مراکز آموزشی، دیگر نیاز چندانی به اجاره فضا، نگهداری از محل، استخدام نیروهای انسانی فراوان و غیره نخواهند داشت. آن‌ها می‌توانند با توجه به کاهش هزینه‌هایشان، شهریه محصلان را کم کنند و به‌این‌ترتیب، آن‌ها را به ثبت‌نام و ادامه آموزش، ترغیب کنند. علاوه بر این، فرآیند پرداخت و تسویه، تقسیط و غیره با نظم بیشتر و راحت‌تر، انجام خواهد شد.

آموزش مجازی در آینده

 

مدارس در آینده چگونه خواهند بود؟

نتایج یک تحقیق در سال 2012 در موسسه بزرگ فیوچرلرن (FutureLearn) در انگلستان، نشان می‌دهد که در آینده نزدیک، این موسسه از حداقل 70 کشور دنیا، محصل آنلاین خواهد داشت. اتفاقی که اکنون افتاده است. سؤال امروز نیز این است که در دوران پساکرونا، آینده آموزش مجازی به چه صورت خواهد بود؟ کارشناسان، ویژگی‌های زیر را برای آینده آموزش و پرورش ، قطعی می‌دانند.

تعامل بیشتر در فرآیند آموزش

در مدارس آینده با پررنگ‌تر شدن نقش آموزش آنلاین، به‌طور قطع، تعامل و مشارکت محصلان در کلاس‌ها نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع، وظیفه معلمان در اداره کلاس‌ها و حفظ انگیزه محصلان را دشوار می‌کند. برای این کار آن‌ها باید مهارت ‌های تعاملی خود را تقویت کنند و از ابزارهای آموزش سریع‌تر و بهینه‌تری استفاده کنند.

زمان و مکان متفاوت

در آینده، گذراندن کلاس درس در حین سفر یا در ساعات نامتعارف از شبانه‌روز، موضوعی معمول و پذیرفته‌شده خواهد بود. آموزش در آینده می‌تواند، شاهد پدیده‌هایی مانند کلاس هم‌زمان نیز باشد.

گسترش فعالیت‌های خارج از کلاس

امکانات دیجیتال که امکان ارتباطات اجتماعی خارج از کلاس را فراهم می‌آورند، سبب گسترش و جذابیت بیشتر فعالیت‌‌های خارج از کلاس محصلان در کنار یکدیگر خواهند شد.

ارزیابی بهتر پیشرفت تحصیلی

آموزش آنلاین، درواقع پای تکنولوژی را به آموزش، بیش‌ازپیش باز می‌کند. با استفاده از ابزارهای تحلیلی و حتی هوش مصنوعی، می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری از پیشرفت یا افت تحصیلی محصلان تهیه‌کرد و در کسری از ثانیه، در اختیار آن‌ها گذاشت.

آینده آموزش مجازی

سخن آخر

با گذشت حدود دو سال از پررنگ‌تر شدن نقش آموزش آنلاین در آموزش‌های رسمی و غیررسمی در سراسر دنیا، این سؤال که: «تحصیلات در آینده چگونه خواهد بود؟» هرروز بیش‌ازپیش، مطرح می‌شود. بسیاری از کارشناسان آموزشی در مؤسسات آموزشی تراز اول دنیا بر روشن بودن آینده آموزش مجازی ، صحه می‌گذارند. دلایل اصلی آن‌ها برای چنین ادعایی انعطاف‌پذیری، گستره تنوع آموزشی، عدم محدودیت مکانی و زمانی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت آموزش است. این کارشناسان، همچنین تعامل بالا، گسترش فعالیت‌های آموزشی و امکان انجام ارزیابی هوشمندانه و دقیق را از ویژگی‌های اصلی آموزش در آینده نزدیک می‌دانند. لیمس در تلاش است با رشد و بهبود خدمات خود بستر لازم را برای رشد و موفقیت آموزشگاه‌های زبان در آموزش مجازی را فراهم کند.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: