جدیدترین ویدئو های آموزشی لیمس

ضرورت و اهمیت آموزش مجازی؛ ویژگی های آموزش آنلاین
30 فروردین 1401

ضرورت و اهمیت آموزش مجازی؛ ویژگی های آموزش آنلاین

این روزها دیگر تقریبا همه آموزشگاه‌ها از اهمیت آموزش مجازی باخبر هستند. حتی آموزشگاه‌های کوچکی که به تعداد انگشتان دست خود مشتری دارند هم می‌خواهند از این فضا به نفع کسب‌وکار خود سودی به جیب بزنند.

اما واقعا چرا این روزها آموزش مجازی تا این اندازه خاطرخواه پیدا کرده است؟ آیا فقط موجی‌ است که خیلی زود فروکش می‌کند یا واقعا مزیتی در این کار وجود دارد؟ این مقاله را بخوانید تا با ویژگی های آموزش مجازی آشنا شوید و به اهمیت و ضرورت آن پی ببرید.

قبل از اینکه اهمیت آموزش مجازی را شرح دهیم، لازم است با تعریف آموزش مجازی آشنا باشید. بیشتر بخوانید: آموزش مجازی چیست؟

 

فهرست مطالب: 

دلایل اهمیت آموزش مجازی

از دیگر مزایای آموزش مجازی چه می‌دانید؟

معایب آموزش مجازی

یک پلتفرم آموزش مجازی چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

دیگر ویژگی‌های آموزش آنلاین

 

دلایل اهمیت آموزش مجازی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که این روزها بیش از همیشه به اهمیت آموزش مجازی تاکید می‌شود، نقشی‌ است که در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در دوران همه‌گیری ایفا کرده است. با این حال این تمام مزیتی نیست که آموزش مجازی دارد. در ادامه با برخی دیگر از این مزایا آشنا می‌شوید و خواهید دانست که کدام ویژگی آموزش آنلاین باعث شده است تا این اندازه مورد توجه قرار بگیرد.

1- در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید

یکی از مهم‌ترین مزایای آموزش مجازی این است که در وقت، انرژی و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. ساعاتی که باید در مسیر رفت‌وآمد بگذارنید؛ وقتی را که باید برای لباس‌پوشیدن و آماده‌شدن صرف کنید؛ زمان‌های مرده‌ای که در پشت ترافیک و چراغ قرمز هدر می‌دهید؛ این موارد مشکلاتی هستند که در آموزش حضوری دیده می‌شوند.

از طرف دیگر بسیاری از آموزش‌های مجازی هزینه کمتری نسبت‌ به آموزش‌های حضوری دریافت می‌کنند؛ بنابراین در دنیایی که انسان‌ها زمان اندکی دارند و می‌خواهند با صرف کمترین انرژی و پول به اهداف خود برسند، آموزش مجازی می‌تواند یک جایگزین مناسب برای آموزش‌های حضوری باشد.

مزایای آموزش مجازی

2- به جای این که یک بار در یک کلاس شرکت کنید، صد بار در آن شرکت کنید!

تنها ویژگی آموزش آنلاین صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیست. شما در یک آموزش حضوری تنها یک بار سر کلاس حضور خواهید داشت و فقط همان یک بار از شنیدن مباحث بهره می‌برید؛ در حالی که در کلاس‌های مجازی به شما وویس‌ها و ویدئوهایی داده می‌شود که هر چند بار که بخواهید می‌توانید به آن‌ها گوش دهید و آن‌ها را ببیند.

در یک کلاس حضوری زمان محدودی برای یادگیری وجود دارد. شما چه درس را یاد گرفته باشید چه نگرفته باشید، در هر صورت معلم مجبور است بعد از چند بار توضیح‌دادن از آن مطلب عبور کند؛ بنابراین در اینجا یکی دیگر از دلایل اهمیت آموزش مجازی مشخص می‌شود. هر چه دل تنگ‌تان می‌خواهد بعد از پایان کلاس مجازی درس‌ها را مرور کنید و نگران این نباشید که معلم مدام به ساعتش نگاه کند و به شما بگوید که متاسفانه باید مبحث بعدی را شروع کند.

3- با یک تیر چند نشان بزنید؛ هم کلاس بروید و هم مهارت‌های خود را افزایش دهید

این روزها با فراگیرشدن آموزش آنلاین، افراد زیادی در خانه‌های خود می‌نشینند و پشت گوشی یا لپ‌تاپ خود در کلاس‌ها حضور می‌یابند. شاید خیلی‌ها پیش از این با ابزارهایی مثل رایانه کنار نمی‌آمدند؛ اما با افزایش این روند این قشر هم مجبور شدند تا مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند تا بتوانند از این ابزارها برای حضور در کلاس‌های آنلاین خود بهره کافی را ببرند.

4- هم کار کنید و هم کلاس بروید

بسیاری از افراد هستند که دوست دارند در یک کلاس به‌خصوصی شرکت کنند؛ اما به دلیل آن که ساعت کلاس‌های حضوری با ساعت کاری آن‌ها تداخل دارد از انجام آن صرف نظر می‌کنند. بسیاری از این کلاس‌ها حتی برای ارتقای شغلی‌شان هم مفید است؛ اما از حضور در آن بی‌نصیب می‌مانند.

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند اهمیت آموزش مجازی را نشان دهد، امکان شرکت در کلاس‌های آفلاین است. به این صورت که افراد می‌توانند مباحث کلاس را در هر ساعت از شبانه‌روز که می‌توانند، مشاهده ‌کنند و نگران غیبت‌کردن در کلاس‌های حضوری نباشند.

5- در کلاسی شرکت کنید که ده‌ها ساعت با آن فاصله دارید

در گذشته بسیاری از افرادی که در شهرهای کوچک یا روستاهای دورافتاده زندگی می‌کردند از این گله داشتند که بهترین کلاس‌های کشور فقط در شهرهای بزرگی مثل تهران وجود دارد. در قدیم بسیاری از افراد برای شرکت در یک کلاس یا یک دوره ساده مجبور بودند، کوله‌بار خود را جمع کنند؛ ساعت‌ها در راه باشند؛ از خانواده دور بمانند و آواره شهرهای بزرگ شوند.

شاید بتوان گفت تقریبا آن دوران دیگر به پایان رسیده است. یکی از مزایای آموزش مجازی این است که شما حتی اگر در جایی زندگی می‌کنید که راه رفت‌وآمد مناسبی ندارد، تنها با داشتن اینترنت می‌توانید در بهترین کلاس‌های کشور و دنیا شرکت کنید و حتی مدارک معتبر دریافت کنید.

بنابراین ضرورت و اهمیت آموزش مجازی در اینجا خود را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ چراکه شرایط یکسانی را برای همه افراد به‌طور مساوی فراهم می‌کند تا همه بتوانند از امکانات موجود به‌خوبی برای ارتقا و پیشرفت زندگی خود استفاده کنند.

6- از امکانات مختلف مثل تصاویر و فیلم‌ها برای یادگیری بیشتر بهره‌مند می‌شوید

گاهی لازم است برای فهمیدن یک مسئله پیچیده از تصاویر و ویدئو در حین درس استفاده شود. در یک کلاس حضوری ممکن است شرایط به اندازه کافی محیا نباشد؛ اما یکی از مزایای آموزش مجازی این است که می‌توانید به ابزارهای مختلفی دسترسی داشته باشید تا درس را به‌طور کامل یاد بگیرید.

 

7- از نظر جسمی ناتوان هستید؟ باز هم می‌توانید از کلاس‌های آموزشی استفاده کنید

یکی از مشکلاتی که افراد معلول با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، زیرساخت‌های نامناسب شهری‌ است. برای این افراد پله‌ها مثل کابوس هستند. اما یک کلاس آنلاین می‌تواند این مشکل را به‌راحتی حل کند؛ در مواردی این چنینی ضرورت آموزش مجازی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

از دیگر مزایای آموزش مجازی چه می‌دانید؟

تا اینجا سعی کردیم به برخی از مهم‌ترین مزایایی که یک کلاس  درس مجازی می‌تواند داشته باشد، اشاره کنیم. با این حال هنوز هم می‌توان برای این شیوه تدریس مزایای دیگری تعریف کرد. برای مثال:

  • افرادی که خجالتی و درونگرا هستند و نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند، با کمک مزایای آموزش مجازی می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند.
  • به دلیل این که با شرکت در کلاس مجازی بسیاری از رفت‌وآمدها با ماشین کمتر می‌شود، آلودگی کمتری هم ایجاد خواهد شد. این مسئله یک نتیجه جالب در پی دارد: کمک به محیط زیست؛ مقوله‌ای که این روزها طرفداران زیادی دارد.
  • در یک آموزش مجازی ممکن است بتوانید به جای خرید کتاب‌های گران‌قیمت، از منابع مجازی استفاده کنید؛ این یعنی صرف هزینه کمتر برای آموزش.
  • برای شرکت در کلاس مجازی لازم نیست حتما به مکان خاصی بروید. شما می‌توانید زمانی که در سفر هستید؛ وقتی در ماشین نشسته‌اید و به‌طور کلی در هر جایی که می‌توانید به اینترنت وصل ‌شوید، در کلاس حضور یابید.

معایب آموزش مجازی

تا اینجا از ضرورت آموزش مجازی صحبت کردیم و شما را با چند ویژگی آموزش آنلاین آشنا کردیم؛ اما از آنجایی که تنها گل بی‌خار خداست، این روش تدریس هم بی‌عیب نیست. در ادامه با برخی از معایب آموزش مجازی آشنا می‌شوید.

1- فاصله‌گرفتن از آدم‌ها

یکی از معایب آموزش آنلاین این است که آدم‌ها دیگر نمی‌توانند مثل قبل با هم تعامل داشته باشند. در کلاس‌های حضوری زبان‌آموزان و اساتید یکدیگر را از نزدیک می‌بینند و ارتباط نزدیکی با هم دارند. اما کلاس‌های مجازی با تمام خوبی‌هایی که دارد، این لذت‌ها را از افراد گرفته‌ و آن‌ها را بیش از پیش منزوی کرده‌ است.

معایب آموزش مجازی

 

2- اینترنت ضعیف، بلای جان کلاس‌های آنلاین

اگرچه با داشتن اینترنت می‌توان در کلاس‌های مجازی زیادی شرکت کرد؛ اما قوی‌بودن یا نبودن اینترنت از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. حالتی را تصور کنید که استاد در حال تدریس است ولی مدام بین صحبت‌های او وقفه می‌افتد.

در این بین اسم شما به گوش می‌رسد؛ همه منتظر هستند پاسخی از جانب شما شنیده شود. اما شما هر چه داد می‌زنید نه کسی صدای شما را می‌شنود و نه واکنشی از کسی دیده می‌شود. شما به یک صفحه فریزشده نگاه می‌کنید و هیچ کاری از دست‌تان برنمی‌آید؛ بنابراین یکی دیگر از معایب آموزش مجازی این است که به کیفیت و زیرساخت اینترنت در منطقه شما وابستگی زیادی دارد.

آموزش مجازی لیمس با بهره‌گیری از سرورهای پرسرعت و قدرتمند، تا حد زیادی کیفیت آموزش آنلاین را از سرعت اینترنت بی‌نیاز ساخته است. یعنی در زمان برگزاری کلاس، حتی اگر اینترنت ضعیف باشد؛ کلاس مجازی بدون وقفه و با کیفیت مناسبی همچنان در حال برگزاری خواهد بود.

3- آموزش کارهای عملی از راه دور؟

اگر کلاسی که شرکت می‌کنید فقط به مباحث تئوری می‌پردازد، خوش‌به‌حال‌تان می‌شود. بسیاری از دروس هستند که نمی‌توان آن‌ها را از دور و پشت صفحه گوشی تدریس کرد. گاهی لازم است خود زبان‌آموز وارد میدان شود و کار را به‌صورت عملی انجام دهد تا بتواند آن موضوع را به‌خوبی فرا گیرد. در واقع ویژگی آموزش آنلاین به‌گونه‌ای‌ است که شاید خیلی مناسب دروس عملی نباشد.

4- حواس‌پرتی در طول کلاس

وقتی زبان‌آموزان با پیژامه گل‌گلی پشت گوشی یا لپ‌تاپ خود نشسته‌اند؛ از یک طرف صدای تلوزیون می‌آید و از طرف دیگر بوی غذا در خانه پیچیده است؛ جمع‌کردن حواس کار سختی می‌شود. اصلا در این شرایط جدی‌گرفتن کلاس درس کار آسانی نیست. حال اگر استاد نتواند کلاس جذابی هم ارائه کند، وضعیت پیچیده‌تر هم می‌شود. البته برای برگزاری یک کلاس جذاب آنلاین راهکارهای متفاوتی وجود دارد که می‌توانید در این مقاله آن را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید : برگزاری کلاس آنلاین و جذاب

5- امکان تقلب در آزمون‌ها

یکی دیگر از معایبی که می‌توان برای کلاس‌های آنلاین در نظر گرفت، این است که راحت‌تر از کلاس حضوری می‌توان در آزمون‌ها تقلب کرد. هر چند شاید این مسئله برای زبان‌آموزان نه‌تنها یک عیب محسوب نمی‌شود که حتی در لیست مزایای آن قرار می‌گیرد!

یک پلتفرم آموزش مجازی چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

اگرچه دوره‌های مجازی مزایای زیادی دارند، اما نکته‌ای که درباره آن اهمیت دارد، کیفیت برگزاری آن است. بستری که برای این آموزش باید ترتیب دهید، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که هم راحتی کاربران را مورد توجه قرار دهد و هم امکانات مختلفی را فراهم کند. با برخی از این ویژگی‌ها در ادامه آشنا می‌شوید.

  • کاربرپسند باشد (User Experience)

زمانی که می‌خواهید از یک پلتفرم آموزش مجازی استفاده کنید، ابتدا خودتان به‌عنوان یک کاربر وارد آن شوید و خودتان را جای کاربر بگذارید. اینگونه می‌توانید متوجه شوید استفاده از این پلتفرم کاربرپسند هست یا خیر؟ استفاده از نرم‌افزاری پیچیده که به سروکله‌زدن زیادی نیاز داشته باشد، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

پلتفرم آموزش مجازی

  • طراحی ریسپانسیو داشته باشد (Responsive design)

یک پلتفرم آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان از هر دستگاهی به سیستم وارد شد. همه افراد برای حضور در کلاس مجازی از دسکتاپ (Desktop) استفاده نمی‌کنند. این پلتفرم باید شرایطی را فراهم کند که حتی افرادی که از گوشی استفاده می‌کنند هم، تجربه خوشایندی را پشت سر بگذارند.

  • امکان استفاده از منابع مختلف یادگیری را فراهم کند

یک پلتفرم آموزش الکترونیکی باید بتواند فایل‌های مختلف را پشتیبانی کند. فایل‌های PDF، Word، تصاویر، فایل‌های صوتی، فایل‌های ویدئویی و... همه‌وهمه باید قابل اشتراک‌گذاری باشند. از آن جایی که نحوه یادگیری افراد متنوع است، استفاده از انواع محتوا می‌تواند در امر آموزش راهگشا باشد.

دیگر ویژگی‌های آموزش آنلاین

در نهایت یک پلتفرم آموزش آنلاین باید امکانات زیر را داشته باشد:

  • وایت‌برد آنلاین؛
  • امکان چت گروهی و خصوصی؛
  • امکان بالابردن دست؛
  • سامانه ارسال تکالیف؛
  • نظرسنجی؛
  • امکان زمان‌دهی؛
  • حضوروغیاب خودکار؛
  • برگزاری آزمون آنلاین؛
  • امنیت بالا؛
  • دسترسی به ویدئوهای ضبط‌شده کلاس.

بیشتر بخوانید: ویژگی ‎های مهم یک پلتفرم برای آموزش مجازی 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم از مزایا، معایب و ویژگی های آموزش مجازی صحبت کنیم. اگر شما یک آموزشگاه زبان دارید، احتمالا می‌خواهید مثل خیلی از آموزشگاه‌های دیگر وارد حوزه آموزش آنلاین شوید. برای این کار باید از یک پلتفرم مناسب جهت آموزش استفاده کنید. شما با کمک لیمس می‌توانید به بسیاری از ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم دسترسی داشته باشید و یک تجربه خوشایند از برگزاری کلاس را هم برای معلم‌ها و هم برای زبان‌آموزان ایجاد کنید.

نظرات

تیم لیمس

شما می توانید برای ارتباط با واحد فروش لیمس با شماره های زیر تماس بگیرید:

0902-202-4949031-91091022

اگر در مورد خرید لیمس نیاز به مشاوره دارید، اطلاعاتتون رو وارد کنید تا با شما تماس بگیریم: